Kakling etter dyse - og SCV skift
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Kakling etter dyse - og SCV skift
Hei folkens.
Blei bytta dyser og SCV ventil på min 120 nå i januar. Ikke vært en lyd de første 1500km, men plutselig en morgen nå kom kaklinga tilbake som før. Drar ned til verkstedet som har bytta, de tar av dieselfilteret og finner endel drit i det av både store og små partikler. De mener det er disse bittesmå partiklene som gjør problemet, og de kommer fra tanken. Mener tanken må tas ned og renses. Og attpåtil bytta de ikke dieselfilter etter skiftet, noe jeg trudde var ganske vanlig å gjøre uten å spørre. Det forrige filteret har sitti hvertfall ett år og 20000km.
Hva tenker dere? Er dette bare tull og fanteri eller kan det stemme?
Blei bytta dyser og SCV ventil på min 120 nå i januar. Ikke vært en lyd de første 1500km, men plutselig en morgen nå kom kaklinga tilbake som før. Drar ned til verkstedet som har bytta, de tar av dieselfilteret og finner endel drit i det av både store og små partikler. De mener det er disse bittesmå partiklene som gjør problemet, og de kommer fra tanken. Mener tanken må tas ned og renses. Og attpåtil bytta de ikke dieselfilter etter skiftet, noe jeg trudde var ganske vanlig å gjøre uten å spørre. Det forrige filteret har sitti hvertfall ett år og 20000km.
Hva tenker dere? Er dette bare tull og fanteri eller kan det stemme?
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Vist dem ikke har bytta diesel filter når dem gjorde den jobben så er det verksted sitt problem
Det er meget sløvt av verksted med er dessvere mye sann i dag god regel er se etter selv etter verkstedbesøk hva som er utført
før du reiser fra verksted når du henter bilen .
Det er meget sløvt av verksted med er dessvere mye sann i dag god regel er se etter selv etter verkstedbesøk hva som er utført
før du reiser fra verksted når du henter bilen .
-
- Innlegg: 23
- Ble med: man nov 06, 2017 7:33 pm
- Lokasjon: Asker
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Hei!
Det er fire kriterier for diesel filter 1: Gjenger/innfestning 2: Flowrate. 3: Lysåpning i micron. 4: Trykk klasse.
Om verkstedet ikke byttet dieselfilter, og du har uren diesel vil filteret gå tett og du mister effekt. Når diesel filter blir fullt av partikler/ urenheter har det ikke by-pass ventil som åpner og sender skiten videre inn i systemet. Men det kan slippe gjennom vann som kan lage trøbbel Det kan du sjekke ved å tømme filteret i en glassbolle, la det stå litt i bollen så vil vann og skitt raskt legge seg på bunn om det er noe. Er det ikke vann der, har det heller ikke vært det
Kan ikke helt se at verkstedet har gjort noen direkte feil, uten at de på noen måte imponerer med hva de har gjort.
Mvh Knut
Det er fire kriterier for diesel filter 1: Gjenger/innfestning 2: Flowrate. 3: Lysåpning i micron. 4: Trykk klasse.
Om verkstedet ikke byttet dieselfilter, og du har uren diesel vil filteret gå tett og du mister effekt. Når diesel filter blir fullt av partikler/ urenheter har det ikke by-pass ventil som åpner og sender skiten videre inn i systemet. Men det kan slippe gjennom vann som kan lage trøbbel Det kan du sjekke ved å tømme filteret i en glassbolle, la det stå litt i bollen så vil vann og skitt raskt legge seg på bunn om det er noe. Er det ikke vann der, har det heller ikke vært det
Kan ikke helt se at verkstedet har gjort noen direkte feil, uten at de på noen måte imponerer med hva de har gjort.
Mvh Knut
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Takk for svar begge to.
Jeg dro rett på Toyota og kjøpte nytt originalt filter og satt inn. Har også hatt litt totaktsolje på tanken samt en skvett med Tunap for å se om det blir bedre. Bruker også webasto med engang det er kaldt ute. Når webastoen har stått på er det ingen kakling i motoren.
Jeg tok av det gamle filteret og tømte i en platskål. Kunne ikke se noe tydelig vann, men det var noe drit i det, men for det meste vanlig dieseldyr. Og det er vel ganske normalt etter 20000km+ på samme filter?
