Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av haavardm »

BildeBilde som sagt som gjort. Skogsvåg Auto har fått på Fluid Film i kveld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
Brukeravatar
toddi
Innlegg: 1055
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av toddi »

Godt å se at det ikke bare er jeg som pøser på ;-) hehe
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av folbjo »

Du får legge ut noen oppfølger bilder ut på høsten Håvard
knutj
Innlegg: 1
Ble med: ons apr 12, 2017 8:51 am
Lokasjon: Grimstad

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av knutj »

Min første post er rett og slett takk for nyttig info, nettopp anskaffet meg en '10 L150 som er tectylert og moden for ny behandling. Man kan lese forskjellige meninger om understellsbehandling til øynene ikke vil mer, men info på forumet her gjorde at time nå er bestilt hos en hyggelig kar på Evje Antirust (som er nærmeste sted for meg såvidt jeg kan finne ut av) for lanolinbehandling :)
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av folbjo »

knutj skrev:Min første post er rett og slett takk for nyttig info, nettopp anskaffet meg en '10 L150 som er tectylert og moden for ny behandling. Man kan lese forskjellige meninger om understellsbehandling til øynene ikke vil mer, men info på forumet her gjorde at time nå er bestilt hos en hyggelig kar på Evje Antirust (som er nærmeste sted for meg såvidt jeg kan finne ut av) for lanolinbehandling :)
Fornuftig !
Sørg bare for å få spylt ramma på den innvendig først.
Vipp av plastlokkene som sitter i bakkant av bakhjulene på rammen og sjekk med fingeren i bunnen av ramma.
Er der møkk her så sørg for å få dette ut først. Verst er det alltid fra bakdørene og bakover.
Krypeslange og høytrykksvasker er flott, men hageslange og masse vann gjør også underverk.
Husk også tverrbjelkene mellom rammene.

Det MÅ ikke være tørt for å behandle med lanolin, men det bør jo så klart være rent.
Men du behøver ikke å "rengjøre" med sandblåsing, he he.
Det er bare ved tectylering det :lol:
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av håvard »

Jeg har blitt så forferdelig glad i FF, til andre ting enn rust og. Men jeg har en MK3 Lux en årntli hverdagsdenger, det er forsvinnende lite rust på den, men det som er har jeg nå satt en stopper for. Hehehe. Anbefales iKKE å smøre inn hele bilen med mindre det er en bil du kun kjører i arbeidsklær.
Vedlagte filer
IMG_2053 (1).JPG
IMG_2053 (1).JPG (1.3 MiB) Vist 34947 ganger
karlole.knutsen
Innlegg: 9
Ble med: ons feb 15, 2017 5:57 pm

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av karlole.knutsen »

Owatrol oil er det noen erfaring med det her da,har 07 120vx som jeg må gjøre noe med før det blir alvorlig


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av KjellOlsen »

Owatrol har i alle år vært et meget godt produkt. Spørsmålet er om det fortsatt er like bra, etter alle miljøkrav som malingfabrikantene har fått de siste årene. Kjøpte en femliter for et års tid siden, og det virker som det er som " i gamle dager".
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av erwin »

Jeg har brukt FF på 80'en min hvert år siden jeg kjøpte den i 2010, og har således 6 års erfaring med produktet. Jeg sprøyter tidligere tektylbehandlet understell og inne i dører og hulrom.
Oppsummert: ingen ny rust på bilen.
Jeg synes spesielt kombinsajonen av tektyl og FF ser ut til å virke bra. FF løser opp tektylen og jeg vil tro den kryper inn i sprekker etc under tektylen. Siden FF slites relativt fort vekk så vil tektylen beskytte og holde på denne, og gir bedre beskyttelse mot steinsprut.
Etter hvert har tektylen blitt såpass bløt at den detter av enkelte steder når jeg høytrykkspyler bilen. Da har jeg valgt å legge på ny tektyl på disse stedene for å få den kombinerte virkningen.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

En liten advarsel om Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av erwin »

En ting man skal være påpasselig med er gummi. Den sveller ved kontakt med FF. Det står forsåvidt på hjemmesiden til Rettedal, men at det skulle være såpass kraftig trodde jeg ikke.
Bildet viser dørpakning på en 80 etter 7 års bruk av FF. Problemet er at pakningen er festet med clips til døra, og gjennom hullene kryper FF'en inn i pakningen. Jeg har allerede skiftet på andre siden. Det blir dyrt i lengden.
Så jeg leiter nå etter et alternativ til FF for bruk i dører.

