Kakling etter dyse - og SCV skift

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
erikr94
Innlegg: 21
Ble med: søn jan 19, 2020 10:11 pm

Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av erikr94 »

Hei folkens.

Blei bytta dyser og SCV ventil på min 120 nå i januar. Ikke vært en lyd de første 1500km, men plutselig en morgen nå kom kaklinga tilbake som før. Drar ned til verkstedet som har bytta, de tar av dieselfilteret og finner endel drit i det av både store og små partikler. De mener det er disse bittesmå partiklene som gjør problemet, og de kommer fra tanken. Mener tanken må tas ned og renses. Og attpåtil bytta de ikke dieselfilter etter skiftet, noe jeg trudde var ganske vanlig å gjøre uten å spørre. Det forrige filteret har sitti hvertfall ett år og 20000km.

Hva tenker dere? Er dette bare tull og fanteri eller kan det stemme?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av Andreas30 »

Vist dem ikke har bytta diesel filter når dem gjorde den jobben så er det verksted sitt problem
Det er meget sløvt av verksted med er dessvere mye sann i dag god regel er se etter selv etter verkstedbesøk hva som er utført
før du reiser fra verksted når du henter bilen .
barbera express
Innlegg: 23
Ble med: man nov 06, 2017 7:33 pm
Lokasjon: Asker

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av barbera express »

Hei!
Det er fire kriterier for diesel filter 1: Gjenger/innfestning 2: Flowrate. 3: Lysåpning i micron. 4: Trykk klasse.
Om verkstedet ikke byttet dieselfilter, og du har uren diesel vil filteret gå tett og du mister effekt. Når diesel filter blir fullt av partikler/ urenheter har det ikke by-pass ventil som åpner og sender skiten videre inn i systemet. Men det kan slippe gjennom vann som kan lage trøbbel Det kan du sjekke ved å tømme filteret i en glassbolle, la det stå litt i bollen så vil vann og skitt raskt legge seg på bunn om det er noe. Er det ikke vann der, har det heller ikke vært det
Kan ikke helt se at verkstedet har gjort noen direkte feil, uten at de på noen måte imponerer med hva de har gjort.
Mvh Knut
erikr94
Innlegg: 21
Ble med: søn jan 19, 2020 10:11 pm

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av erikr94 »

Takk for svar begge to.

Jeg dro rett på Toyota og kjøpte nytt originalt filter og satt inn. Har også hatt litt totaktsolje på tanken samt en skvett med Tunap for å se om det blir bedre. Bruker også webasto med engang det er kaldt ute. Når webastoen har stått på er det ingen kakling i motoren.

Jeg tok av det gamle filteret og tømte i en platskål. Kunne ikke se noe tydelig vann, men det var noe drit i det, men for det meste vanlig dieseldyr. Og det er vel ganske normalt etter 20000km+ på samme filter?

På verkstedet mente de tanken måtte tas ned og renses samt at hele jobben måtte gjøres om igjen fordi det visstnok er disse små partiklene som har satt seg i dysene? Ny jobb er bare uaktuelt mtp prisen det koster.

Det store spørsmålet her er jo om jobben har vært for gjeves og om dette er noe som kan skape problemer? Sjøl om kaklinga er tilbake på kald motor så er det jo nye dyser og ny SCV ventil i bilen og det må jo være bedre enn gamle med 250 000km og 15 år bak seg, eller?
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av JanP »

Gbordd dette på min 120 for noen år siden. I tillegg til det du gjorde så ble rørene også byttet. De slites med årene. Og EGR-system ble renset, og i tillegg ble egr-kjøler renset. Og den var helt nedkokset. EGR var nesten helt tett. Den jobben tok en dag ekstra, men det var det verdt. Og ble ikke dette gjort hos deg så vil jeg si at jobben bare er halvgjort. Rens egr og kjøler, samt bytte av rør, mener jeg er helt nødvendig på en bil med mange km på klokka.

