Hei,
Jeg er i gang med å prøve å få en gammel LJ70 (1986 LJ70 LX) på veien igjen. Har trøblet mye nå i 4 måneder i forbindelse med EU-kontroll, da verkstedet bl.a hevdet at bilen var ulovlig bygget om til turbo og meldte dette inn til SSV. Endelig har jeg fått bekreftelse fra Toyota Norge på at denne bilen er levert med turbomotor fra fabrikk (som det jo står på plata i motorrommet etc...) ...men, nok om det!
I morges hentet jeg bilen fra etterkontroll, og det var to feil som må utbedres. Det er en liten diesellekkasje et eller annet sted ved pumpa, og noe oljesvetting. Hva kan vel ventes av en bil fra '86?
Men, bare noen få hundre meter fra verkstedet, så låste begge bakhjulene seg! Midt i ei 60-sone. Og der stod jeg børr fast! Etter litt fikling så klarte jeg å bevege girstanga på transferkassa og få lagt inn lavserien. Da lot bilen seg kjøre, som om ingenting var hendt. Men, hvis jeg legger inn høy-serien igjen nå så er det overhode ingen ting som får lov til å gå rundt. Inn i lavserie igjen og bilen kan kjøres.
Er det noen her som har opplevd tilsvarende? Eller som kan ha en teori om hva som er galt?
Er det fiksbart, eller må jeg få tak i ny transferkasse?
(Jeg begynner å miste litt motet og motivasjonen nå som det er 16 kuldegrader ute hvor jeg må stå og skru...)
Havari på transferkasse? LJ70
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1773
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Havari på transferkasse? LJ70
Tipper at sleiden som skal velge mellom høy og lav har låst seg fast i lav. Når du da legger spaken i høy låser du kassa, da den fortsatt er i inngrep lav. Har prøvd å studere sprengtegningen av dette, men finner ikke noen annen løsning. Høy og lav tannhjulene er jo på samme utgående aksel, bare sleiden som går fra den ene til den andre.
Kan jo prøve å banke litt på aksel og hus i håp om å få løsnet den, men den har nok kilt seg såpass at du må nok åpne kassa for å få det fra hverandre. Spørs hvor mange splines som er igjen på clutch sleiden hvis dette skjedde i fart.
Så en brukt transferkasse må nok til her ja.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kan jo prøve å banke litt på aksel og hus i håp om å få løsnet den, men den har nok kilt seg såpass at du må nok åpne kassa for å få det fra hverandre. Spørs hvor mange splines som er igjen på clutch sleiden hvis dette skjedde i fart.
Så en brukt transferkasse må nok til her ja.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Havari på transferkasse? LJ70
Det skjedde i fart ja. Jeg får prøve å få tatt ut kassa og åpne den for å inspisere.
Re: Havari på transferkasse? LJ70
Jeg kjører på med litt mer info her.
I dag har jeg fått sett litt på bilen. Jeg har ikke fått tatt ut fordelingskassa, da jeg er usikker på om det er noen "usynlige" bolter som holder den til hovedgirkassa, i tillegg til de fire som jeg lett kom til utenfra.
Men, det som jeg har fått sjekket med kassa montert er følgende:
Jeg tar tatt av mellomakslingene og kjent at utgående akslinger står dønn fast (bare 1-2mm bevegelse) når velgeren står i "høy". Hvis velgeren står i "lav" eller "nøytral" så lar akslingene seg vri rundt.
Begge utgående akslinger går rundt likt, altså kassa står i 4wd. Jeg har ikke fått 4wd til å koble ut mens jeg har drevet på under bilen.
Når jeg vrir akslingene ut fra kassa for hånd, så roterer de silkemykt. Det er altså ingen gnage-lyder, eller noe som helst å kjenne som tyder på spon eller lignende.
Jeg tok også av dekselet til PTO for å titte inn der. Ved hjelp av et inspeksjonskamera så klarte jeg også å se at skiftegaffelen som fører 'hylsa' som kobler mellom høy-nøytral-lav beveger seg fint, og det hele ser i grunnen riktig ut.
Jeg har kjørt bilen ca 10-15km for egen maskin (før jeg begynte å skru i dag), dog i lavserie. Ingen ulyder eller annet rart å oppleve.
I dag har jeg fått sett litt på bilen. Jeg har ikke fått tatt ut fordelingskassa, da jeg er usikker på om det er noen "usynlige" bolter som holder den til hovedgirkassa, i tillegg til de fire som jeg lett kom til utenfra.
Men, det som jeg har fått sjekket med kassa montert er følgende:
Jeg tar tatt av mellomakslingene og kjent at utgående akslinger står dønn fast (bare 1-2mm bevegelse) når velgeren står i "høy". Hvis velgeren står i "lav" eller "nøytral" så lar akslingene seg vri rundt.
Begge utgående akslinger går rundt likt, altså kassa står i 4wd. Jeg har ikke fått 4wd til å koble ut mens jeg har drevet på under bilen.
Når jeg vrir akslingene ut fra kassa for hånd, så roterer de silkemykt. Det er altså ingen gnage-lyder, eller noe som helst å kjenne som tyder på spon eller lignende.
Jeg tok også av dekselet til PTO for å titte inn der. Ved hjelp av et inspeksjonskamera så klarte jeg også å se at skiftegaffelen som fører 'hylsa' som kobler mellom høy-nøytral-lav beveger seg fint, og det hele ser i grunnen riktig ut.