Noen gode forslag?
IMG_8501.JPG
IMG_8501.JPG (55.06 KiB) Vist 32008 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av JanP »

Nå har jeg deltatt litt i denne "debatten/meningsutvekslingen" om hva som er best, og noen av oss viser til skrekkhistorier om biler som de har sett som etter få år har sett for jævlig ut. Men hvor mange her er det som har kunnskap om tusener av biler, av forskjellige merker og årganger, samt kjøremønster? Ingen av oss, absolutt ingen. Og allikevel holder vi på å prøve å overbevise de rundt oss om hvor fantastisk f.eks Lanolin Fluid Film (LFL) er. Eller Tectyl, denne sorte guffa som ikke penetrerer vann eller umulig kan trenge inn i bilens hulrom. For Tectyl, som er så tyktflytende, er en vits av et produkt som er helt håpløst som rustbeskyttelse.
Felles for alt vedlikehold må vel være at man starter med det enkleste: rent materiale. Å sette bort en bil til en som er i f.esk Tectyl-delen i bransjen, som ikke gjør bil og skjulte rom så ren som overhodet mulig, er vel å kaste penger rett ut av vinduet, og ende opp med store kostnader på sikt. Eller en som bruker LFL setter vel ikke bort bilen sin til en som blåser bort skitten, og ikke fjerner f.eks plast innerskjermer ? Og gjør alt sammen på et par timer, ferdig støvsuget? Forberedende rengjøring tar tid, og med steam og vann trengs det tid til tørking. For LFL brukes det ikke vann før rengjøring, kun luft. Vann under trykk har en helt annen evne til å rengjøre enn luft. Hvor mange er blitt anbefalt å rengjøre huset sitt før det skal males på nytt, med trykkluft? Neppe en eneste produsent anbefaler noe sånt.

Var innom for sjekk av bobla mi i dag, og den ble understellsbehandlet før den kom på veien. Hverken med "LFL", olje eller "Tectyl". Etter 100' km på 6 år så ser det bra ut. Jeg vet ikke om den har vært inne til oppfølging før jeg kjøpte den (67000 km), men det lille som var å finne var bløding på skjøter. Så behandling utsettes til våren, så får en se hva som skjuler seg etter steaming og tørking. Og siden han som skal ta den har gjort det på 12-15000 biler tidligere så vil jeg tro at det blir bra igjen. Men som han sa, han hadde hatt en LC innom som var behandlet med LFL jevnt siden den var ny, og den var flott å se på. Og helt sikkert gjort hos en forhandler som kan produktet.

Mitt inntrykk er at flere ting gir en varig beskyttelse, men fellesnevneren er vel godt grunnarbeid, og helst oppstart før første vinter. Men å gi livstidsgaranti for behandlingen, som en LFL-forhandler har på sine hjemmesider, er vel ganske risikofyllt. For hva menes med livstidgaranti, juridisk? ER det så leng som du har bilen på veien, eller er det så lenge en bil er ment å vare for den skal taes bort fra veien? For mange produkter i andre bransjer kan denne livstidsgarantien være så kort som 5- eller 10 år. Livstidsgaranti, uten nærmere spesifikasjon, er vel et utsagn som forhandler kan risikere å måtte betale dyrt for om noen år. Medmindre firmaet er borte om 10-15 år når bilen som en har pleiet etter forhandlers anbefalinger, er helt nedrustet. Samme forhandler sier også at (LFL) "Kryper/penetrerer bedre enn andre oljer" (fra hjemmesiden) er vel også en svært farlig påstand juridisk sett. Det ville jeg ha fått dokumentert om jeg hadde brukt den forhandleren.

Og å lese her på forumet der noen spør om hvor og hvordan en kan få dette gjort billigst forundrer ihvertfall undertegnede. Vedlikehod koster, og de færreste kan utføre dette skikkelig hjemme eller i en lånt garasje. Og å spare noen få tusen på en slik viktig ting vil vel sannsynligvis slå hardt tilbake på noen etter en del år fremover.

Og kanskje bør de av oss som forteller skrekkhistorier om et bestemt produkt her på forumet heller bruke tiden på finne ut hvorfor en bil så så jævlig ut etter noen få år. Det skyldes sannsynligvis ikke feil på produktet (ene), men heller forhandler som ikke kan produktene godt nok, eller ikke gidder å ta seg den tiden som er nødvendig til å gjøre en god jobb. En jobb som holder i mange år, og hos en forhandler som tør å se sine kunde i øynene og si: " ble ikke dette bra så kan du komme tilbake til meg innen de nærmeste årene, uansett hvor jeg jobber, og jeg skal rette det opp. Gratis.". Hos den forhandleren har jeg handlet, og fortsetter med det.

