Kjøp av 2008 120
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
Fikk besøk av DHL i dag…
I pakken lå eksospakninger, luftenippel til bakakslingen og en ny SVC ventil.
Den kone eksospakningen ble byttet med en gang, blir spennende å høre om raklelyden blir borte i morgen:)
Har lest litt om bytte av SCV ventilen på forumet i dag og har kommet til følgende fremgangsmåte:
1. Motorvask dagen før
*varm motor*
2. Av med plusspoler
3. Koble fra kontakt på SCV ventil
4. Demontere gammel SCV
5. Montere ny SCV ventil og koble til kontakten
6. koble på plusspoler
7. bytte til nytt originalt dieselfilter
Leser at noen mener Toyota må inn og oppdatere ECU med data om ny SCV. Stemmer dette?
Skal forhøre meg om pris hos Toyota for jobben i morgen. Mulig jeg ønsker å sette bort jobben…
I pakken lå eksospakninger, luftenippel til bakakslingen og en ny SVC ventil.
Den kone eksospakningen ble byttet med en gang, blir spennende å høre om raklelyden blir borte i morgen:)
Har lest litt om bytte av SCV ventilen på forumet i dag og har kommet til følgende fremgangsmåte:
1. Motorvask dagen før
*varm motor*
2. Av med plusspoler
3. Koble fra kontakt på SCV ventil
4. Demontere gammel SCV
5. Montere ny SCV ventil og koble til kontakten
6. koble på plusspoler
7. bytte til nytt originalt dieselfilter
Leser at noen mener Toyota må inn og oppdatere ECU med data om ny SCV. Stemmer dette?
Skal forhøre meg om pris hos Toyota for jobben i morgen. Mulig jeg ønsker å sette bort jobben…
Senest rettet af warmastodon man aug 09, 2021 9:29 pm, rettet i alt 1 gang.
Re: Kjøp av 2008 120
Suction Control Valve
Ta av minuspolerna du, då riskerar du inte att den ena polen kommer i kontakt med jord under tiden du monterar av den andra.
Nej, ECU behöver inte programmeras efter byte av SCV.
Väldigt rättfram arbete - 20minuter att demontera och montera, 2 timmar att få tag på skruvarna du tappar vid remonteringen .
Ta av minuspolerna du, då riskerar du inte att den ena polen kommer i kontakt med jord under tiden du monterar av den andra.
Nej, ECU behöver inte programmeras efter byte av SCV.
Väldigt rättfram arbete - 20minuter att demontera och montera, 2 timmar att få tag på skruvarna du tappar vid remonteringen .
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
Korrigerte SVC til SCV i forrige innlegg, takk for påminnelsen!
Jeg ser det er med to pinner, er de til å guide inn ventil og pakninger før en og en taes ut og skruene settes inn?
Se link med bilder:
https://partsouq.com/en/search/search?q=0422630010
Er det lurt å smøre de løse pakningene med silikonfett?
Jeg ser det er med to pinner, er de til å guide inn ventil og pakninger før en og en taes ut og skruene settes inn?
Se link med bilder:
https://partsouq.com/en/search/search?q=0422630010
Er det lurt å smøre de løse pakningene med silikonfett?
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Kjøp av 2008 120
Det er helt riktig,det er guidepinner.Og ja det lønner seg og smøre inn O ringene med silikonfett først.Hvis du søker på YouTube så ligger det en video av 4byfourdiesel(eller lignende)som viser hvordan han bytter denne typen.
Sent fra min SM-A516B via Tapatalk
Sent fra min SM-A516B via Tapatalk
120 GX 08 mod.
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
I dag byttet jeg SCV og nytt originalt dieselfilter.
Fikk å på ny ventilator på bakakslingen, den som satt der hadde rustet, men det var så vidt et lite pustehull i den. På tide å bytte den…
Har sett YouTube videoen til fourby4diesel om bytte av SCV som går i gjennom hele prosessen på 30 min noen ganger slik at jeg var forberedt.
Bytte gikk helt greit, men trangt og plundrete var det. Jeg jobbet 50/50 i motorrom og fra venstre hjulhus.
Jeg fikk ikke det «klikket» når jeg satt den inn, men den ble tett og fin. Ingen lekkasjer.
Motoren var ikke kald men lunken når jeg startet opp og tok en liten kjøretur, kalkingen virker uendret, men gassrespons og girskift(?) virker bedre…
Ble kun noen få km i nabolaget i kveld.
Må den nye SCV «kjøres inn»? Altså at det tar litt tid før evt. kalkingen blir borte?
Jeg får se hvordan bilen egentlig ble i morgen når jeg kjører på jobb…
Fikk å på ny ventilator på bakakslingen, den som satt der hadde rustet, men det var så vidt et lite pustehull i den. På tide å bytte den…
Har sett YouTube videoen til fourby4diesel om bytte av SCV som går i gjennom hele prosessen på 30 min noen ganger slik at jeg var forberedt.
