Egr feilkoder

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Har vært å fått lest av feilkoder på min land cruiser 2008modell. Fikk svar at det var P0400. Han snakket i at det var egr ventilen min som var ødelagt, har hatt opp den og gjort rent, men skjønner at det er en til nede med eksoskjøleren. Har ikke gjort rent den eller. Var mye drit i egr å røret som går fra den å videre til eksoskjøleren.
Bilen er gått 170000.
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Egr feilkoder

Innlegg av SteinarT »

Skal ikke være noe mer enn den ene, men noen av oss monterer en plate med et lite hull i( -egr blanking plate)) for å redusere mengden med exos som kommer inn i kjøleren for å redusere/ fjerne dette problemet, anbefales å gjøre, sammen med en grundig rens av innsug og egr ventil, det samler seg masse dritt videre innover iinnsuget ,

mvh
Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Hei takk for svar.

Har hatt oppe å gjort rent innsug å eksos ventil. Noe som er kjent at egr ventil blir ødelagt? Siden jeg ikke får bukt med feilkodene, i mine øyne er den ikke ødelagt. Har hat den ute å renset å sett, kunne ikke se at det skulle være noe lekkasje eller ikke stengte skikkelig. Byttet henger kontakt igår, for se idag om kodene blir borte.
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Egr feilkoder

Innlegg av SteinarT »

Alt kan gå istykker, men sjekk over vakumslangene om det kan være noe muffens der, er i vertfall enkelt å sjekke, kansje det er noen som vet exakt hva feilkoden sier?

mvh
Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Egr feilkoder

Innlegg av jonwib »

Hej,

Kolla lite på denna länken :arrow: Feil kode P0400

Kanske det kan hjälpa dig i din feilsøkning. Jag tror Steinar är inne på något med vacumslangarna - du vet var de sitter? Har de blivit täta eller blockerade så skickar 08 modellen upp feilkoder.

Som du ser om du följer länken så finns det en del elektriska givare som kan generera en del av de samma felkoderna. Plocka bort dem och gör rent dem med elektrospray så kanske koderna slocknar.

Den dyrare men definitivt bästa måten är att elektroniskt blockera EGRen och samtidigt släcka feilkoderna ;) .
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Takk igjen. Skal sjekke vacumslanger imorgen, så får vi se. Skal gi beskjed om hva jeg finner ut.

Mvh jan åge
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Fortsatt feilkoder. Skal ut med eksoskjøler og egr ventil framfor med spjeld på. Noen tips til regjøring av eksoskjøler vist den er tett. Ser jo hver gang jeg starter den når motor er kald, så ryker det veldig. Litt sånn blå røyk
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Fikk beskjed fra toyota at det var tett egr ventil.
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Startet å skru ikveld, å plutselig i sidesynet ser jeg en vacumslange som jeg ikke så sist. Den gikk inn like før oksoskjøler. Den har nok vært ute en stund. Så krysser fingrene for det var det :) takk for alle gode råd.
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Ja feilkodene har ikke kommet tilbake. Å godt var det. Har etter dette fått en blå farget eksos når bilen er kald og startes opp, varer bare et lite øyeblikk så er det ingen tegn lengre. Tenker jo at siden vacum slangen har vært av å det er mye sot og koks som kommer ut, men evt om noe annet kunne tatt skade? Tenker injektorer eller noe.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Egr feilkoder

Innlegg av jonwib »

TöysRus klarade alltså inte ens att se att alla slangar satt på plats innan de " konstaterade " tät/ trasig EGR ventil...

Det är nog inget som tagit skada då EGRen inte har öppnat som den ska. Menar att jag har läst om någon annan som har haft rökpuffar vid uppstart? Andreas kanske?

Om du har budget till det så ta kontakt med Tuningservice. De mappar om bilen = lite mer futt i bilen samtidigt som de blockerar din EGR elektroniskt och sletter feilkoderna.
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Ja er ikke hver gang det kommer røyk heller. Er en 2008 modell, så lurte om det er noe feil med dyser på denne modellen. Virker som bilen ikke går skikkelig like etter start, så slutter røyk å komme, å da høres bilen normal ut
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Egr feilkoder

Innlegg av osed4d »

Hei

Min 03 120 Gx men da med gamleypen motor har akkurat samme feilen som din virker det som. Ryker veldig ved oppstart spesielt ved kaldstart. Som du sier så går den litt rart når røyken kommer så går den over til skikkelig gange og da slutter det å ryke. Min kan også ryke av og til ved oppstart ved varm bil også.
Har tatt av EGR ventil som var veldig nedkokset , fått renset den og fått tilbake funksjon. Satt så bil inn på Toyota som har målt dysene som ble erklært helt friske da 3 av dysene var under 1 og den 4 hadde en måling på 1.5. Godt innenfor altså. Så foreslo de å skifte dysepakningene , skulle da sjekke oljesilen , visst der var sot i den så skulle dette gjøres. Ved inspeksjon av silen så er denne gullende ren......
Det lokale Toyota verkstedet klør seg i hodet og finner ikke ut av hva som gjør dette og det gjør eg også...... Utrolig trasig å ha fått en slik feil som det virker som ingen vet hva som forårsaker og hva man skal gjøre for å ordne...... og ikke minst blit dette DYRT for hver gang Toyota tar den inn for mer synsing...... Har også tatt full Tunap behandling osv. Osv.
Andreas30 har vært til stor hjelp og vi har sett på det ene og det andre men den fortsetter bare å ryke...... Nå setter eg inn EGR plate og ser om det kan ha noen betydning. Visst ikke det heller hjelper så vet eg rett og slett ikke hva eg skal foreta meg. Skal på bilferie om 3 uker og lurer på om eg må kjøpe meg en bil for å ha i mellomtiden til eg vet om min kan bli frisk igjen , eller om eg må selge den til en som har mer pågangsmot eller kunnskap enn det eg har igjen..... :(
03 LC 120 GX
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Andreas30 »

Krysse fingerne for at den blir i orden nå
blir det og plukke av katalysator ? sikkert lurt og få eliminert den om den er tett
og blokking plate på egr gjør også underverker så håper det går veien
etter alt det du har fått sjekka og i samråd :D
Bare hygglig og hjelpe
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Egr feilkoder

Innlegg av osed4d »

Hei

Ja det blir å ta ned katalysator og få sjekket/tømt denne. Montering av EGR blendingen så får vi se. Fortsetter den å ryke da , så vet eg ikke hva mer man kan sjekke evt. Bytte....... :roll:
03 LC 120 GX
Suohtas86
Innlegg: 43
Ble med: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Suohtas86 »

Fikk nu en tur innom toyota å lese verdier. Ingen ting feil sa dem. Så er vel bare tut å kjør
Helgeland
Innlegg: 35
Ble med: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Egr feilkoder

Innlegg av Helgeland »

Er det mye skruing for å ta løs EGR ventilen?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Egr feilkoder

Innlegg av jonwib »

Intercooler + lite sladdar och slangar.

Relativt lätt om man tar det lugnt och har ok omgivning ( väder, vind evt garage).
Svar

Tilbake til «Motor 12x»