Bytte vannpumpe samtidig med registerreim?

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Svar
hbugge

Bytte vannpumpe samtidig med registerreim?

Legg inn av hbugge »

Hei,

Jeg har en 2001 hdj 100, som snart bikker 250.000 Trenger å bytte registerreim. Er det da lurt å bytte vannpumpe samtidig (har ikke noe problem med vannpumpen)?
Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: Bytte vannpumpe samtidig med registerreim?

Legg inn av frode »

Etter egen erfaring og forumlesing i årevis, har jeg inntrykk av at vannpumpa holder mindre enn 300 k km, men mer enn 150. (Vel, den begynner gjerne å lekke litt før 300k, slik at det er synlig under weep hole)
Reima blir redusert av alder og av bruk, mens vannpumpa slites av bruk og ikke alder (innen rimelighetens grenser).
Så, det kommer litt an på om du bytter reim på km eller på år. Hvert 5. år eller hver 150 k km. Og hvor mange km det er siden pumpen ble skiftet sist. Hvis den ikke er skiftet før så er det ikke noe å lure på, Hvis den ble skiftet for 100k km siden, så kan man jo ta sjansen. På den annen side så koster jo ikke pumpa all verden, og arbeidet koster deg gjerne mer.
Angående registerreim, så er det viktig å skifte strammer med løpehjul også. Så vidt jeg kan se har det vært flere feil på strammere enn på reimer. Bruk bare originaldeler på en slik viktig komponent.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hbugge

Re: Bytte vannpumpe samtidig med registerreim?

Legg inn av hbugge »

Hei Frode,

Takk for utfyllende svar. Registerreima byttes pga. alder, og vannpumpa har ikke vært byttet. Da må jeg bytte reima, vannpumpa, strammer m/løpehjul og relevante simmerringer!
Svar

Gå tilbake til «Motor 10x»