Bytte gikk helt greit, men trangt og plundrete var det. Jeg jobbet 50/50 i motorrom og fra venstre hjulhus.
Jeg fikk ikke det «klikket» når jeg satt den inn, men den ble tett og fin. Ingen lekkasjer.
Motoren var ikke kald men lunken når jeg startet opp og tok en liten kjøretur, kalkingen virker uendret, men gassrespons og girskift(?) virker bedre…
Ble kun noen få km i nabolaget i kveld.
Må den nye SCV «kjøres inn»? Altså at det tar litt tid før evt. kalkingen blir borte?
Jeg får se hvordan bilen egentlig ble i morgen når jeg kjører på jobb…
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
Sendte en mail til Toyota her på Gjøvik, SCV trenger ikke programmering av ECU.
Kaklingen er det injectorer/mekanisk tilstand på motor som står for i følge de.
Jeg skal til Oslo Antirust for full pakke med Fluid Film behandling, rammespyling og Fettlista i morgen. det er 25 mil T/R, får se om det blir noen forandring etter den turen...
Kaklingen er det injectorer/mekanisk tilstand på motor som står for i følge de.
Jeg skal til Oslo Antirust for full pakke med Fluid Film behandling, rammespyling og Fettlista i morgen. det er 25 mil T/R, får se om det blir noen forandring etter den turen...
Re: Kjøp av 2008 120
Bytt injectorer er mitt tips,kjøp nye orginale denso
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
Må nok gjøres på et tidspunkt ja, skal følg med på injectorverdiene... de er ikke over +/- 2 noen av de.
Skal sjekke de andre verdiene fourby4diesel har guide på nå som SCV er byttet.
Kjørte 1 liter Tunap 989 i gjennom systemet i lukket krets på tomgang i April.
Så en flaske 984 på tanken etterpå.
Merket ingen forskjell.
Er det vits å prøve 1 liter 989 til? Og en ny flaske 984?
Skal sjekke de andre verdiene fourby4diesel har guide på nå som SCV er byttet.
Kjørte 1 liter Tunap 989 i gjennom systemet i lukket krets på tomgang i April.
Så en flaske 984 på tanken etterpå.
Merket ingen forskjell.
Er det vits å prøve 1 liter 989 til? Og en ny flaske 984?
Re: Kjøp av 2008 120
Nei,er injectorer over 170.000km/7år eller u-vist alder og den kakkler så bytt injectorer uavhengig hva verdier viser.
Er nokk beviser på folk som ignorerer den anbefalingen desverre
Er nokk beviser på folk som ignorerer den anbefalingen desverre
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
Toyota lokalt skal ha 38 000,- for jobben.
Ser at alt i denne sprengskissen kommer på over 20 000,- ferdig fortollet fra Partsouq.com alene.
https://partsouq.com/tesseract//assets/ ... 21925C.gif
Legger man da til fortjeneste på deler og arbeid så er ikke 38 000,- egentlig veldig urimelig.
Ser at alt i denne sprengskissen kommer på over 20 000,- ferdig fortollet fra Partsouq.com alene.
https://partsouq.com/tesseract//assets/ ... 21925C.gif
Legger man da til fortjeneste på deler og arbeid så er ikke 38 000,- egentlig veldig urimelig.
Re: Kjøp av 2008 120
Dobbelsjekk med di om tilbudet gjelder nye eller overhalte injectorer.
Husk også på å bytt alle 4 dieselrørene
Del1
https://youtu.be/KpYA4ms7Al8
Del2
https://youtu.be/UeeKtU5ACw8
Husk også på å bytt alle 4 dieselrørene
Del1
https://youtu.be/KpYA4ms7Al8
Del2
https://youtu.be/UeeKtU5ACw8
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Kjøp av 2008 120
Til 173 hk motoren så er det DCRI107780 injektorer fra Denso som er riktig type.De har vel de på Autodoc også.
Sent fra min SM-A516B via Tapatalk
Sent fra min SM-A516B via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Re: Kjøp av 2008 120
Faktisk enda litt rimeligere den
https://www.eurodel.no/innsproytningsdy ... dcri107780
https://www.eurodel.no/innsproytningsdy ... dcri107780
Liff offtopic, har du en god måte å bekrefte hvilke Densodyser som går til 163hk 166hk 173hk og 190hk motoren?superhansen skrev: ↑tor aug 12, 2021 4:48 pm Til 173 hk motoren så er det DCRI107780 injektorer fra Denso som er riktig type.De har vel de på Autodoc også.
