Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
geirla1970
Innlegg: 5
Ble med: tor des 25, 2014 10:48 pm
Lokasjon: Aukra, Møre og Romsdal

Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av geirla1970 »

Hei dere i forumet.
på min 06/120, kjørt 187 000km, hadde jeg både vibrasjoner når jeg sto i revers samt at man merker at et eller annet er galt i svak oppoverbakke ved ca 1300 rpm. Jeg har nå fått skiftet motorfester og det fikset vibrasjoner ved revers men ikke det som skjer ved 1300rpm.
Vibrasjonen/brummingen kan vare i et eller flere sekunder og kommer i fartsområde ca 50kmt eller 70kmt, det må være flatt eller svak oppoverbakke og som tidligere, det skjer alltid rundt 1300rpm. Toyota har sjekket det meste men må ta den inn på enda mer detaljert feilsøking hvis de skal komme til bunns i dette.

Noen som vet om/eller har erfart noe slik?

Kan ikke forstå at det skal være noe med luftfilter/inntak vibrasjoner som jeg ser andre har hatt problemer med. Fordi dette lyder mer "alvorlig"...
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av Dag Einar »

Har da også girkasse festet blitt byttet?
Det sitter et feste under girkassen slik jeg har forstått.
Mener bestemt at dette spørsmålet var oppe for ikke så lenge siden.

Sjekk dette emnet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=19 ... te#p178136
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
christoffer
Innlegg: 379
Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
Lokasjon: Lillehammer

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av christoffer »

Blir bra resonans av skrangling i luftfilter. Er en lyd som vil høres mye bedre enn man tror og hos meg kom den bare ved 12-1300 O/min. (Dyp bassresonans) Prøv og dunk litt i luftfilterboksen og lytt etter skrangling.

Tipset det er linket til over er for LC 90 og ikke sikkert det forekommer på 120:-)
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
geirla1970
Innlegg: 5
Ble med: tor des 25, 2014 10:48 pm
Lokasjon: Aukra, Møre og Romsdal

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av geirla1970 »

Tusen takk for romjulstips begge to. "It makes sence" :-) Når jeg tenker meg om så hadde jeg vibrasjoner når bilen sto i revers i over ett år, og nå har jeg ingen "motorvibrasjon" etter skiftet av motorfestene, men samtidig så kan det jo så klart være at disse vibrasjonene har påvirket både girkassefestet og luftfilter. Skal sjekkes opp!!
geirla1970
Innlegg: 5
Ble med: tor des 25, 2014 10:48 pm
Lokasjon: Aukra, Møre og Romsdal

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av geirla1970 »

Ny oppdatering:
Toyota i Molde har nå gått over bilen skikkelig og de tok ned bakre diff og åpnet den fordi de mistenkte om inngrepet kunne forårsake brummingen, spesielt siden lyden virket å komme litt bakfra i bilen. De har samtidig festet skikkelig luftfilterkasse og innsug. Nå har "brummingen" flyttet seg litt i fart/rpm område og er ikke så fremtredende.
Neste steg er flushing av girkassen hos Per Tverfjell i Molde i videre detektivarbeide :-) Håper det retter seg da... men Toyota sier også at man burde prøvd bilen med f eks sommerdekkene for å være helt sikker på at hjulene ikke forårsaker resonans/vibrasjoner.

Noen som har erfaring med flushing av girkasse? argumenter for og imot?
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av sunde »

bare og flushe i veg. eg jorde dette,ved ca 60 000 km på min,og ble imponert over endrineg på kasse.hadde ingen lyd,med virbasjon uten lyd.

Prøv og kjør med bilen i D og stopp helt opp,hold den på bremsen og merk etter vibrering da.Gjør det samme i R.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
geirla1970
Innlegg: 5
Ble med: tor des 25, 2014 10:48 pm
Lokasjon: Aukra, Møre og Romsdal

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av geirla1970 »

Hei,
har nå vært hos rats.no for diagnose og oljeskift på girkassen. Vibrasjon/brumming i lave turtall kan være "konverterklutsj" som enten er utslitt eller "glassert". Oljen var svart, så veldig fin ut etter 190 000 kjørte km, og ingen, gjentar, ingen partikler i bunnpanne, så flushing ville ikke være noe poeng sier de på RATS. Etter oljeskift på girkassen så har jeg kjørt snart 1000 km og fortsatt ingen tendenser til vibrasjon/brumming i lavt turtall. Men med "øra på stilk" så synes jeg at motoren har lovlig lavt turtall i 60kmt og er nervøs for om problemet dukker opp igjen... men RATS v Ole Ringstad sier dette er programmert i software for å innfri utslippskravene...

Vi håper alt går bra videre og ellers vil jeg anbefale RATS for alt som har med girkasser å gjøre.
espenh
Innlegg: 4
Ble med: ons nov 25, 2020 9:29 am

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av espenh »

Hei Geirla1970 (hvis du fortsatt er aktiv her)

tar opp igjen denne tråden.

Jeg har nøyaktig like vibrasjoner/brummer som du beskriver, på ca 1300rpm. Høres nesten ut som bilen kjører over ruglete midtstripe eller lignenden. Med en gang jeg øker turtall blir det borte.

Fant du ut av hva som forårsaket dette?

Kanskje andre har vært borti tilsvarende?
nbele1
Innlegg: 3
Ble med: søn aug 01, 2021 11:21 am

Re: Vibrasjon/brumming ved 1300rpm

Innlegg av nbele1 »

ja hva var fasit på dette?? :D har samme vibrasjoner
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»