TTE chip 166 hk og nødmodus

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

huldra1

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av huldra1 »

Er usikker på om SCV ventil er byttet, dette er lagt inn på plan to-do på bilen, så regner med det er den originale som står på enda.
Nei det lille plastfilteret før MAP sensor har ikke vert byttet, er det mulig den lille dingsen har gått seg tett og kan skape slike problemer?
Det var det jeg tenkte når det kom til dysene, har lest litt her inne på forumet og har kommet meg fram til at dysene skal man klare å bytte selv så det blir sikkert gjort innen de neste månedene.
Fikk opp en ny feilkode for noen dager siden, U0001 High CAN communication bus.

Verdier får jeg opp på diagnose verktøyet men har enda ikke helt letet opp eksakte verdier som skal være på dysene, samt diagnose apparatet oversetter litt vell rart til tider så det gjenstår å finne ut hvilke som er hvilke.
Hvilke verdier skal dysene ha? Noen som har det sånn i minnet?
120gx
Sted: Bodø

Legg inn av 120gx »

Map filter kan både tettes og sprekke,begge deler kan lage trøbbel,koster litt,men er lurt å bytte.
Kjøp scv (04226-30010) og nye diesel rør + div pakninger fra amayama.com
Kjøp injectorer hos Bilextra,da får du nye orginale fra denso japan.
Sjekk og sammenlign alle verdier i video:
https://youtu.be/aTBY3MwidFY
huldra1

Legg inn av huldra1 »

Takker for all hjelp og tips her!
Har vert en lang og lærerik vei med denne Land cruiseren men nå tror jeg at vi har klart å finne ut av problemet. Etter mye om og men, bytting av sensorer og sjekk av alle vakuum slanger samt bytte av turbo og mye annet krims og krams så viste det seg at det var 5 tynne små kabler i kabelgaten som går inn i torpedovegg som var uten isolasjon og de var bra svidd :roll:
Etter skjøting av kabler og videre sjekk i resten av kabelbunten så var bilen helt tipp topp :lol:

Det har ikke skadet å rengjøre egr og luftinntak for nå går bilen som en kule, faktisk bedre nå uten TTE chip enn den var med TTE chip og tett egr, luftinntak og turbo :P Også begynte cruise control å virke igjen, så nå er det bare tipp topp :D
Dyser og pakninger vil bli byttet innen året er omme forhåpentligvis, tar da også SCV.

Da er ferien reddet, det skal kjøres til kirkenes og tilbake til Bergen med taktelt og kajakk :D
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Har du TTE chip, så vil jeg anbefale deg å prøve.
Vedr at den går som ei kule…. Jeg hadde TTE på min 2001 mod 90, originalt 163hk og fikk da ca 204 hk. Tror du skal ha problemer med å dra rundt 4 dekk på våt asfalt, det gikk med min 90.
Nå har jeg en dorsk 100 med KCR chip som skal gi 250 hk. Den er ei snile i forhold. Hadde Stein Hoel vært på forumet, så kunne nok han gått god for mine utsagn, han ble meget overrasket en gang på vei opp til Golsfjellet Fjellstue :mrgreen:
For å si det sånn, du er garantert ikke den siste over lyskrysset :shock:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
huldra1

Legg inn av huldra1 »

Jeg har faktisk ikke våget å koble til TTE chip`en igjen ettersom bilen har gått 330k og jeg hadde så mye feilkoder, satte litt traumer i sjelen så nå våger jeg ikke å kødde med noe som fungerer :P
Men jeg må våge å påstå at nå uten TTE chip koblet til men med renset luftinntak og egr samt overhalt turbo så går bilen bedre no som original enn den gjorde for 2år siden med TTE chip :lol:
Mulig jeg kobler til TTE chip igjen når dyser og SCV er byttet, tørr ikke risikere at dysene eller pakningene skal ryke :P

Er det noen her inne som mener det ikke er en høyere risiko og ha TTE chip på en motor som er gått over 300? Blir frarådet det av alle og de kommer jo med noen gode poeng rundt tema. Må innrømme at det hadde jo vert deilig å kjenne hvor frisk bilen er med chip nå som den går såpasse bra helt original :P
120gx
Sted: Bodø

Legg inn av 120gx »

Høres ut som en god plan å vente til du har bytta injectorer og scv før du monterer TTE 👍
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Min hadde vesentlig høyere km. Men jeg forstår skepsisen din 🥺🙄
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
huldra1

Legg inn av huldra1 »

Etter alle de feilkodene og stresset jeg har hatt med den bilen siste 2 årene så lever jeg foreløpig etter mantraet: Ikke rør det som fungerer :P :lol:
Men jeg vet at når det har gått en stund og bilen ikke har hatt behov for omsorg på en stund så begynner jeg å plukke og pille og får mange gode ideer som: jeg skal bare.... :lol:
Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»