Hvordan er moderne Landcruiser å skru på i forhold til andre biler?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
nysgjerrig
Innlegg: 2
Ble med: ons des 19, 2018 1:42 pm

Hvordan er moderne Landcruiser å skru på i forhold til andre biler?

Innlegg av nysgjerrig »

Jeg er snart i markedet for en ny bil igjen, og Landcruiser er én av modellene jeg er nysgjerrig på. Jeg er avhengig av god framkommelighet, og vil gjerne ha en grad av komfort under turen. Som regel er det vanlig vei det går i, men tidvis blir det ubrøytet traktorvei, blant annet den siste stubben opp til huset. Det er veldig behagelig å få bilen helt hjem etter endt helgetur, før man tiner opp traktoren og freser opp veien for morgendagen.

Jeg hadde en 245 som bruksbil i mange år, inntil det ble vanskelig å få tak i diverse deler, og rusten ble for påtrengende, og har de siste årene hatt Subaru Forester. Subaruen har egentlig alt jeg trenger, men jeg synes den er tungskrudd. For mange plastdeksler, for mange clips, for mange unike og tungvinte (skjønt teknisk gode) løsninger.

Jeg er mekanisk ingeniør av yrke, og mekaniker på hobbybasis, men irriterer meg grenseløst over måten moderne biler er skrudd sammen på. Alt skal skjules, gjerne på billigst mulige måte, med det som følge at nybilkjøpere får en billig bil med god kvalitetsfølelse, mens vi som handler brukt og reparerer våre egne gjerne blir stående og irritere oss over ting som ikke er tilrettelagt for utskifting av deler eller reparasjon.

Hvordan er moderne Landcruiser i denne sammenhengen? Da tenker jeg hovedsaklig på 100 og 200 serie. Denne er et interessant eksempel, skjønt et godt stykke unna geografisk.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127696245
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Hvordan er moderne Landcruiser å skru på i forhold til andre biler?

Innlegg av jonwib »

Hej,

Jag upplever de flesta LCs som lättskruvade och med din bakgrund du hänvisar till borde det vara en walk in the park.

Min erfarenhet av skruvande på LC är min egen 120 och biståndsskruvande på diverse andra modeller.

Vissa moment kräver lite häftigare utrustning - press till lager etc ( inte alla modeller har pressade lager ) och då kapitulerar jag och lämnar bort de operationerna.

Jag upplever bilarna som robust konstruerade med relativt lättfattligt " hur gör jag här? ".

Med bruk av http://www.japan-parts.eu så finner man bra sprängskisser samt delenummer till sin bil också.

Dessutom är kunskapen här på forumet i världsklass så mycket går att lösa med en post på forumet om man kör fast.

Hoppas detta var till hjälp.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Hvordan er moderne Landcruiser å skru på i forhold til andre biler?

Innlegg av beaas »

Den 100 serien du linker til har den siste enkle og "holdbare" dieselmotoren som toyota har kommet opp med.

Nå er det vel flere meninger om dette men her er det ihvertfall ikke noe nymotens commonrail/høytrykk, ei heller avansert og problemfylt avgassrensing (kun katalysator som idag sikkert er bra tett), bare en mer eller mindre tradisjonell turbodiesel som har forholdsvis lite krefter ift volum og hvordan motor er dimensjonert. Ellers velprøvd teknikk og mye informasjon å hente på nett.

Manuelt gir med de fordeler det gir (ulemper for andre jfr feks; viewtopic.php?f=66&t=26177). 100 serien har før aug 99 produksjon en noe svak framdiff, men dette er jo noe du bytter selv. Kostnaden er jo selve diffen i seg selv (evt kjøpe ARB for sperre også foran for ordentlig 4 hjulstrekk?) TEMS/AHC systemet kan begynne svikte men ikke noe problem å bytte ut systemet med vanlige fjærer dempere, kan bytte til alt fra originalt, til feks TUV godkjent OME til feks justerbare ICON dempere til 2500 USD pluss frakt og moms.

Generelt en bil man enkelt kan (men ikke trenger) bruke veldig mye penger på siden det er mye utstyr tilgjengelig verden over.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Svar

Tilbake til «Generelt»