Ny olje og filter var en selvsagt ting, sammen med diselfilter. Og SCV.
Solgte bilen året etter. Ny eier har ikke hatt motorproblemer etter kjøp. Snakket sist med ham 3 år etter salget.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
120gx
Innlegg: 258
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av 120gx »

Blei di 4 retur rørene også byttet samtidig ?
Hvor kjøpte du injector/scv ?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av jonwib »

Hej,

Att den kacklar när den är kall tycker jag är helt normalt - beroende på hur mycket då så klart. Fortsätt köra din motorvärmare på kalla dagar, det mår hela bilen bra av.

Att verkstad inte har bytt dieselfilter när de byter SCV och dyser vittnar dessvärre om att de inte har en aning om hur känsligt ett högtrycksdieselsystem är, men med det sagt tror jag inte att detta skall ha skadat varken dyser eller SCV efter så kort tid.

Undvik att tillsätta 2-takts olja i moderna motorer. Jag postade en testrapport om varför för rätt länge sedan. En commonrail motor tar mer skada än drar nytta av det.

Allt i allt så menar jag att det nog inte är någon fara på taket . Ta och byt dieselfilter lite oftare om du kan, en relativt billig metod att hålla liv i dyser och SCV.
xken
Innlegg: 14
Ble med: man apr 24, 2017 11:07 pm
Lokasjon: Finnsnes

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av xken »

erikr94 skrev:Takk for svar begge to.

Jeg dro rett på Toyota og kjøpte nytt originalt filter og satt inn. Har også hatt litt totaktsolje på tanken samt en skvett med Tunap for å se om det blir bedre. Bruker også webasto med engang det er kaldt ute. Når webastoen har stått på er det ingen kakling i motoren.

Jeg tok av det gamle filteret og tømte i en platskål. Kunne ikke se noe tydelig vann, men det var noe drit i det, men for det meste vanlig dieseldyr. Og det er vel ganske normalt etter 20000km+ på samme filter?

På verkstedet mente de tanken måtte tas ned og renses samt at hele jobben måtte gjøres om igjen fordi det visstnok er disse små partiklene som har satt seg i dysene? Ny jobb er bare uaktuelt mtp prisen det koster.

Det store spørsmålet her er jo om jobben har vært for gjeves og om dette er noe som kan skape problemer? Sjøl om kaklinga er tilbake på kald motor så er det jo nye dyser og ny SCV ventil i bilen og det må jo være bedre enn gamle med 250 000km og 15 år bak seg, eller?
Hei

Det er ikke bra vist du har funnet dieseldyr i filteret, dette kan gi deg kjempe problemer. Jeg ville tatt meg bryet med å ta ned dieseltanken for grundig rengjøring. Gir deg også muligheten til å bytte ut bremserørene som ligger over dieseltanken vist de er begynt å ruste.

Hilsen

Kenneth


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kokfornøyd eier av LC 120 GX 06 mod
erikr94
Innlegg: 21
Ble med: søn jan 19, 2020 10:11 pm

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av erikr94 »

Nei, returrør/dyserør blei ikke bytta. Jeg spørte om dette og de mente de ikke trengte og byttes. Dyser og Scv skal være originale densodeler.

Jeg bare syns det er så pussig med den kaklinga tilbake på kald motor. Kaklinga er kun rundt 2000 omdr og varer kanskje en 15-20 sekund før den blir bedre. Veit jo det kakler litt i de motora her originalt. Men blir redd det kan skje noe gærlig, og om det er noe jeg burde gå på verkstedet for. Men klart, når de finner det grumset de gjør i dieselfilteret så er det vel ikke så lett.

Hvor mye jobb i timer er det å ta ned tanken? Og hva renser man om så tanken med og hvor nøye?

Igjen, takk for gode svar folkens!
xken
Innlegg: 14
Ble med: man apr 24, 2017 11:07 pm
Lokasjon: Finnsnes

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av xken »

Vist alt går etter planen så kan jeg komme med rapport om hvordan man tar ned tanken til uken. jeg skal nemlig bytte bremserørene som ligger over tanken i helgen :D

Jeg har rengjort en del tanker på maskiner og lastebiler. Jeg syns det er best å få de ned på gulvet får å spyle skikkelig rent med varmtvatn.
Det lønner seg nok å ta ut tankmåleren får å komme til å spyle. Deretter blåser jeg rent med trykkluft og lar tanken tørke over natten.

