AHC
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: AHC
Kommentar fra meg skal du få Frode...
"Nå flyter det som det skal" og "som å kjøre på en sky" leste jeg fra denne og en annen tråd. Syns man det er fint så er ikke noe bedre, men for meg blir de sammenligningene helt feil og får bare flashback fra min egen tid med 3 100 serier hvor den ene var mer flytende enn den andre.
Poenget er at det er vanskelig å diskutere fjæringskomfort med andre, om det er amerikanere eller nordmenn så har alle forskjellige preferanser. Og disse endrer seg stadig vekk fra hva du kjører. Er man vant til å kjøre nyere småbiler, gjerne elbiler, så blir det ganske rart å sette seg inn i en 80 eller 100 (reagerte selv da jeg kjørte fullastet 80 i vinterferien for første gang på en stund). Hørte en kommentar fra en kompis hvor kona hadde kjørt 100 for første gang på lenge, var som vannseng! Jeg tok det positivt som 80 eier - men - når det gjaldt 80'n de hadde før så var det å sitte i baksetet der sammelignet med ei ert på et trommeskinn...
"Nå flyter det som det skal" og "som å kjøre på en sky" leste jeg fra denne og en annen tråd. Syns man det er fint så er ikke noe bedre, men for meg blir de sammenligningene helt feil og får bare flashback fra min egen tid med 3 100 serier hvor den ene var mer flytende enn den andre.
Poenget er at det er vanskelig å diskutere fjæringskomfort med andre, om det er amerikanere eller nordmenn så har alle forskjellige preferanser. Og disse endrer seg stadig vekk fra hva du kjører. Er man vant til å kjøre nyere småbiler, gjerne elbiler, så blir det ganske rart å sette seg inn i en 80 eller 100 (reagerte selv da jeg kjørte fullastet 80 i vinterferien for første gang på en stund). Hørte en kommentar fra en kompis hvor kona hadde kjørt 100 for første gang på lenge, var som vannseng! Jeg tok det positivt som 80 eier - men - når det gjaldt 80'n de hadde før så var det å sitte i baksetet der sammelignet med ei ert på et trommeskinn...
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: AHC
Er mange argumenter, både for og i mot. Jeg bygde om forrige helg, og trenger nok litt tid på å bli vant med det. For comforten til ahc er det milevis unna. For min del ble det usikkerheten med hvor mye jeg måtte bytte for å få systemet holdbart igjen, uten å koste skjorta. For på en 99 modell som har vært noget forsømt med understellsbehandling i de første 15 år, så er det en del krokan å pirke løs. Men angrer kanskje litt på at jeg ikke prøvde en ombygd bil først, hadde kanskje tenkt et par ganger til. Høy og stiv ble den (uten å trekke paralleller), men funka jo fint når jeg skulle rundt crossbanen her da
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
Re: AHC
Om du tester med andre dempere vil du nok få en helt annen bil igjen, har prøvd en med justerbare dempere og OME fjærer og den kan være alt fra veldig bløt til bra tight, når man kanskje opplever nye OME som "harsh"! Samme erfaring har jeg fra min 80, der jeg var redd for at det skulle bli for stivt og satte de koni demperne på nest mykeste før installering. Ble veldig myk, mye gynging og krening. Satte de på det stiveste og alt gikk på skinner, bra kontant og en god følelse med underlaget. Syns jeg da, andre vil jo kunne synes første innstilling var best.per2re skrev: ↑tir jul 14, 2020 5:56 pm Er mange argumenter, både for og i mot. Jeg bygde om forrige helg, og trenger nok litt tid på å bli vant med det. For comforten til ahc er det milevis unna. For min del ble det usikkerheten med hvor mye jeg måtte bytte for å få systemet holdbart igjen, uten å koste skjorta. For på en 99 modell som har vært noget forsømt med understellsbehandling i de første 15 år, så er det en del krokan å pirke løs. Men angrer kanskje litt på at jeg ikke prøvde en ombygd bil først, hadde kanskje tenkt et par ganger til. Høy og stiv ble den (uten å trekke paralleller), men funka jo fint når jeg skulle rundt crossbanen her da
Kan fort bli dyrt å teste dempere, finnes jo feks justerbare icon dempere med eget reservoar til over 2500 USD for fire stykk, pluss frakt og moms hit til Norge. Vurderte det selv til min 80 mens jeg bodde i USA og ville slippe unna med noen kroner men endte opp med koni til 5200 kr (for fem år siden) for fire på Torshov bilrekvisita. Samme som jeg hadde på min første 80...
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: AHC
Bevar AHC om mulig! Jeg har akkurat byttet ut AHC til OME. Å må si jeg savner "skylaget" som gjør at bilen flyter bortover dårlig veier.
Samtidig som oppsettet mitt ikke ikke ble for høyt eller for mye for stivt.
Jeg har nå Taktelt, roofrack, og skuffesystem med diverse oppi pluss en 40l enger kjøleboks baki. 860x fjærene hevet da ca 3 cm anslår at jeg har ca150kg vekt fordelt ca 30/70, foran bak. Ingen personer inne i bilen ved målinger.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Samtidig som oppsettet mitt ikke ikke ble for høyt eller for mye for stivt.
