Fusk ved fullt pådrag

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

Har fusk ved fullt pådrag ifra start av. Om jeg gir gass gradvis for så å trakke til så går det fint.

Alt av filter etc er ok,

Har en feilkode som kommer å går som gjør at bilen går i nødmodus. Kommunikasjon mellom gass pedal og stopp spjeld eller noe. Er bare å vri av tenninga og vente noen sek så er alt ok som regel. Skjer skjelden..

Har kjent at ved stødig fart at den har lugget mikroskopisk men skjeldent samt at cruise controllen har sluttet å virke frem til neste omstart .

Har byttet gasspedal giveren og det spjeldet skal være forholdsvis nytt.

Så slik jeg ser det er det en el feil en plass som er jævlig vanskelig å finne siden den kommer og går.

Ikke sikkert disse feilene har noe med hverandre å gjøre, men muligens.

Fuskingen kan komme av at den suger luft en plass🤷🏻‍♂️ men finner ikke noe. Eller tett sil i tanken?

Til info så fusker den med og uten Tuning . Blir bare forsterket når tuningen er aktivert.

Om noen har en delebil eller maskin liggende eller noe så kan jeg være interessert i å låne noen komponenter for å teste meg frem til feilen.

Mener å huske at jeg hadde litt samme issue på gamle svarte 100 men det forsvant når jeg bytta motor.

Så tenker at det må sitte i maskin rommet. Diesel tilførsel, vakum eller el-feil.

Jeg er åpen for alle forslag🤷🏻‍♂️
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Snekker_Andersen »

Vet ikke om dette kan være til noen hjelp, men forsøker likevel.
Jeg har en svært passiv kjørestil og kan trygt si at jeg aldri har forsøkt med fullt pådrag, selv om jeg kjører mye med tung tilhenger. Derfor har jeg ikke noen direkte egne erfaringer å dele, men indirekte: På langturer kjører jeg med cruisekontroll og en gang i mellom gjør den ting jeg ikke gjør selv. Når en nedoverbakke etterfølges av en bratt oppoverbakke så hender det at cruisekontrollen trøkker til med mye gass samtidig som bilen girer ned et par hakk. 3 ganger i løpet av de første årene jeg hadde bilen så begynte en lampe å lyse (mener å huske at det var motorlampen) og bilen ble skikkelig daff å kjøre. Troligvis en slags nødmodus. Kjørte inn til veikanten, slo av tenning og startet igjen, og alt var OK.
Jeg sjekket litt og kom over en australsk video som viste at det var forskjell på de 2 typene originale drivstoff-filter som tilbys til denne bilen. De mente at det ene ga for lite diesel ved fullt pådrag og anbefalte det andre. Ved neste service ba jeg verkstedet om å sette inn det andre filteret, og siden har jeg ikke hatt problemer. Det kan godt være tilfeldig, og som sagt innledningsvis kjører jeg veldig passivt.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av frode »

Kommer motorlyset på? Feilkode?

Fire raske:
1 Partikkelfilter på eksosen tett
2 Feil dieselfilter (som nevnt over)
3 Tett sil i tanken
4 Litt dårlig kontakt til Spill Valve (siden det er tidlig modell) eller jord til EDU
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av beaas »

Snekker_Andersen skrev: ons mar 15, 2023 4:44 pm Jeg har en svært passiv kjørestil og kan trygt si at jeg aldri har forsøkt med fullt pådrag, selv om jeg kjører mye med tung tilhenger. Derfor har jeg ikke noen direkte egne erfaringer å dele, men indirekte: På langturer kjører jeg med cruisekontroll og en gang i mellom gjør den ting jeg ikke gjør selv. Når en nedoverbakke etterfølges av en bratt oppoverbakke så hender det at cruisekontrollen trøkker til med mye gass samtidig som bilen girer ned et par hakk. 3 ganger i løpet av de første årene jeg hadde bilen så begynte en lampe å lyse (mener å huske at det var motorlampen) og bilen ble skikkelig daff å kjøre. Troligvis en slags nødmodus. Kjørte inn til veikanten, slo av tenning og startet igjen, og alt var OK.
Jeg sjekket litt og kom over en australsk video som viste at det var forskjell på de 2 typene originale drivstoff-filter som tilbys til denne bilen. De mente at det ene ga for lite diesel ved fullt pådrag og anbefalte det andre. Ved neste service ba jeg verkstedet om å sette inn det andre filteret, og siden har jeg ikke hatt problemer. Det kan godt være tilfeldig, og som sagt innledningsvis kjører jeg veldig passivt.
Dette vil jeg tro er pga turboen. Du har en 06 modell og en annen turbo enn hva de har i Australia (Australia hadde den CT20b turbo hele tiden, i euro kun til 02) og siden du ikke kjører så hardt så vil ikke den variable turbo geometrien få maks utslag. Må trøkke til mer oftere...