Jeg er usikker på om det er dreneringsplugg på de tankene, i så falle kan det være en mulighet å tappe av litt diesel i en bøtte å se om det er mye vann og grums.
Kokfornøyd eier av LC 120 GX 06 mod
120gx
Innlegg: 258
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av 120gx »

Blei dette gjort på Toyota?
Rør skal byttes samtidig.
Har du kvittering med delenummer på hvor delene blei kjøpt samt pris?
erikr94
Innlegg: 21
Ble med: søn jan 19, 2020 10:11 pm

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av erikr94 »

Nei. Dette ble ikke gjort på Toyota, men på ett dieselverksted som samarbeider endel med Toyota. Har ikke delenr på dysene nei, men prisen var 4000kr inkl moms pr dyse. Jeg stilte spm om dyserør, men disse var visst i bra nok forfatning mente denna karen på verkstedet. Angrer nå på at jeg ikke ba om bilder av jobben.

Men ved rens av tanken, er dette noe jeg kan gjøra Ila sommeren? Litt usikker på når jeg skal få tida til det nå i nærmeste fremtid. Og etter rens av tanken, kan det være en ide å bytte Dieselfilter og i samma slengen fylle det fullt med Tunap og kjøre en skikkelig dyserens på bilen?

Takk igjen for svar.
120gx
Innlegg: 258
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Re: Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av 120gx »

Hvilken årsmodell/hk har du?
Rør burde absolutt byttes når man bytter injectorer,står også i verkstedhandboka til toyota at di SKAL byttes samtidig.
xken
Innlegg: 14
Ble med: man apr 24, 2017 11:07 pm
Lokasjon: Finnsnes

Kakling etter dyse - og SCV skift

Innlegg av xken »

erikr94 skrev:Nei. Dette ble ikke gjort på Toyota, men på ett dieselverksted som samarbeider endel med Toyota. Har ikke delenr på dysene nei, men prisen var 4000kr inkl moms pr dyse. Jeg stilte spm om dyserør, men disse var visst i bra nok forfatning mente denna karen på verkstedet. Angrer nå på at jeg ikke ba om bilder av jobben.

Men ved rens av tanken, er dette noe jeg kan gjøra Ila sommeren? Litt usikker på når jeg skal få tida til det nå i nærmeste fremtid. Og etter rens av tanken, kan det være en ide å bytte Dieselfilter og i samma slengen fylle det fullt med Tunap og kjøre en skikkelig dyserens på bilen?

Takk igjen for svar.
erikr94 skrev:Nei. Dette ble ikke gjort på Toyota, men på ett dieselverksted som samarbeider endel med Toyota. Har ikke delenr på dysene nei, men prisen var 4000kr inkl moms pr dyse. Jeg stilte spm om dyserør, men disse var visst i bra nok forfatning mente denna karen på verkstedet. Angrer nå på at jeg ikke ba om bilder av jobben.

Men ved rens av tanken, er dette noe jeg kan gjøra Ila sommeren? Litt usikker på når jeg skal få tida til det nå i nærmeste fremtid. Og etter rens av tanken, kan det være en ide å bytte Dieselfilter og i samma slengen fylle det fullt med Tunap og kjøre en skikkelig dyserens på bilen?

Takk igjen for svar.
Jeg hadde nede tanken på min LC 120 forrige helg ,ettersom jeg byttet bremserøren som ligger over tanken.

Jeg plagdes en del med rustete bolter å tankbandene som holdt tanken oppe var nesten helt avrustet. Tror det kan lønne seg å sjekke status på disse, eventuelt ha nye klar.

Det som også er viktig å huske er å koble av kontakten til tankmåleren. Den kommer du til med å fjerne venstre baksete, mulig du klar å komme til med å bare vippe opp setet.

Jeg utførte ingen rengjøring av tanken, men tror det letteste er å fjerne tankmåleren. Den har ganske stor diameter, slik at du kommer nedi med armen for rengjøring.

Bilde
BildeBilde
Kokfornøyd eier av LC 120 GX 06 mod
Svar

Tilbake til «Motor 12x»