Sprekk i blokk på VX90?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av Salmon »

Byttet topp fordi jeg hadde forbruk av kjølevann samt at den var vanskelig å starte etter varmkjøring (defekt vannpumpe).
Hadde ikke trykk i kjølevannet og ingen lekkasjer.

Etter å ha byttet topp har jeg fortsatt forbruk av kjølevann og tror nå at jeg må ha
sprekk i blokka...?
Når jeg starter går den ujevnt/rister litt, som om den ikke går på alle sylindre, men etter 15-20 sek.
går den helt fint.
Har fått overhalt dysene, trodde en eller to var defekt men problemet er der fortsatt.

Noen andre her som har opplevd sprekk i blokka?
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av KjellOlsen »

Uhyre skjelden at en blokk sprekker. men du kan jo sjekke om alle frostpluggene er tette. Du har tydeligvis byttet vannpumpe. Ingen lekkasjer her? Hvordan er fargen på eksosen din? Hvis det ryker hvit røyk har du vann i eksosen. Fått på toppakningen ordentlig?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av Salmon »

Det er ingen lekkasjer å se. Ikke trykk i radiator. Ikke vann i motorolja. Hvis det var sprekk i blokka ville det jo vært trykk enten i radiator eller olja?
Om toppakningen ikke tetter vil det jo også bli trykk i radiator eller i olja?
Jeg klarer ikke å resonere meg frem til hvor lekkasjen kan være. Det ryker litt ved oppstart, grå hvit, men det kan like vel være normal eksos. Jeg har igjen å bytte glødeplugger for å utelukke at den ruskete starten, varer 10-15 sec. ikke skyldes en eller 2 dårlige plugger, som igjen fører til at uforbrent diesel kan se ut som eksosrøyk...?
Er åpen for alle ideer til hva og hvordan jeg kan feilsøke videre. 😊
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av Salmon »

Glemte å si at jeg har koblet ut vannkjølingen av turboen for å utelukke sprekk/defekt pakning i den. 😊
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av KjellOlsen »

Du har vel sikkert sjekket om det drypper på bakken mens bilen står parkert.
Hvor mye vann er det snakk om at det minker?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av KjellOlsen »

Kan du feste en tomflaske eller lignende på slangen fra ekspansjonstanken din, kjøre en tur så den blir god og varm, og se om det har blitt dyttet noe vann ut av ekspansjonstanken?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av saw »

Lite innspill.
Harkinga ved oppstart med røyk og ujevn gange er sannsynlig dårlige / defekte glødeplugger. Er de nye og billige skift de til nye dyrere.
Angående kjølevannet som blir borte, har du skifta radiatorlokket? Dersom det slipper ut på lavt / feil trykk blir det krøll. Enkelt og rimelig å eliminere i alle fall.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av Salmon »

Takker så mye for mange svar.

KjellOlsen: Det drypper ikke på bakken.
Ja, det forsvinner vann fra ekspansjonstanken, ca. 3/4 liter i uka.

saw: Hvis radiatortroppa ikke tetter burde det vel vises lekkasje?
Har bestilt nye glødeplugger :-)
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av saw »

Litt usikker på om jeg skjønte hva du mente, svarer på det jeg tror du spurte om.

I tillegg til å tette radiatoren skal lokket fungere som en to-veis ventil med åpning på 0,8 bar (mener jeg det er) begge veier.
Et friskt system har full radiator og maks opp til den øvre streken på ekspansjonstanken.
Så når kjølevannet blir varmt og ekspanderer skal det gå gjennom slangen og fylle opp ekspansjonstanken, det er derfor det ikke er noe poeng å overfylle ekspansjonstanken, det vil da bare dyttes ut av overløpet og grise til innerskjermen din. Når veska kjøles ned og følgelig trekker seg sammen skal det gå tilbake til radiatoren fra ekspansjonstanken. Radiator skal alltid holde seg full av seg selv såfremt det er veske å ta av i ekspansjonstank og radiatorlokket fungerer begge veier. (Forutsetter selvsagt at bilen ikke koker.)
Nivået på ekspansjonstanken skal på kald motor maks være på den øvre streken i tanken, fyller du mer enn det så vil det bare tømmes ut av tanken når veska ekspanderer og flytter seg over.
Dersom lokket på radiatoren ikke åpner begge veier på riktig trykk vil ikke systemet fungere som tiltenkt og man kan oppleve at det blir borte kjølevann uten at det er noe feil med topp, toppakning eller blokk. Enkelt og rimelig å utelukke at det er noe feil med den da det tar 1 min. å skifte og koster forholdsvis lite penger.

