Turteller

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kotnes87
Innlegg: 3
Ble med: tor nov 12, 2020 10:02 pm

Turteller

Innlegg av kotnes87 »

Hei har kjøpt meg en lc som har en rar turteller, når den er kald å jeg rører gassen så går turtelleren rett ned men slipper jeg gassen så går den opp til der den skal være på tomgang.

Det skjer bare når bilen er kald, noen som har en ide på hva det kan være?
frank mekk
Innlegg: 82
Ble med: ons jul 15, 2020 2:45 pm
Lokasjon: Ålesund

Re: Turteller

Innlegg av frank mekk »

kotnes87 skrev:Hei har kjøpt meg en lc som har en rar turteller, når den er kald å jeg rører gassen så går turtelleren rett ned men slipper jeg gassen så går den opp til der den skal være på tomgang.

Det skjer bare når bilen er kald, noen som har en ide på hva det kan være?
Sjekk luftfilteret ditt.
Frank


Sendt fra min Commodore 64
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Turteller

Innlegg av KjellOlsen »

Skjønte ikke hva du mener med luftfilteret Frank. Kan du forklare hva han skal se etter? Forstår det som at turtelleren viser annet turtall enn det motoren har, men mulig jeg misforstår?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
frank mekk
Innlegg: 82
Ble med: ons jul 15, 2020 2:45 pm
Lokasjon: Ålesund

Re: Turteller

Innlegg av frank mekk »

Jeg forstod det slik at den går ned i turtall og at luftmengde kan være årsaken. Filter er det første å sjekke da.
Men ser nå at det kanskje var slik at bare turtelleren går ned og ikke omdreiningene på maskinen.


Sendt fra min Commodore 64
Brukeravatar
n t
Innlegg: 481
Ble med: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Lokasjon: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge

Re: Turteller

Innlegg av n t »

Jeg forstår det slik at gassen trykkes inn, turtall på motor øker, men turtellern viser mindre. Jeg ville da satset på å sjekke reima til dynamoen, er den slakk eller nok strammet, eller kanskje er den slitt? Blir det mye småkjøring, slik at batteriet aldri blir fulladet, slik at dynamo må jobbe ekstra hardtrett etter oppstart?
Mange biler tar turtallsignalet fra dynamo, isåfall kan sånt skje. Om denne tar turtallsignalet fra en annen plass, overse innlegget mitt.
Men vi ønsker gjerne at du legger ut løsningen når du finner ut av det.
Stig
HZJ75 Pick-up
Hdj80
kotnes87
Innlegg: 3
Ble med: tor nov 12, 2020 10:02 pm

Re: Turteller

Innlegg av kotnes87 »

Hei takker for svar. Skal ta og sjekke dynamoen og reimer:)

Er sånn når jeg gir gass og turtallet øker på motor så detter bare turtelleren rett på 0, har også merker at den hopper litt når jeg kjører i dumper når motoren ikke har kommet til driftstemperatur. Men gir jeg gass rolig så følger turteller med motoren.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Turteller

Innlegg av beaas »

Jeg har også merket noe hopping av turteller på mine to diesel80'er, men såpass sjelden at jeg ikke har gjort noe med det. Kan også være den viser noe for lite ved oppstart noen ganger, som regel i fuktig vær... Men foreløpig aldri i 0!

Jeg har tenkt det er noe jording som ikke er 100 %, men ikke funnet noe. Hadde noe ledningsbrudd i bakluka, etter det ble fikset ble det bedre men i senere tid kommet noe tilbake. Har også at låsen på bakluka inniblant ikke låser seg med sentrallåsen. Har tenkt at alt henger sammen og at det er noe mer med ledninger i bakluka.

Mao, ikke mye til hjelp!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
kotnes87
Innlegg: 3
Ble med: tor nov 12, 2020 10:02 pm

Re: Turteller

Innlegg av kotnes87 »

Har ikke fått sjekket jordings punker men skal få gjort det når det blir mildere ute.

Alt er til hjelp for da sjekker man vanligvis ting som man ikke ville gjort ellers😊

Men når jeg fått en rar lyd når jeg kjører som må sjekkes ut også😅
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»