På verkstedet mente de tanken måtte tas ned og renses samt at hele jobben måtte gjøres om igjen fordi det visstnok er disse små partiklene som har satt seg i dysene? Ny jobb er bare uaktuelt mtp prisen det koster.
Det store spørsmålet her er jo om jobben har vært for gjeves og om dette er noe som kan skape problemer? Sjøl om kaklinga er tilbake på kald motor så er det jo nye dyser og ny SCV ventil i bilen og det må jo være bedre enn gamle med 250 000km og 15 år bak seg, eller?
Jeg dro rett på Toyota og kjøpte nytt originalt filter og satt inn. Har også hatt litt totaktsolje på tanken samt en skvett med Tunap for å se om det blir bedre. Bruker også webasto med engang det er kaldt ute. Når webastoen har stått på er det ingen kakling i motoren.
Jeg tok av det gamle filteret og tømte i en platskål. Kunne ikke se noe tydelig vann, men det var noe drit i det, men for det meste vanlig dieseldyr. Og det er vel ganske normalt etter 20000km+ på samme filter?
På verkstedet mente de tanken måtte tas ned og renses samt at hele jobben måtte gjøres om igjen fordi det visstnok er disse små partiklene som har satt seg i dysene? Ny jobb er bare uaktuelt mtp prisen det koster.
Det store spørsmålet her er jo om jobben har vært for gjeves og om dette er noe som kan skape problemer? Sjøl om kaklinga er tilbake på kald motor så er det jo nye dyser og ny SCV ventil i bilen og det må jo være bedre enn gamle med 250 000km og 15 år bak seg, eller?
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Gbordd dette på min 120 for noen år siden. I tillegg til det du gjorde så ble rørene også byttet. De slites med årene. Og EGR-system ble renset, og i tillegg ble egr-kjøler renset. Og den var helt nedkokset. EGR var nesten helt tett. Den jobben tok en dag ekstra, men det var det verdt. Og ble ikke dette gjort hos deg så vil jeg si at jobben bare er halvgjort. Rens egr og kjøler, samt bytte av rør, mener jeg er helt nødvendig på en bil med mange km på klokka.
Ny olje og filter var en selvsagt ting, sammen med diselfilter. Og SCV.
Solgte bilen året etter. Ny eier har ikke hatt motorproblemer etter kjøp. Snakket sist med ham 3 år etter salget.
Ny olje og filter var en selvsagt ting, sammen med diselfilter. Og SCV.
Solgte bilen året etter. Ny eier har ikke hatt motorproblemer etter kjøp. Snakket sist med ham 3 år etter salget.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Blei di 4 retur rørene også byttet samtidig ?
Hvor kjøpte du injector/scv ?
Hvor kjøpte du injector/scv ?
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Hej,
Att den kacklar när den är kall tycker jag är helt normalt - beroende på hur mycket då så klart. Fortsätt köra din motorvärmare på kalla dagar, det mår hela bilen bra av.
Att verkstad inte har bytt dieselfilter när de byter SCV och dyser vittnar dessvärre om att de inte har en aning om hur känsligt ett högtrycksdieselsystem är, men med det sagt tror jag inte att detta skall ha skadat varken dyser eller SCV efter så kort tid.
Undvik att tillsätta 2-takts olja i moderna motorer. Jag postade en testrapport om varför för rätt länge sedan. En commonrail motor tar mer skada än drar nytta av det.
Allt i allt så menar jag att det nog inte är någon fara på taket . Ta och byt dieselfilter lite oftare om du kan, en relativt billig metod att hålla liv i dyser och SCV.
Att den kacklar när den är kall tycker jag är helt normalt - beroende på hur mycket då så klart. Fortsätt köra din motorvärmare på kalla dagar, det mår hela bilen bra av.
Att verkstad inte har bytt dieselfilter när de byter SCV och dyser vittnar dessvärre om att de inte har en aning om hur känsligt ett högtrycksdieselsystem är, men med det sagt tror jag inte att detta skall ha skadat varken dyser eller SCV efter så kort tid.