Og forresten: Nei, Tectyl er ikke bare en tykk graut. Tectyl er mye annet. Tectyl er flere titalls forskjellige produkter som brukes til forskjellige bruksområder for å trenge inn der fukt og dritt legger seg.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
helge_g
Innlegg: 34
Ble med: man sep 05, 2011 9:49 am
Lokasjon: Molde

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av helge_g »

Er veldig enig i alt det du sier JanP.
Jeg tror grunnarbeid betyr ekstremt mye. Og det kreves det kompetanse og erfaring for å gjøre dette riktig.
Er så heldig å ha blitt godt kjent med en lokal rust doktor, og har skjønt at det ikke finnes noen snarveier for å hanskes med rusta.
Kvalitet koster, kvalitet er tidkrevende og det kreves kunnskap for å vite hvilket produkt som binder rusta best, hvilket produkt som kryper best hvilket produkt som er best tåler mekanisk slitasje og sikkert flere faktorer også.

Det kreves også kunnskap og erfaringer med de forskjellige bilmerkene og deres konstruksjon . Det er ingen snarveier med å demontere plastikk - skjermer, borre hull for tilgang til hulrom og rammedeler for tilgang osv.
Personlig så har jeg hørt skrekkhistorier om "billige og raske" operatører som enten driter i grunnarbeidet, eller ikke har kunnskap nok til å skjønne hvor viktig det er.

Som påpekt her i tråden, så finnes det forskjellige produkter for rustbekjempelser og beskyttelse.
Jeg greier ikke og anbefale det ene produktet foran det andre, men velger og stoler på min lokale spesialist som har drevet i snart 25år.
Har har prøvd mye forskjellig

Når han får en ny/brukt LC så, plukker han av all plastikk, varmeskjold, han steamvasker, sandblåser, syrevasker (tror han kalte det syrevasking) og grunner ramme og karroserideler som har rustangrep, han bruker krypende stoffer, der det er nødvendig, tynnstoff der det er nødvendig, tykkere stoff over alt som har mer mekanisk slitasje.

Jeg kjøpte nylig en 2013 V8 som hadde blitt dårlig fulgt opp med understellsbehandling. Det er helt utrolig at det selges "nyimport" biler av denne typen bil med antirustbehandling som tilvalg ved "nykjøp". Jeg hadde en behov for en prat med han som importerte bilen som ny.

Uten snarveier, ikke behov for rustsveising, så kom jobben på 20 tusen. Og det syns jeg var rimelig.
(Da var det antydning til rust i nedre forkant av nedre bakluke, der vann og sand blir kastet opp på innsiden av bakfangeren)
Han anbefaler så oppfølgingsbehandling hvert 2. år. Det koster 4-6000 avhengig av biltypen.
Her er noen bilder av prosessen:
https://photos.app.goo.gl/WCEVKnsEJVYB6Vzz9

Jeg vet det er folk i mitt nærområdet som også sverger til oljebehandlinga som nevnes mye her i tråden, men jeg har valgt å høre på den lokale erfarne rustkjemperen og går selv for Mercasolbehandling som sluttføringsdekken.

Hva som skjer av detaljbehandling/grunnarbeid før MercasolBehandlingen er blitt ett krav hos de operatørene som er medlem av Norsk Antirustforening.
Personlig med de historer jeg har hørt om snarveier med understellsbehandling så ville jeg ikke turt og gjøre noe behandling enn hos andre enn de som er medlem i Norsk Antirustforening....

Så får tiden vise om jeg skulle gjort ting annerledes :-)
I bruk:
Fra Mars 2019 LC200 4.5 - 2013
Solgt:
2011 til 2016, HDJ100, 4,2 2002,
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av jonwib »

Tack för att du delar Helge!

Jag reagerade på hur mycket rost det var på en så ny bil, till och med Snövit med 260 000km, modell 08 har mindre rost ( Tromsøbil som jag Tectylerade med en gång den kom till Oslo ).

20 papper känns nog i plånboken för de flesta men om det räddar ens ögonsten från att rosta bort är det småpotatis i det stora hela tycker jag.

Den gamla damen ska få ny behandling i år men jag velar väldigt med vad jag ska välja. På en så gammal bil som jag har är det nog inte så dumt med Sau men drar mig lite för det mtp hur jävligt det blir att skruva på bilen senare. Sau är dessutom det lättaste att efterbehandla för en glad amatör som mig. Jag har ju en tendens till att utsätta mitt underrede för mer än normalt slitage så efterbehandling är dessvärre högt prioriterat för att inte säga högst nödvändigt.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av erwin »

Jeg har nå 8 års erfaring med Fluid Film på samme bil.
Det er mere enn de fleste verksteder. De har holdt på i 3-4 år.