Sent fra min SM-A516B via Tapatalk
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Kjøp av 2008 120
Japp,det er bare og søke i Denso sin e katalog,ligger på nett
Sent fra min SM-A516B via Tapatalk
Sent fra min SM-A516B via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Re: Kjøp av 2008 120
En ting å være obs på er å gjøre en grundig undersøkelse av opphavet til injectorer om man velger å ikke kjøpe direkte fra en denso forhandler,å ikke bare hoppe på det beste tilbudet man finner,har vist seg å være kopier som kommer i orginal embalasje samt overhalte som selges som "nye" så ikke ta for god fisk at alt kommer fra denso japan
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Kjøp av 2008 120
Hei, vet at dette er blitt diskutert mye. Er selv skeptisk til kjøp av slike deler på EBay eller lignende plattformer. Men med tanke på «refurbished» er jeg ikke så negativ. Det du vil få av Toyota original er nå vedlikeholdte dyser. Ny får du bare når du bestiller nye dyser helt konkret. Til en meget stiv pris. Og dysene går gjennom en lang prosess ved original Denso fabrikk med strenge spesifikasjoner. Kan ikke helt se at det skal bety mindre kvalitet. Når man vet hva som er slitedel og hva som er holdbar og sjekker nøye at spesifikasjoner passer? Deler som har gått gjennom en livssyklus og fortsatt har perfekte dimensjoner er vel ikke verst, særlig i kombinasjon med at alle potensielle slitedeler blir byttet. Og det er ikke bare bare at Toyota samt Denso står med navnet sitt.
Hilsen Peter
Hilsen Peter
Re: Kjøp av 2008 120
Overhalte selv fra denso japan har flere ganger vist seg å være problematisk,noen ganger ved første oppstart,noen ganger etter litt kjøring,så helt nye er klart det beste alternativet til 1kd motoren etter min mening.
Det er mange firma rundt om kring som selv overhaler gamle injectorer,som ikke bruker orginale deler og som karnsje bare bytter noen deler,å antagelig ikke har like strenge spesifikasjoner som hos denso selv,men di selges som "denso overhalte" fordi den opprinnelig kom fra denso med denso stempla på sia.
Det er i tillegg en del kopier på markedet som kommer i original emballasje fra en fabrikk som ikke har noe med denso og gjøre,å veldig mange på nettet som selger denso injectorer, men for å være sikker anbefales det å kjøpe fra en denso forhandler som har direkte kontakt med denso japan.
Det er mange firma rundt om kring som selv overhaler gamle injectorer,som ikke bruker orginale deler og som karnsje bare bytter noen deler,å antagelig ikke har like strenge spesifikasjoner som hos denso selv,men di selges som "denso overhalte" fordi den opprinnelig kom fra denso med denso stempla på sia.
Det er i tillegg en del kopier på markedet som kommer i original emballasje fra en fabrikk som ikke har noe med denso og gjøre,å veldig mange på nettet som selger denso injectorer, men for å være sikker anbefales det å kjøpe fra en denso forhandler som har direkte kontakt med denso japan.
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
Jeg har i dag hatt et interessant opphold hos Oslo Antirust.
Valgte full pakke, rammespyling, hovedbehandling og fettlista.
Fikk inspisere og ta bilder etter rammespyling/tørking og etter behandling. Ble meget bra.
Da jeg kom hjem demonterte jeg luftmengemåleren og MAP filteret på LCen. Renset begge deler godt.
LMM hadde mye urenheter på den ene siden av motstanden, fikk renset og tørket den.
MAP filteret er et lukket hus, det ble renset med elektronikkrens og Loctite super clean. Kom mye guffe ut.
Huset var helt uten sprekker. Koster lite så blir nok byttet uansett.
Tok en kjøretur. Merket ingen forskjell.
Valgte full pakke, rammespyling, hovedbehandling og fettlista.
Fikk inspisere og ta bilder etter rammespyling/tørking og etter behandling. Ble meget bra.
Da jeg kom hjem demonterte jeg luftmengemåleren og MAP filteret på LCen. Renset begge deler godt.
LMM hadde mye urenheter på den ene siden av motstanden, fikk renset og tørket den.
MAP filteret er et lukket hus, det ble renset med elektronikkrens og Loctite super clean. Kom mye guffe ut.
Huset var helt uten sprekker. Koster lite så blir nok byttet uansett.
Tok en kjøretur. Merket ingen forskjell.
-
- Innlegg: 47
- Ble med: ons jan 13, 2021 6:54 pm
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Kjøp av 2008 120
En liten oppdatering etter litt over et år som LC eier.
Litt repetering…
-Ombygget til 8-seter, med brukt originalt uendret taktrekk.
Full pakke FluidFilm understellsbehandling hos Oslo Antirust
Flushet Automatgirkassen
-Renset dieselsystemet med Tunap 989 to ganger. (Kjører med Alron tilsetning til vanlig.)