Ved kompresjon i kjøleveska vil det ofte oppleves at ekspansjonstanken blåses helt tom for kjøleveske, og / eller at det flyttes kjøleveske fra radiator over i ekspansjonstank og ikke suges tilbake da det ikke blir noe særlig undertrykk i systemet ettersom veska blir kald pga. at det er luft / eksos der.

Du må gjerne ringe meg hvis du lurer på noe.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av Salmon »

Takker for utfyllende svar SAW.
Har nå byttet tropp så får vi se. :-)

En annet spørsmål:
Hvis systemet ikke lekker på pakninger eller koblinger, ikke gir trykk i ekspansjonstanke og ikke vann i motorolja,
er det da mulig at den kan blåse vann ut på eksossiden? (Har sjekket vannkjøingen på Turboen og den lekker ikke)
Vannet må jo komme inn på toppen av en sylinder og blåses ut når eksosventilen åpner.
Da vil det slik jeg tror, når stemplet kommer opp, bygges opp ett trykk av eksosgasser, som
for uten å blåses ut når eksosventilen åpner, også blås trykk der vannet kommer inn, og gi trykk i ekspansjonstanken?
En sprekk i blokka vil vel enten gå mot en oljekanal og gi vann i motorolja eller mot en kjølekanal og gi dårligere kjøling?
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av saw »

Salmon skrev: man mar 04, 2019 9:07 am En annet spørsmål:
Hvis systemet ikke lekker på pakninger eller koblinger, ikke gir trykk i ekspansjonstanke og ikke vann i motorolja,
er det da mulig at den kan blåse vann ut på eksossiden? (Har sjekket vannkjøingen på Turboen og den lekker ikke)
Vannet må jo komme inn på toppen av en sylinder og blåses ut når eksosventilen åpner.
Da vil det slik jeg tror, når stemplet kommer opp, bygges opp ett trykk av eksosgasser, som
for uten å blåses ut når eksosventilen åpner, også blås trykk der vannet kommer inn, og gi trykk i ekspansjonstanken?
En sprekk i blokka vil vel enten gå mot en oljekanal og gi vann i motorolja eller mot en kjølekanal og gi dårligere kjøling?
Det er flere eksempler på at kjøleveska går i eksosen på 1KZ-TE og forårsaker grå røyk ved oppstart, og eller er tungstarta når den har stått litt men mener at de fortsatt setter trykk på kjølesystemet når de går, så resonnementet ditt virker logisk for meg. Pussig at din skal bruke kjøleveske uten å trykksette kjølesystemet eller blande det i olja men kanskje andre som har mer kompetanse enn meg kan komme med noe vettugt?

Jeg ville reist å fått målt om det er forekomst av kjøleveske i eksos, virker som om du har utelukka det meste av andre sannsynlige lekkasje steder. (Du er sikker på at det ikke lekker litt fra vannpumpa eller det bakre varmeapparatregisteret?)
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av Salmon »

OPPDATERING:

Etter å ha brukt mellom 15 og 20 høvdinger på problemet, bytte av topp, overhalte dyser, nye glødeplugger m.m.
har jeg nå endelig løst problemet.
Det viste seg i ettertid at problemene jeg hadde var to-delt, der jeg hadde en lakasje på en kjøleslange samt 2 defekte glødeplugger.

At jeg ikke klarte å oppdage lekasjen skyldes at kjølevannet rant ned torpedoveggen bak noen deksler og kom
ned ca. der gearkassen er festet til motoren. Grunnet mye veistøv/salt var det ikke godt å se, og i tillegg brukte jeg
blå glykol som heller ikke vistes så godt. Etter å ha byttet til rød/orange glykol oppdaget jeg lekkasjen og fikk tettet denne.
Så, etter råd i en annen tråd ble det byttet glødeplugger. Etter det startet den lett og risting og røyk var borte.

Note to self: Sjekk ut de letteste løsningene på problemer først... :lol:

Takk til alle som har bidratt med gode løsninger!!
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Sprekk i blokk på VX90?

Innlegg av superhansen »

Så deilig å ha funnet ut av det da,samt at motoren bør jo være i strekk nå

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
Svar

Tilbake til «Motor 9x»