Men stemmer det med dieselfilter, og feilen din kan jo skyldes det og. 100 serien har så lite rom oppe i holderen til dieselfilteret (til forskjell fra feks 80 serie) at man bør ha et filter som er litt dypere. Er vel en annen tråd her med delenummer.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Snekker_Andersen »

beaas skrev: tor mar 16, 2023 8:43 am Dette vil jeg tro er pga turboen. Du har en 06 modell og en annen turbo enn hva de har i Australia (Australia hadde den CT20b turbo hele tiden, i euro kun til 02) og siden du ikke kjører så hardt så vil ikke den variable turbo geometrien få maks utslag. Må trøkke til mer oftere...
Bare for å presisere, bilen brukes ofte til å trekke tunge hengerlass (2,5t) og pedalen må jo et stykke ned mot gulvet for å holde 80(+) oppover Lierbakkene og andre plasser med litt godt lass bakpå. Innbiller meg at turbo får rørt litt på seg da. For å referere til trådstarter så trøkker jeg ikke til fra start, men mater på litt etter litt. Etter at jeg fikk satt på annet filter så har jeg ikke hatt tilsvarende problemer, og det var over 5 år siden.
Blir spennende å høre løsningen. Frodes liste ga jo noen interessante sjekkpunkter.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

Håper på å få sjekket litt i helgen. Noen som har dele nr på dieselfilterene det er snakk om? Så kan jeg utelukke det,Jeg kjører bare originale.
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

Dinner bilder av forskjellige filter, her uorginalt mot originallyBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

Jeg har i allefall den originale der med 3 hull.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Dag Einar »

Dette har vært opp til diskusjon tidligere og det nederste bildet med 3 hull er riktig filter, mulig det er det øverste som originalt, men det nederste er det som er å anbefale efter hva jeg har forstått.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

Vel da har jeg rett filter i allefall. Så da er ikke det ett tema..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

Tok av dekselet på pumpa for å se etter lekkasjer i dag når bilen gikk,tok så vidt i kabelen på toppen der og motoren stoppet tvert . Klarte ikke å gjenskape det .Var det ikke noe greier med noe kontakter /ledninger på de tidlige modellene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av frode »

Punkt 4 over her: Dårlig kontakt til Spill Valve.

Pluggen på forbindelsen mellom EDU og SCV får dårlig fjærspenning og og dårlig kontakt over tid. De pulsene som går gjennom den er ganske kraftige og bratte.
Quick fix er å bytte ut hunkjønnspluggen med to simple flatstiftkontakter av den smale typen. Pluss noe vanntett utenpå.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

frode skrev:Punkt 4 over her: Dårlig kontakt til Spill Valve.

Pluggen på forbindelsen mellom EDU og SCV får dårlig fjærspenning og og dårlig kontakt over tid. De pulsene som går gjennom den er ganske kraftige og bratte.
Quick fix er å bytte ut hunkjønnspluggen med to simple flatstiftkontakter av den smale typen. Pluss noe vanntett utenpå.
Det er gjort. La merke til noe ujevn gange mellom 15-1900rpm. Kjørte en diagnose med live data, la merke til at jeg kunn fikk 71% gass pådrag ved klampen i bånn. Må få målt spenningen på gass pedalen tenker jeg . Skal jo gi 1v til 5v.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Fusk ved fullt pådrag

Innlegg av Ulv »

Bilde
Flat pedal..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Svar

Tilbake til «Motor 10x»