-Byttet til ny lang type SCV
Montert lyktebøyle og LED-bar
Nytt H4 ledningsnett med 4kvadrats kabler og egne releer. Mye bedre nær/fjærnlys
Ny ventilatorhette på bakaksel
Nye kalipere foran, samt skiver og klosser rund baut
Nytt siden sist:
På Hovedservicen i vår ble vannpumpen byttet pga kekkasje.
ArtFlex stålgitter montert i mellom bakseter og bagasjerom.
Snart rullet 155000km, jeg står for 18000 av de.
I ferien i sommer kom plutselig motorlampen og de andre gule lampene opp mens jeg sakte bremset inn i en 60-sone.
Stoppet og startet motoren flere ganger men de forsvant ikke.
Ble nødt til å ta av batteripolene noen minutter, da forsvant de og har ikke kommet igjen.
Mistenkte EGR så jeg kjøpte nye pakninger fra Toyota og renset innsug, EGR-ventil og alt frem til manifolden.
Noe koks, men slettes ikke ille. Det verste var selve røret som ventilen sitter i og 90 graders blendet ned i manifolden. Der var det 5-8mm koks.
Gjorde dette før en langtur på 90 mil.
Tidligere har det billigste jeg har klart å kjøre på langtur vert 0.9ltr per mil.
Denne turen med 4 voksne karer og helt fullt bagasjerom med øl, brennevin, mat og campingutstyr, gjennomførte vi Gjøvik-Lånkebanen t/r på 0.8 i snitt.
Kjørecomputeren viste før typisk 0.84 ltr per mil når faktisk forbruk var 0.92. Nå er diffen kun 0.02…
EGR er noe drit. Men hyggelig å få såpass stor forskjell før og etter..
Lånte meg en feilkodeleser men ingen koder var lagret i ECU så jeg vet fortsatt ikke hva som var grunnen til motorlampen.
Fikk også beskjed på service at Høyre nedre opphengskule var blitt slakk. Ny original bærebru fra Partsouq er innkjøpt og ankommet. Tok her også med boltene til de indre festene til broen.
Nå gjenstår det å finne tid til å få byttet den..
Injectorer og dieselprøvene skal jeg bytte til neste år tipper jeg.
Ny 130A dynamo og nye batterier er og på listen…
Litt repetering…
-Ombygget til 8-seter, med brukt originalt uendret taktrekk.
Full pakke FluidFilm understellsbehandling hos Oslo Antirust
Flushet Automatgirkassen
-Renset dieselsystemet med Tunap 989 to ganger. (Kjører med Alron tilsetning til vanlig.)
-Byttet til ny lang type SCV
Montert lyktebøyle og LED-bar
Nytt H4 ledningsnett med 4kvadrats kabler og egne releer. Mye bedre nær/fjærnlys
Ny ventilatorhette på bakaksel
Nye kalipere foran, samt skiver og klosser rund baut
Nytt siden sist:
På Hovedservicen i vår ble vannpumpen byttet pga kekkasje.
ArtFlex stålgitter montert i mellom bakseter og bagasjerom.
Snart rullet 155000km, jeg står for 18000 av de.
I ferien i sommer kom plutselig motorlampen og de andre gule lampene opp mens jeg sakte bremset inn i en 60-sone.
Stoppet og startet motoren flere ganger men de forsvant ikke.
Ble nødt til å ta av batteripolene noen minutter, da forsvant de og har ikke kommet igjen.
Mistenkte EGR så jeg kjøpte nye pakninger fra Toyota og renset innsug, EGR-ventil og alt frem til manifolden.
Noe koks, men slettes ikke ille. Det verste var selve røret som ventilen sitter i og 90 graders blendet ned i manifolden. Der var det 5-8mm koks.
Gjorde dette før en langtur på 90 mil.
Tidligere har det billigste jeg har klart å kjøre på langtur vert 0.9ltr per mil.
Denne turen med 4 voksne karer og helt fullt bagasjerom med øl, brennevin, mat og campingutstyr, gjennomførte vi Gjøvik-Lånkebanen t/r på 0.8 i snitt.
Kjørecomputeren viste før typisk 0.84 ltr per mil når faktisk forbruk var 0.92. Nå er diffen kun 0.02…
EGR er noe drit. Men hyggelig å få såpass stor forskjell før og etter..
Lånte meg en feilkodeleser men ingen koder var lagret i ECU så jeg vet fortsatt ikke hva som var grunnen til motorlampen.
Fikk også beskjed på service at Høyre nedre opphengskule var blitt slakk. Ny original bærebru fra Partsouq er innkjøpt og ankommet. Tok her også med boltene til de indre festene til broen.
Nå gjenstår det å finne tid til å få byttet den..
Injectorer og dieselprøvene skal jeg bytte til neste år tipper jeg.
Ny 130A dynamo og nye batterier er og på listen…