Jeg har kjørt bilen ca 10-15km for egen maskin (før jeg begynte å skru i dag), dog i lavserie. Ingen ulyder eller annet rart å oppleve.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1773
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Havari på transferkasse? LJ70
Det at den låser når du setter den i høy underbygger nok det jeg nevnte i forrige innlegg. Begynn med å tappe av olja, og se etter spon, sjekk magneten på tappepluggen. Kanskje lurt å sile olja gjennom et tøystykke, så du er sikker på at du oppdager alt av evt spon eller biter. Så må du skru av den store mutteren i senter på utgående aksel bakover. Så fjerner du speedowire, og den flensen med 6 stk 14mm bolter. Pass på å få alle delene lagt opp i riktig rekkefølge, så du får det sammen på samme måte. Så må du løsne den lille 12mm? Bolten som holder på en liten skive, som igjen låser midtakselen. Du ser enden på akselen stikke ut av kassa på midten i bakkant. 34mm i diameter. Så løsner du alle boltene som sitter rundt hele fordelingskassa. Da kan du fikle av fordelingskassa fra femtrinnskassa. Den sitter litt fast i den ene velgerspaken, men du får vridd den pent ut. Dytt gradvis den midterste akselen innover i kassa mens du lirker kassa bakover. All innmaten bør sitte igjen i fremre del av kassa, så du bare fjerner «skallet» på fordelingskassa. Hvis du klarer å få det fra hverandre uten at midtakselen og utgående aksel følger med, kan du kanskje se hva som er feil med skiftegaffel og sleiden som veksler fra høy til lav.
Hvis innmaten raser ut for deg er det nok bare å begynne å lese i manualen for å sette det riktig sammen igjen . Kan være en tålmodighetsprøve, men absolutt overkommelig! Legg for sikkerhet skyld noe papp under kassa, så det ikke detter i bakken for deg.
På den midterste akselen sitter det en stor messingskive i hver ende. Når du setter det sammen igjen, tørker du godt med fille på disse og inni kassa, og «limer» dem fast i kassa med litt fett. Da er det lettere å få det sammen.
Hvis innmaten raser ut for deg er det nok bare å begynne å lese i manualen for å sette det riktig sammen igjen . Kan være en tålmodighetsprøve, men absolutt overkommelig! Legg for sikkerhet skyld noe papp under kassa, så det ikke detter i bakken for deg.
På den midterste akselen sitter det en stor messingskive i hver ende. Når du setter det sammen igjen, tørker du godt med fille på disse og inni kassa, og «limer» dem fast i kassa med litt fett. Da er det lettere å få det sammen.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1773
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Havari på transferkasse? LJ70
Glemte å nevne at du også må ta av det lokket som sitter øverst bak på fordelingskassa, så du kommer til inngående aksel til fordelingskassa. Dytte litt på det lageret som sitter ytterst der når du sakte lirker av kassa.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Havari på transferkasse? LJ70
Når jeg leser svaret ditt Kjell, så er jeg glad for at jeg ikke skal gjøre denne jobben, kjenner jeg hadde fort blitt litt svett her...
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Havari på transferkasse? LJ70
Takk for utfyldene svar!
-og jeg kjenner at jeg mistet litt motet når det gjelder å dele disse to kassene fra hverandre. Jeg går nok heller da for å bytte begge girkassene samlet, og samtidig få satt inn ny clutch.
Ut ifra oppførselen på girkassa, så kan jeg ikke skjønne annet enn at tannhulet på utgående aksling (altså det som skal kobles inn når lavserie er innkoblet) på et eller annet vis har skåret/sveiset seg fast på akslingene. Det kan jo rime med at kassa låser seg når jeg legger inn høyserie, for da er både høy og lav koblet inn samtidig.
-og jeg kjenner at jeg mistet litt motet når det gjelder å dele disse to kassene fra hverandre. Jeg går nok heller da for å bytte begge girkassene samlet, og samtidig få satt inn ny clutch.
Ut ifra oppførselen på girkassa, så kan jeg ikke skjønne annet enn at tannhulet på utgående aksling (altså det som skal kobles inn når lavserie er innkoblet) på et eller annet vis har skåret/sveiset seg fast på akslingene. Det kan jo rime med at kassa låser seg når jeg legger inn høyserie, for da er både høy og lav koblet inn samtidig.
Re: Havari på transferkasse? LJ70
....Eller ikke havari??
Altså, for et par dager siden, i skikkelig sommervarme, så prøvde jeg å legge inn høyserien igjen. Bilen begynte såvidt å bevege seg, så jeg kjøre forsiktig en meter frem og en tilbake. Og plutselig så 'slapp' det, og bilen trillet fritt. Jeg toppet opp med olje på fordelingskassa, og det gikk på mellom 1,5 og 2L (den rommer vel 2,1L så vidt jeg vet.
Nå har jeg kjørt mellom 150 og 200km, og bilen fungerer helt fint, uten noen som helst ulyder fra drivverket.
Dette synes jeg bare er veldig merkelig, for når det først låste så voldsomt som det gjorde, så hadde jeg forventet permanet og ubotelig skade.
Men, det virker ikke å være tilfelle...
HC
Altså, for et par dager siden, i skikkelig sommervarme, så prøvde jeg å legge inn høyserien igjen. Bilen begynte såvidt å bevege seg, så jeg kjøre forsiktig en meter frem og en tilbake. Og plutselig så 'slapp' det, og bilen trillet fritt. Jeg toppet opp med olje på fordelingskassa, og det gikk på mellom 1,5 og 2L (den rommer vel 2,1L så vidt jeg vet.
Nå har jeg kjørt mellom 150 og 200km, og bilen fungerer helt fint, uten noen som helst ulyder fra drivverket.
Dette synes jeg bare er veldig merkelig, for når det først låste så voldsomt som det gjorde, så hadde jeg forventet permanet og ubotelig skade.
Men, det virker ikke å være tilfelle...
HC