Terrain Tamer på LJ70-MRXW og Godkjenning

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
dott
Innlegg: 7
Ble med: ons apr 06, 2022 6:31 pm
Lokasjon: Bergen

Terrain Tamer på LJ70-MRXW og Godkjenning

Innlegg av dott »

Hei! Jeg har kjøpt ett hevesett på opp til 40mm fra Terrain Tamer via en importør i Storbritannia. Jeg har snakket med Vegvesenet angående godkjenning og det er tilsynelatende kun dokumentasjon fra produsent og hjulstilling som skal til for godkjenning.

Er det noen her som har erfaringer med ikke-TUV godkjente hevesett? Jeg er for øvrig ny eier av en Toyota LC LJ70-MRXW 1986 og setter pris på tips, triks og erfaringer.
LJ70 2L-T 1986
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: Terrain Tamer på LJ70-MRXW og Godkjenning

Innlegg av Toyole »

Tror ikke du får hevesettet inn i vognkort, men burde ikke by på så store problemer.
Tviler på at verksted setter spesiel mangel på eu kontroll, når alt er i orden ellers, som caster, alselsentrering (phandardstag) og lange nok bremseslanger. Det er jo lov å bytte slitedeler, og fjerer slites, så om erstatningsfjærene er noen cm lengre bør det gå greit.
8)
Vegvesenet godkjenner vel bare hevesett med TÜV papirer, men det er for å få det med i vognkortet.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
dott
Innlegg: 7
Ble med: ons apr 06, 2022 6:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Terrain Tamer på LJ70-MRXW og Godkjenning

Innlegg av dott »

Flotte greier, takk for svar Toyole!

Her er ett dokument med sett-spesifikasjon, virker som det meste av det du nevner er inkludert her med unntak av bremseslanger som bør være relativt lett å få tak i.

For øvrig så har jeg kjøpt og skal installere nye hengsler til låvedørene, bremsetrommel bak høyre & venstre, "tie rod ends" og ny radiator med slanger.

Jeg har kontaktet Bergen Antirust angående understellsbehandling og vurderer steaming, spyling og Bergens behandlingen. Jeg skal også ta bilen til Toyota Sotra for sjekk, dekk/felg installasjon og hjulstilling når hevesett-tiden har kommet. Jeg skulle nok betalt medlemsavgift før jeg svidde av masse penger hos 4x4euro men nå er det i boks, så det får heller bli innsparinger i fremtiden.

Kunne sikkert lagd 10 tråder om forskjellige deler, men tenker det er greit å holde det semi-isolert her nå i starten i hvert fall.
LJ70 2L-T 1986
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Terrain Tamer på LJ70-MRXW og Godkjenning

Innlegg av KjellOlsen »

Lag deg en garasje her på forumet, og legg ut det du gjør der. Det er til inspirasjon for andre, og du får en «loggbok» selv som er fin å ha.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Svar

Tilbake til «Generelt 7x»