Jeg har nå Taktelt, roofrack, og skuffesystem med diverse oppi pluss en 40l enger kjøleboks baki. 860x fjærene hevet da ca 3 cm anslår at jeg har ca150kg vekt fordelt ca 30/70, foran bak. Ingen personer inne i bilen ved målinger.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: AHC
Hei,
Vet noen om noen gode AHC verksteder eller andre eksperter/folk som er kan AHC i Oslo-området evt Stavanger/Agder? Har litt høye nivåer (7,7 fremme og 7,1 bak. Begge støtdemperne svetter foran. Ny demper fremme i 2019). Rustfri bil importert fra USA i år. Er litt teknisk handikappet selv Hadde bilen innom Toyota Skøyen, men virker ikke som de kan så mye om disse bilene.
Vet noen om noen gode AHC verksteder eller andre eksperter/folk som er kan AHC i Oslo-området evt Stavanger/Agder? Har litt høye nivåer (7,7 fremme og 7,1 bak. Begge støtdemperne svetter foran. Ny demper fremme i 2019). Rustfri bil importert fra USA i år. Er litt teknisk handikappet selv Hadde bilen innom Toyota Skøyen, men virker ikke som de kan så mye om disse bilene.
Re: AHC
Vet ikke om noen gode, men Skøyen og Bærum (Rud) er de to som har gitt meg dårligst inntrykk.sigjar skrev: ↑tir aug 04, 2020 9:01 pmVet noen om noen gode AHC verksteder eller andre eksperter/folk som er kan AHC i Oslo-området evt Stavanger/Agder? Har litt høye nivåer (7,7 fremme og 7,1 bak. Begge støtdemperne svetter foran. Ny demper fremme i 2019). Rustfri bil importert fra USA i år. Er litt teknisk handikappet selv Hadde bilen innom Toyota Skøyen, men virker ikke som de kan så mye om disse bilene.
AHC-kunnskap er vel et av de områdene mekanikere generelt vet lite om, og så er ahc litt forskjellig på de forskjellige modellene. Var det ikke noen i Toyota Drammen som kunne litt tro? Man kan vel ta en ringerunde, spørre direkte og kanskje treffe på en ærlig servicesjef.
Ellers er det jo ikke noe hokus pokus hvis du ikke har noe feil på systemet. Det ser ut som det trengs å måle høyder, og hvis riktig, stramme torsjonsfjærene foran og bytte spiralene bak. Enkel jobb som hvem som helst som kan legge seg under bilen kan gjøre. Man må ha noe å måle ahc-trykket med da, f.eks TechStream eller en annen OBD-kodeleser som skjønner M-OBD.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC
Få deg fjærer med brun flekk på, 48231-6A780. Tror det er de lengste OEM for AHC. Hvis du har en permanent økt vekt, f.eks innredning baki, bør du gå for noe stivere, dvs King Springs.
Det er ikke noe poeng i å bytte dempere før du ser hva som skjer med trykket under kontroll. Juster torsjonsfjærene til du har 6,5 foran, og sjekk om de fremdeles svetter. Jeg har en bak som har svettet i mange år, men aldri så mye at den drypper. Det vi kaller dempere er jo ikke dempere, bare en simpel hydrlaulikksylinder, og den virker bra så lenge den ikke lekker ut all oljen i systemet
Det er ikke noe poeng i å bytte dempere før du ser hva som skjer med trykket under kontroll. Juster torsjonsfjærene til du har 6,5 foran, og sjekk om de fremdeles svetter. Jeg har en bak som har svettet i mange år, men aldri så mye at den drypper. Det vi kaller dempere er jo ikke dempere, bare en simpel hydrlaulikksylinder, og den virker bra så lenge den ikke lekker ut all oljen i systemet
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC
Siden flere spør om AHC:
https://forum.ih8mud.com/threads/source ... es.593232/
Billigste OEM som jeg fant:
https://www.ebay.com/itm/TOYOTA-GENUINE ... %7Ciid%3A1
https://forum.ih8mud.com/threads/source ... es.593232/
Billigste OEM som jeg fant:
https://www.ebay.com/itm/TOYOTA-GENUINE ... %7Ciid%3A1
Re: AHC
Hei, for de som er interessert, har jeg 4 gode gasskuler og et stk nytt rør til venstre bakhjul til salgs. Svært gunstig pris på dette.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: AHC
De satt på bilen til Kenneth (Ksi), han sa de var greie. Ikke 100% men burde holde noen år til.Jarle skrev:Er interessert Øystein.
Men hvordan kan man sjekke/vite om kulene er gode?
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: AHC
Det var vel de fra Vegard sin (som fjernet AHC). Jeg kjøpte alt han fikk av helt, og kulene var fra England og brukt noen få år. Mine gamle testet 7-8 streker og jeg byttet de med nye fra amayama.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Re: AHC
Det er lettere å skifte kuler enn å skifte oljefilter, nesten.
- skaff deg 2-3 liter AHC-fluid.
- sett AHC i Lo.
- jekk opp og bruk kraftige bukker under rammen, slik at hjulene er fri.
- sjekk at du får løs lufteniplene, men ikke slipp inn luft.
- skru av kulene med en 36 mm smal fastnøkkel (enten spesialverktøy eller bruk smergelskive på en vanlig).
- skru på nye kuler - jekk ned bilen - og luft ut AHC-væsken godt.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.