noen som vet av deler her til lands? kasse/svinghjul
man trenger vel antagelig mellomaksling også?
bygge om til manuell kasse.
Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon
bygge om til manuell kasse.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
Cruise Knallkul
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
Cruise Knallkul

Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 396
- Registrert: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Sted: Oslo
Re: bygge om til manuell kasse.
Det høres ut som et omfattende prosjekt. Hvordan løser man kløtsj-pedal-montering og tilhørende hydraulikk?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: bygge om til manuell kasse.
må si at det tenkte jeg ble "mindre utfordringer" når en hadde resten på plass 

2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
Cruise Knallkul
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
Cruise Knallkul

Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: bygge om til manuell kasse.
På meg så virker dette litt sånn Aussi opplegg aktig ut...
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: bygge om til manuell kasse.
Er jo fullt mulig konvertering, men blir fort kanskje drøyt dyrt om en ikke har donorbil. Nå er det vel bare en håndfull 100'r med manuel her til lands, så litt pes å få tak i. Enklere å bruke 80 som donor, men ikke rett fram det heller.
Beste er vel å få tak i en ny 6 trins H152 kasse, som leveres i nye 79, så få det montert hos cruiserconnection el.lign. i Nederland. (om en har grei tilgang på penger)
Jeg hadde kasse, cluch, pedal og akslinger fra donor da jeg bytta i 80'n.
Beste er vel å få tak i en ny 6 trins H152 kasse, som leveres i nye 79, så få det montert hos cruiserconnection el.lign. i Nederland. (om en har grei tilgang på penger)
Jeg hadde kasse, cluch, pedal og akslinger fra donor da jeg bytta i 80'n.

Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1723
- Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Sted: Siggerud.
- Kontakt:
Re: bygge om til manuell kasse.
Pass på at du får tak i en H kasse, og ikke en R kasse, som sitter i 4runner, 90, 120 og i nyere 70 serie hzj.
Sjekk at du har kasse med alle følerne som du trenger. 151R kassa kommer i flere varianter med forskjellige følere. Innmaten ser lik ut, men det er noen millimeter forskjell på plassering av komponenter, så det går ikke om hverandre.
Tipper at elektronikken er som på 90 serien, der må hjernen tro at kassa står i N for at du kan bruke den som manuell. Er vel en føler på kassa som sier fra når du har den i N, og de ledningene må du kortslutte for at hjernen tror at kassa står i N hele tiden.
R kassene er greie i biler som veier ca 2200 kg, men blir litt for svake i tyngere biler. Har sett at de er helt malt opp i splinesene på nesten alle steder i fordelingskassa. Både innkommenede aksel og utgående aksel var splinesen nesten malt bort, så det tok omtrent ikke tak.
Du må vel også ha en ny gearkasse travers. Usikker på om den kommer på samme sted som på automat, så mulig du må sveise på nye fester på ramma.
Spakene kommer vel også på litt forskjellige plasser inne i bilen, så du må få med deg karosseridekselet og mansjettene rundt gearspakene. Dette kolliderer også med midtkonsollen, som du må få tak i fra en manuell, eller lage noe selv.
Sjekk at du har kasse med alle følerne som du trenger. 151R kassa kommer i flere varianter med forskjellige følere. Innmaten ser lik ut, men det er noen millimeter forskjell på plassering av komponenter, så det går ikke om hverandre.
Tipper at elektronikken er som på 90 serien, der må hjernen tro at kassa står i N for at du kan bruke den som manuell. Er vel en føler på kassa som sier fra når du har den i N, og de ledningene må du kortslutte for at hjernen tror at kassa står i N hele tiden.
R kassene er greie i biler som veier ca 2200 kg, men blir litt for svake i tyngere biler. Har sett at de er helt malt opp i splinesene på nesten alle steder i fordelingskassa. Både innkommenede aksel og utgående aksel var splinesen nesten malt bort, så det tok omtrent ikke tak.
Du må vel også ha en ny gearkasse travers. Usikker på om den kommer på samme sted som på automat, så mulig du må sveise på nye fester på ramma.
Spakene kommer vel også på litt forskjellige plasser inne i bilen, så du må få med deg karosseridekselet og mansjettene rundt gearspakene. Dette kolliderer også med midtkonsollen, som du må få tak i fra en manuell, eller lage noe selv.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no