Håkons LC95 garasje
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Håkons LC95 garasje
Da forsøker jeg meg på en garasje.
Bilen, en 2001 mod. Manuell med 163 hester og nærme 350 000 på telleren ble kjøpt jula 2021 som pendlerbil, men med en stadig dårligere skjult drøm ovenfor kona om å rigge den som turbil.
I forbindelse med skifte til sommerdekkene innså jeg at det var mer rust enn jeg tidligere hadde trodd. En av de berømmelige svampene gjorde seg også synlig da jeg forsøkte å pirke bort litt rust og veggen i hjulbuen gav etter.
Men særlig rundt påfyllingsrøret, som jeg leser ikke er en helt ukjent sak, var det mye rust. Dette gikk det desverre hull på i min litt for ivrige jakt etter rust.
Noen som har noen formeninger om et nytt rør vil bli tett i den gamle gummiovergangen inn til tanken. Håper å slippe å bytte tanken, men festene inn til tanken ser ikke veldig lovende ut for en demontering.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
Bilen, en 2001 mod. Manuell med 163 hester og nærme 350 000 på telleren ble kjøpt jula 2021 som pendlerbil, men med en stadig dårligere skjult drøm ovenfor kona om å rigge den som turbil.
I forbindelse med skifte til sommerdekkene innså jeg at det var mer rust enn jeg tidligere hadde trodd. En av de berømmelige svampene gjorde seg også synlig da jeg forsøkte å pirke bort litt rust og veggen i hjulbuen gav etter.
Men særlig rundt påfyllingsrøret, som jeg leser ikke er en helt ukjent sak, var det mye rust. Dette gikk det desverre hull på i min litt for ivrige jakt etter rust.
Noen som har noen formeninger om et nytt rør vil bli tett i den gamle gummiovergangen inn til tanken. Håper å slippe å bytte tanken, men festene inn til tanken ser ikke veldig lovende ut for en demontering.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
LC 90 D4D 2001
Re: Håkons LC95 garasje
I dag fikk jeg grunnet med sinkspray, samt innsett hvor omfattende rusten faktisk var rundt påfyllingsrøret. Det kan bli utfordrende å få det tett da det ble store hull og omtådet rundt er for tynt til å sveise i.
Ellers er planen å bruke en kombinasjon av biltemas understellsbehandling, først den beregnet for hulrom og så den tykkere direkte oppå. Jeg har fått høre at dette skal gi en god konsistens og beskyttelse.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
Ellers er planen å bruke en kombinasjon av biltemas understellsbehandling, først den beregnet for hulrom og så den tykkere direkte oppå. Jeg har fått høre at dette skal gi en god konsistens og beskyttelse.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
LC 90 D4D 2001
Re: Håkons LC95 garasje
Bestilte påfyllingsrør fra Nomax, og lappet området bak røret med takshingel og sikaflex. Kanskje ikke helt konvensjonelt, men bedre enn utgangspunktet uansett.
Fant ikke gummiovergangen mellom rør og tanken, så enn så lenge satser jeg på gjenbruk.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
Fant ikke gummiovergangen mellom rør og tanken, så enn så lenge satser jeg på gjenbruk.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
LC 90 D4D 2001
Re: Håkons LC95 garasje
Dette ser jo bra ut, men der den asfaltplaten ligger. Bak der har du sveiset inn ei plate eller?
Mulig jeg misforsto bildet litt???
Har for øvrig norgesmesterskap tittel i å skifte tanken på en 90, har vel gjort det nesten 10 ganger tror jeg på, samme bil
Har du en skikkelig garasjejekk og legger et hjul med felgen ned mot jekken stropper den fast til jekken og så jekker du opp under tanken skrur løs, så er det egentlig ganske plankekjøring altså.
Mulig jeg misforsto bildet litt???
Har for øvrig norgesmesterskap tittel i å skifte tanken på en 90, har vel gjort det nesten 10 ganger tror jeg på, samme bil
Har du en skikkelig garasjejekk og legger et hjul med felgen ned mot jekken stropper den fast til jekken og så jekker du opp under tanken skrur løs, så er det egentlig ganske plankekjøring altså.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Håkons LC95 garasje
Planen er at det skal komme en plate bak der også ja.
