Regreim 2011 modell.

Moderatorer: baa, lj73jon, Snekker_Andersen

Svar
nordlys
Innlegg: 8
Registrert: ons nov 28, 2012 10:49 pm

Regreim 2011 modell.

Legg inn av nordlys »

Det står i manualen at regreim skal skiftes ved 150k km. Jeg er ikke helt der ennå, kjører ikke så mye om dagen og kunne gjerne ventet til våren, selv om jeg da muligens har rundet 150k. En kompis mener at LC150 nevnte årsmodell har både kjede og regreim og at et brudd i regreima ikke har annen virkning enn at bilen stopper, dvs at ikke motoren raser som på enkelte bilmodeller.

Stemmer dette, er det kun en motorstopp som vil være resultat, eller er det katastrofalt hvis reima ikke byttes i tide. Nyere modeller har jo kun kjede, men denne modellen skal etter sigende ha reim.
nordlys
Innlegg: 8
Registrert: ons nov 28, 2012 10:49 pm

Re: Regreim 2011 modell.

Legg inn av nordlys »

Mener jeg postet denne i motor, det er vel der den hører hjemme? Har den blitt flyttet, eller har jeg vært svimmel?
ozzy
Innlegg: 37
Registrert: ons mar 16, 2011 11:30 am
Sted: BYGLAND

Re: Regreim 2011 modell.

Legg inn av ozzy »

Hei,
Det er rektig at motor kun vil stoppe om registerreima ryker. Denne reima går kun fra kamaksel og drifter dieselpumpa. På den annen side så er det 30-40 minutter å skifte reim slik at det er lite å spare ved å kjøre lengre enn intervall.
Mvh
Ozzy
nordlys
Innlegg: 8
Registrert: ons nov 28, 2012 10:49 pm

Re: Regreim 2011 modell.

Legg inn av nordlys »

Takk for svar Ozzy. Ja, jeg har hørt at det ikke er store jobben og er derfor overrasket over at verkstedene forlanger kr. 7000,- for dette. Bekreftelse på at den ikke kan skade motor er veldig bra for meg, da jeg kommer til å skifte den selv. Problemet mitt nå er diverse helseplager jeg håper er bedret til våren når lyset og varmen er tilbake. Har ingen plass å stå innendørs.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1384
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Regreim 2011 modell.

Legg inn av beaas »

Kjenner ikke helt til den 3 literen men vil tro ventilene får kontakt med stemplene om reg reim ryker.

For samme prinsipp som på 1HD motorene, der går også reima fra pumpa og opp til kamaksel. Men pumpa blir drevet med drev, så ikke noe forbindelse til kamaksling om reima ryker -resultat blir knasing og ihvertfall bytte av topp.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Svar

Gå tilbake til «Drivverk 15x»