Undvik att tillsätta 2-takts olja i moderna motorer. Jag postade en testrapport om varför för rätt länge sedan. En commonrail motor tar mer skada än drar nytta av det.
Allt i allt så menar jag att det nog inte är någon fara på taket . Ta och byt dieselfilter lite oftare om du kan, en relativt billig metod att hålla liv i dyser och SCV.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Heierikr94 skrev:Takk for svar begge to.
Jeg dro rett på Toyota og kjøpte nytt originalt filter og satt inn. Har også hatt litt totaktsolje på tanken samt en skvett med Tunap for å se om det blir bedre. Bruker også webasto med engang det er kaldt ute. Når webastoen har stått på er det ingen kakling i motoren.
Jeg tok av det gamle filteret og tømte i en platskål. Kunne ikke se noe tydelig vann, men det var noe drit i det, men for det meste vanlig dieseldyr. Og det er vel ganske normalt etter 20000km+ på samme filter?
På verkstedet mente de tanken måtte tas ned og renses samt at hele jobben måtte gjøres om igjen fordi det visstnok er disse små partiklene som har satt seg i dysene? Ny jobb er bare uaktuelt mtp prisen det koster.
Det store spørsmålet her er jo om jobben har vært for gjeves og om dette er noe som kan skape problemer? Sjøl om kaklinga er tilbake på kald motor så er det jo nye dyser og ny SCV ventil i bilen og det må jo være bedre enn gamle med 250 000km og 15 år bak seg, eller?
Det er ikke bra vist du har funnet dieseldyr i filteret, dette kan gi deg kjempe problemer. Jeg ville tatt meg bryet med å ta ned dieseltanken for grundig rengjøring. Gir deg også muligheten til å bytte ut bremserørene som ligger over dieseltanken vist de er begynt å ruste.
Hilsen
Kenneth
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kokfornøyd eier av LC 120 GX 06 mod
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Nei, returrør/dyserør blei ikke bytta. Jeg spørte om dette og de mente de ikke trengte og byttes. Dyser og Scv skal være originale densodeler.
Jeg bare syns det er så pussig med den kaklinga tilbake på kald motor. Kaklinga er kun rundt 2000 omdr og varer kanskje en 15-20 sekund før den blir bedre. Veit jo det kakler litt i de motora her originalt. Men blir redd det kan skje noe gærlig, og om det er noe jeg burde gå på verkstedet for. Men klart, når de finner det grumset de gjør i dieselfilteret så er det vel ikke så lett.
Hvor mye jobb i timer er det å ta ned tanken? Og hva renser man om så tanken med og hvor nøye?
Igjen, takk for gode svar folkens!
Jeg bare syns det er så pussig med den kaklinga tilbake på kald motor. Kaklinga er kun rundt 2000 omdr og varer kanskje en 15-20 sekund før den blir bedre. Veit jo det kakler litt i de motora her originalt. Men blir redd det kan skje noe gærlig, og om det er noe jeg burde gå på verkstedet for. Men klart, når de finner det grumset de gjør i dieselfilteret så er det vel ikke så lett.
Hvor mye jobb i timer er det å ta ned tanken? Og hva renser man om så tanken med og hvor nøye?
Igjen, takk for gode svar folkens!
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Vist alt går etter planen så kan jeg komme med rapport om hvordan man tar ned tanken til uken. jeg skal nemlig bytte bremserørene som ligger over tanken i helgen
Jeg har rengjort en del tanker på maskiner og lastebiler. Jeg syns det er best å få de ned på gulvet får å spyle skikkelig rent med varmtvatn.
Det lønner seg nok å ta ut tankmåleren får å komme til å spyle. Deretter blåser jeg rent med trykkluft og lar tanken tørke over natten.
Jeg er usikker på om det er dreneringsplugg på de tankene, i så falle kan det være en mulighet å tappe av litt diesel i en bøtte å se om det er mye vann og grums.
Jeg har rengjort en del tanker på maskiner og lastebiler. Jeg syns det er best å få de ned på gulvet får å spyle skikkelig rent med varmtvatn.
Det lønner seg nok å ta ut tankmåleren får å komme til å spyle. Deretter blåser jeg rent med trykkluft og lar tanken tørke over natten.
