Halloi! Jeg har nylig gått til innkjøp av en Toyota Land Cruiser LJ70 1986. Jeg holder på å gjøre det jeg kan for å få bilen ship shape og klar for langtur. Første bilen min, så dette kan bli spennende. Jeg ga sikkert for mye, for lite. Men gøy er det alikevell.
Jeg har byttet motorolje, diffolje foran og bak og greaset det som greases kan.
Taket var muggete kan man si, men muggvask gjorde susen:
Fortsatt litt prikker i taket, men luktes og synes mye bedre ut nå.
Hengslene på låvedørene var vel noe trøtte etter å ha båret på dekk, så de har blitt byttet. Låsestaget med bryter på bakdør var ikke-eksisterende ved kjøp, så her er det spikket en midlertidig løsning. Låsesyllinderen bak passer heller ikke, så det blir mye tøying når jeg skal inn og ut baki. Bilder kommer.
Her er noen bilder av før/etter, sikker ikke noe som er kritisk for bilen, men øker livskvaliteten å ikke måtte løfte dørene hver man man skal ha noe baki.
Selvfølgelig så kommer det ting underveis, så her er ett problem og løsningen:
I kveld så blir det forhåpentligvis nye shocks og fjærer på utgiften, dette skal dokumenteres - liten teaser i mellomtiden:
Nye bremsetromler er lakkert med kaliperlakk og klare for å installeres, så dette blir nok en kombinert jobb om tiden tillater det. Utenom dette har jeg skaffet ny radiator med nye tuber. Ellers er nytt kabinlys, solskjerm babord/styrbord og speil på veg i tillegg til en del serviceutstyr som filter og lignende.
Jeg har også nye felger, takgrind, støtfanger bak og hjulmutre (snart) på veg (forhåpentligvis) fra Nomax. Bestilte før jeg leste de dårlige tilbakemeldingene på nett, men sånn er det.
Dette blir litt grøt, men skal prøve å poste mer sammensatt fremover. Setter pris på tips og triks, kom gjerne med tilbakemeldinger også.
Dave's LJ70 1986: "Utgiften"
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Dave's LJ70 1986: "Utgiften"
Da var bilen hevet, veldig fornøyd med settet fra Terrain Tamers (TT). Det neste på agendaen er installasjon av takgrind fra Nomax/Fabryka4x4, overhal av forre diff og hjulstilling. Bytte av radiator og diverse småting kommer etterhvert.
Gammel fjæring: Ny fjæring: Bil etter heving med provisorisk feste av takgrind og ny aktre støtfanger. TNT/FedEx ville ikke komme til leiligheten så da ble det å møte dem ved plantasjen nedenfor. Etter litt arbeid med demontering av sidevegger på en pall og symbolsk sikring av takgrinden så fikk jeg delene hjem. Veldig fornøyd så langt med delene selv om det tok noe tid med levering fra Nomax. Ser fram til å få nye sommerdekk på og installert grind og støtfanger.
Diff Overhalssett fra TT: Forre babord knokkelhus lekker olje så da blir det overhal av pakninger og kulelager i hele forre differensial.
Til og med ordnet en mega-pipe som må til for å rote inni knokkelen.
Gammel fjæring: Ny fjæring: Bil etter heving med provisorisk feste av takgrind og ny aktre støtfanger. TNT/FedEx ville ikke komme til leiligheten så da ble det å møte dem ved plantasjen nedenfor. Etter litt arbeid med demontering av sidevegger på en pall og symbolsk sikring av takgrinden så fikk jeg delene hjem. Veldig fornøyd så langt med delene selv om det tok noe tid med levering fra Nomax. Ser fram til å få nye sommerdekk på og installert grind og støtfanger.
Diff Overhalssett fra TT: Forre babord knokkelhus lekker olje så da blir det overhal av pakninger og kulelager i hele forre differensial.
Til og med ordnet en mega-pipe som må til for å rote inni knokkelen.
LJ70 2L-T 1986
Re: Dave's LJ70 1986: "Utgiften"
Da var takgrinden ordentlig på plass, ganske smertefritt å montere.
Er det noen lure tips på å unngå vanninntrenging rundt dørene? Blir vått ved føttene når det regner, gummilistene ser greie ut men trekker nok på årene.
Blir bare mer og mer begrensninger på innendørs parkering grunnet høyden, men skal heldigvis ikke stå så mye inne.Er det noen lure tips på å unngå vanninntrenging rundt dørene? Blir vått ved føttene når det regner, gummilistene ser greie ut men trekker nok på årene.
LJ70 2L-T 1986
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Dave's LJ70 1986: "Utgiften"
Blir bra dette. Ser ut som du gjør de rette modifiseringene først.
Bilen ser bra ut for rust også! Blir gøy å følge!
Bilen ser bra ut for rust også! Blir gøy å følge!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Dave's LJ70 1986: "Utgiften"
Takk Kjell! Gøy å styre med og lærer mye. Denne klubben er en bra ressurs.
Jeg var på Toyota Sotra en tur for omlegg av dekk til 15x8 felger som viste seg å være for breie. Tror 15x7 vil gå, men det er vist ikke bare bare å fa tak i Norge.
Er det noen som har forslag på leverandører eller tilfeldigvis skulle hatt ett sett liggende? Vinterdekkene jeg har nå er 16xnoe så kan ikke legge om til de selv om det hadde vært en enklere løsning.
Ellers så var jeg heldig og fikk tak i nytt deksel til rattet, da det gamle var ødelagt etter at noen brøt seg inn i bilen når en tidligere eier hadde bilen. Det hjelper å gjøre småting mens man venter på nye sko som passer.
Jeg var på Toyota Sotra en tur for omlegg av dekk til 15x8 felger som viste seg å være for breie. Tror 15x7 vil gå, men det er vist ikke bare bare å fa tak i Norge.
Er det noen som har forslag på leverandører eller tilfeldigvis skulle hatt ett sett liggende? Vinterdekkene jeg har nå er 16xnoe så kan ikke legge om til de selv om det hadde vært en enklere løsning.
Ellers så var jeg heldig og fikk tak i nytt deksel til rattet, da det gamle var ødelagt etter at noen brøt seg inn i bilen når en tidligere eier hadde bilen. Det hjelper å gjøre småting mens man venter på nye sko som passer.
LJ70 2L-T 1986