Status er:
- Ingen ny rust. Forbehandling: Kun høytrykkspyler, krabbedyse i ramme.
- Gammel rust (som det var svært lite av) utvikler seg ikke videre. FF hindrer oksygentilgang og da kan det ikke ruste. Det er ikke slik at hvis du har noe rust så vil den "vokse" videre. Rust må ha luft!
- Tectyl blir bløt og detter etter hvert av. Ded er uheldig i forhold til steinsprut.
- FF ødelegger dørpakninger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av JanP »

erwin skrev: lør nov 02, 2019 12:45 pm
- Tectyl blir bløt og detter etter hvert av. Ded er uheldig i forhold til steinsprut.
- FF ødelegger dørpakninger
Og jeg vil vel bare si at det stemmer nok. Men hvorfor? Myten om at Tectyl er bløt og detter av lever fortsatt. Med grundig og riktig forarbeid så holder det i mange år. Får gjenta nok en gang; Tectyl har titalls produkter. Så at det er slik erwin hevder er i beste fall resultat av dårlig arbeid, og feil produkter. Tror at erwin og andre må ta seg en tur til en spesialist og sette seg grundig inn i hva de forskjellige produktene i tectylfamilien er, og hvordan de brukes. Og ikke uttale seg om produktet Tectyl som om det er den boksen de selger på f.eks Biltema. Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Det blir som å ta fettet fra en lammekotelett og understellsbehandle bilen sin med og si at dette var helt ubrukelig. Det blir helt rævva!

Faller av? Javisst gjør det det, det skal jo fange opp f,esk steinsprut. Men hva er under dette laget? Jo, en tynnere og nesten fargeløs Tectyl for bedre feste. Det blir som å male trykkimpregnert treverk. Start med pigmentfri Visir (tilnærmet fargeløs). Deretter oljemaling. Når malingen er borte etter noen år hva gjør man da? Maler om igjen. Akkurat som med Lanolin Fluid. Og med Tectyl. Men grunnproduktet i Tectyl er der, det er ikke helt borte.

Og heldigvis ødelegges ikke pakninger med Tectyl. :lol: Der sparer jeg og mange andre tusener av kroner.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av erwin »

@JanP Tror kanskje du misforstår litt. Mulig det ikke fremkommer klart, men jeg skriver at Tectyl faller av som følge av behandling med Fluid Film (FF). De fleste biler blir (i alle fall ble) behamdlet med Tectyl, Mercasol eller lignende når de er nye.
Etter noen år er Tectyl behandlingen tørr, og gjør liten nytte som rustbeskyttelse. Hvis man da behandler med FF så myker det opp Tectyl'en og reaktiverer denne. Det er bra, for Tectyl beskytter bedre mot steinsprut enn Fluid Film.
Men etter noen års behandling så har FF løst Tectyl'en så mye at den begynner å falle av i store flak. Det er ikke bra, for da forsvinner steinsprut beskyttelsen.

Og, Tectyl er et utmerket produkt på en ny bil, men ikke en gammel med rust.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av folbjo »

På den LC 150 AT35 jeg hadde har jeg samme erfaring som erwin nevner. Behandlet med Tectyl som ny, og deretter jevnlig behandlet med Lanolin.
Etter 5 år så var det ikke 1 rusten skrue på den bilen!
Jeg valgte å "fylle" panseret med Lanolin også. Da ble de to pakningene som ligger mellom grill og panser liggende i oljebad med Lanolin.
Disse svellet en liten smule, men helt uproblematisk. Dørpakninger, ingen problem.

Det er helt riktig at Lanolin fukter opp gammel og hard Tectyl. Så kan man jo spørre seg, hvorfor detter Tectyl av i flak, med eller uten Lanolin ?
Det er jo skrevet spalte meter med meninger om temaet.

Tectyl på en ny bil, som ikke har vært i trafikk, og i alle fall ikke rullet på saltet vei, er en meget bra løsning!
Når en ubehandlet bil får smake norsk vinter, med saltede veier, vil den beste løsningen slik jeg ser det være Lanolin.

Jeg ønsker å utfordre tilbydere av Tectyl behandling på følgende:
Med en ubehandlet bil som har fått 2-3 vintre med salt, hvordan fjerner man for eksempel pågående rust i hulrom, plateskjøter og i ramme ?
Disse steder må jo som kjent sandblåses og grunnes før påføring av tynstoff og slitebelegg med Tectyl.
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»