Jeg er usikker på om det er dreneringsplugg på de tankene, i så falle kan det være en mulighet å tappe av litt diesel i en bøtte å se om det er mye vann og grums.
Kokfornøyd eier av LC 120 GX 06 mod
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Blei dette gjort på Toyota?
Rør skal byttes samtidig.
Har du kvittering med delenummer på hvor delene blei kjøpt samt pris?
Rør skal byttes samtidig.
Har du kvittering med delenummer på hvor delene blei kjøpt samt pris?
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Nei. Dette ble ikke gjort på Toyota, men på ett dieselverksted som samarbeider endel med Toyota. Har ikke delenr på dysene nei, men prisen var 4000kr inkl moms pr dyse. Jeg stilte spm om dyserør, men disse var visst i bra nok forfatning mente denna karen på verkstedet. Angrer nå på at jeg ikke ba om bilder av jobben.
Men ved rens av tanken, er dette noe jeg kan gjøra Ila sommeren? Litt usikker på når jeg skal få tida til det nå i nærmeste fremtid. Og etter rens av tanken, kan det være en ide å bytte Dieselfilter og i samma slengen fylle det fullt med Tunap og kjøre en skikkelig dyserens på bilen?
Takk igjen for svar.
Men ved rens av tanken, er dette noe jeg kan gjøra Ila sommeren? Litt usikker på når jeg skal få tida til det nå i nærmeste fremtid. Og etter rens av tanken, kan det være en ide å bytte Dieselfilter og i samma slengen fylle det fullt med Tunap og kjøre en skikkelig dyserens på bilen?
Takk igjen for svar.
Re: Kakling etter dyse - og SCV skift
Hvilken årsmodell/hk har du?
Rør burde absolutt byttes når man bytter injectorer,står også i verkstedhandboka til toyota at di SKAL byttes samtidig.
Rør burde absolutt byttes når man bytter injectorer,står også i verkstedhandboka til toyota at di SKAL byttes samtidig.
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Kakling etter dyse - og SCV skift
erikr94 skrev:Nei. Dette ble ikke gjort på Toyota, men på ett dieselverksted som samarbeider endel med Toyota. Har ikke delenr på dysene nei, men prisen var 4000kr inkl moms pr dyse. Jeg stilte spm om dyserør, men disse var visst i bra nok forfatning mente denna karen på verkstedet. Angrer nå på at jeg ikke ba om bilder av jobben.
Men ved rens av tanken, er dette noe jeg kan gjøra Ila sommeren? Litt usikker på når jeg skal få tida til det nå i nærmeste fremtid. Og etter rens av tanken, kan det være en ide å bytte Dieselfilter og i samma slengen fylle det fullt med Tunap og kjøre en skikkelig dyserens på bilen?
Takk igjen for svar.
Jeg hadde nede tanken på min LC 120 forrige helg ,ettersom jeg byttet bremserøren som ligger over tanken.erikr94 skrev:Nei. Dette ble ikke gjort på Toyota, men på ett dieselverksted som samarbeider endel med Toyota. Har ikke delenr på dysene nei, men prisen var 4000kr inkl moms pr dyse. Jeg stilte spm om dyserør, men disse var visst i bra nok forfatning mente denna karen på verkstedet. Angrer nå på at jeg ikke ba om bilder av jobben.
Men ved rens av tanken, er dette noe jeg kan gjøra Ila sommeren? Litt usikker på når jeg skal få tida til det nå i nærmeste fremtid. Og etter rens av tanken, kan det være en ide å bytte Dieselfilter og i samma slengen fylle det fullt med Tunap og kjøre en skikkelig dyserens på bilen?
Takk igjen for svar.
Jeg plagdes en del med rustete bolter å tankbandene som holdt tanken oppe var nesten helt avrustet. Tror det kan lønne seg å sjekke status på disse, eventuelt ha nye klar.
Det som også er viktig å huske er å koble av kontakten til tankmåleren. Den kommer du til med å fjerne venstre baksete, mulig du klar å komme til med å bare vippe opp setet.
Jeg utførte ingen rengjøring av tanken, men tror det letteste er å fjerne tankmåleren. Den har ganske stor diameter, slik at du kommer nedi med armen for rengjøring.
Kokfornøyd eier av LC 120 GX 06 mod