Dieseltank LC 90 D4D
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- per_martin
- Innlegg: 861
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Dieseltank LC 90 D4D
Hei!
En kompis vurderer en LC 90 D4D med 400 + K på tellern (automat, langkjørt). Burde gå 400 til ganske glatt eller? Er visstnok noe problemer med tanken, .. -mye styr å skifte? Eller er det bare rørene som går ned i tanken som er opprusta tro?
mvh Per Martin
En kompis vurderer en LC 90 D4D med 400 + K på tellern (automat, langkjørt). Burde gå 400 til ganske glatt eller? Er visstnok noe problemer med tanken, .. -mye styr å skifte? Eller er det bare rørene som går ned i tanken som er opprusta tro?
mvh Per Martin
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Hei!
Enkelt å skifte, ofte rusta hull på toppen av tanken samt at påfyllingsrør er sterkt angrepet så jeg skifta alt på min når jeg først holdt på. Mesteparten fås på milner og er originale Toyota deler, resten kjøpte jeg på Toyota her hjemme.
Totalt kom det kanskje på 7-8000 i innkjøp av deler og en to-tre timers jobb hvis jeg ikke husker helt feil.
Enkelt å skifte, ofte rusta hull på toppen av tanken samt at påfyllingsrør er sterkt angrepet så jeg skifta alt på min når jeg først holdt på. Mesteparten fås på milner og er originale Toyota deler, resten kjøpte jeg på Toyota her hjemme.
Totalt kom det kanskje på 7-8000 i innkjøp av deler og en to-tre timers jobb hvis jeg ikke husker helt feil.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- per_martin
- Innlegg: 861
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Takker og bukker! Gode råd og vink videreformidlet! (Skal nok få han til å melde seg inn i klubben etterhvert)!
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Re: Dieseltank LC 90 D4D
https://www.milneroffroad.com/toyota-uk ... l-tank-kit
Min var det rust i skjøten på. Tanken er satt sammen av to deler.
Men noen ruster oppe på også.
Om han bare kjøper tanken, så husk det at når han evt skal sette over deler, så kan skruer være rustet fast og det kan lønne seg å bestille alt, slik at han har alt han trenger. Min har jo noen hundre tusen på seg og det var ikke rust i påfyllingsdelen som mange skriver om, men det er jo enkelt å å sjekke da.
Det kan hende at han må mikse litt med draband som følger med, dette fordi de skruene som fester drabandet i forkant kanskje ikke bør skrues på.
Disse to skruene er ofte fastrustet og dra han disse av, så har han en utfordring foran seg. La heller den delen sitte og kapp vekk bolten som svinger i drabandet opg sett på nye med skrue tvers gjennom, dette fungerer helt greit.
Jeg satte bilen på bukker og festet et hengerdekk til jekken, slik at jeg kunne løfte tanken opp, da var dette mye enklere.
De skruene som sitter i bakkant , dvs drabandet mot støtfanger, der kan det også ruste bra, om han er litt føre var, så får han oljet eller sprayet litt i forkant og gjerne noen dager i forveien og han kan spare seg for mye trøbbel.
Ring meg gjerne om han vil ha tlf hjelp.
Min var det rust i skjøten på. Tanken er satt sammen av to deler.
Men noen ruster oppe på også.
Om han bare kjøper tanken, så husk det at når han evt skal sette over deler, så kan skruer være rustet fast og det kan lønne seg å bestille alt, slik at han har alt han trenger. Min har jo noen hundre tusen på seg og det var ikke rust i påfyllingsdelen som mange skriver om, men det er jo enkelt å å sjekke da.
Det kan hende at han må mikse litt med draband som følger med, dette fordi de skruene som fester drabandet i forkant kanskje ikke bør skrues på.
Disse to skruene er ofte fastrustet og dra han disse av, så har han en utfordring foran seg. La heller den delen sitte og kapp vekk bolten som svinger i drabandet opg sett på nye med skrue tvers gjennom, dette fungerer helt greit.
Jeg satte bilen på bukker og festet et hengerdekk til jekken, slik at jeg kunne løfte tanken opp, da var dette mye enklere.
De skruene som sitter i bakkant , dvs drabandet mot støtfanger, der kan det også ruste bra, om han er litt føre var, så får han oljet eller sprayet litt i forkant og gjerne noen dager i forveien og han kan spare seg for mye trøbbel.
Ring meg gjerne om han vil ha tlf hjelp.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
- per_martin
- Innlegg: 861
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Tusen takk Dag, mye nyttig info her, -kommer veldig godt med. Flott at det finnes folk som dere som stiller opp og som man kan rådføre seg med. Vi skal dra og se på bilen til uka, så får vi ta det derfra!
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Jeg registrerer at det drypper noe diesel under bilen når jeg "topper" tanken helt. Dette skjer ikke dersom jeg fyller til pumpa stopper første gang, men bare de gangene jeg slår på stortromma og trykker et par ekstra ganger og fyller røret.
Noen her inne med erfaringer fra dette? Trolig hull i påfyllingsrør? Rust, morkne slanger etc. ?
Noen her inne med erfaringer fra dette? Trolig hull i påfyllingsrør? Rust, morkne slanger etc. ?
2001 KDJ 95 VX Anniversary
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Ingen respons på forrige innlegg, men oppdaterer litt selv for kosens skyld. Har nå sjekket påfyllingsrør samt hatt av dekselet på tanken og vasket rent for å sjekke. Ingen antydning til lekkasje i skjøten som Dag Einar nevnte eller i forbindelse med påfyllingsrøret. Har derfor konkludert med at det trolig dreier seg om lekkasje i toppen som vanlig. Enn så lenge holder jeg det i sjakk ved å ikke toppe tanken helt. Følger også litt med i dieselfilteret etter rustpartikler. Meeen, klokka tikker nok mot et skifte etter hvert her også.
2001 KDJ 95 VX Anniversary
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Tipper 10kr på at dette er røyr ut fra "fordamper"
Hadde det på min, tanken ser ut somom det er "heilt nedsausa" men skyldner er ikkje store karen.
På ein annan eldre 90 eg hadde, var det likeins, men der lakk det i retur-røyr på tur-retur-stussen (sug) ifra tanken.
Har både nytt & brukt sug tilgjengelig v behov.
Hadde det på min, tanken ser ut somom det er "heilt nedsausa" men skyldner er ikkje store karen.
På ein annan eldre 90 eg hadde, var det likeins, men der lakk det i retur-røyr på tur-retur-stussen (sug) ifra tanken.
Har både nytt & brukt sug tilgjengelig v behov.
Her skulle det ha stått noko lurt...
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Takk for tips Peter. Blir av med tanken en dag for å sjekke skikkelig.
2001 KDJ 95 VX Anniversary
Re: Dieseltank LC 90 D4D
Da kan du jo smøre inn toppen av tanken med noke rusthemmande
Her skulle det ha stått noko lurt...