Ferdig inni hjulbuene på begge sider bak med det jeg kom greit til fra utsiden. Jeg skal besøke broderen sin firesøyler når anledningen byr seg og ta mer bak og under da.
Jeg begynte også å slipe ned på litt overflaterust i lakken. Der var det heller ikke mye hold når man begynte å pirke.
Jeg tenker å skulle prøve meg på dette aluminiumsnettet fra biltema og se om jeg klarer å lappe det sånn noenlunde greit. Usikker på hvilken finish jeg ender opp med, men bedre enn ett hull eller rustrødt er målet.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... d8d2e0.jpg[/IMG]
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
Ferdig inni hjulbuene på begge sider bak med det jeg kom greit til fra utsiden. Jeg skal besøke broderen sin firesøyler når anledningen byr seg og ta mer bak og under da.
Jeg begynte også å slipe ned på litt overflaterust i lakken. Der var det heller ikke mye hold når man begynte å pirke.
Jeg tenker å skulle prøve meg på dette aluminiumsnettet fra biltema og se om jeg klarer å lappe det sånn noenlunde greit. Usikker på hvilken finish jeg ender opp med, men bedre enn ett hull eller rustrødt er målet.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... d8d2e0.jpg[/IMG]
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
LC 90 D4D 2001
Re: Håkons LC95 garasje
Takker for råd. Men håper i det lengste at det holder med å bytte påfyllingsør. Men godt å vite at det finnes en fornuftig oppskrift med høy suksess rate.Dag Einar skrev:Dette ser jo bra ut, men der den asfaltplaten ligger. Bak der har du sveiset inn ei plate eller?
Mulig jeg misforsto bildet litt???
Har for øvrig norgesmesterskap tittel i å skifte tanken på en 90, har vel gjort det nesten 10 ganger tror jeg på, samme bil
Har du en skikkelig garasjejekk og legger et hjul med felgen ned mot jekken stropper den fast til jekken og så jekker du opp under tanken skrur løs, så er det egentlig ganske plankekjøring altså.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
LC 90 D4D 2001
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1773
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Håkons LC95 garasje
Du bør kanskje vurdere å bruke fluid film, sauefett, istedenfor tectylen til Biltema. Ikke noe feil med Biltema tectylen, men hvis det er antydning til rust på delene du behandler blir det fort mye værre når du har på tectyl, hvis du ikke sandblåser eller sliper vekk/ klipper vekk den gamle rusten. Har du på sauefett istedenfor vil dette stoffet krabbe inn i rusta og stoppe videre rust.
( i hvertfall bremse det betraktelig). Så det er forskjellen på tectyl og olje. Tectyl er fint, men da må det være 100% rustfritt. Er det litt rust i falser og kanter vil dette bare fortsette. Olja trenger inn i alle sprekker og falser og bremser ned rustangrepet. Det klarer ikke tectyl, heller ikke den tynne tectylen.
( i hvertfall bremse det betraktelig). Så det er forskjellen på tectyl og olje. Tectyl er fint, men da må det være 100% rustfritt. Er det litt rust i falser og kanter vil dette bare fortsette. Olja trenger inn i alle sprekker og falser og bremser ned rustangrepet. Det klarer ikke tectyl, heller ikke den tynne tectylen.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Håkons LC95 garasje
Eller rett og slett en annen bil med mye mindre rust
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Håkons LC95 garasje
Fluid film og en bil med mindre rust høres begge ut som gode forslag, men nå har jeg allerede kjøpt inn bil med litt i obverkant mye rust noen steder og biltema sin understellsbehandling.
Jeg forsøker å ta bort så mye rust jeg klarer, men noe blir nødvendigvis liggende igjen der jeg har problemer med å nå. Men bedre enn slik det er i dag må det jo bli.
Har også troa på at sinksprayen kan gi en fordelaktig galvaniserende effekt. Men det kommer nok til å ruste i stykker bak lenge før fremme uansett.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
Jeg forsøker å ta bort så mye rust jeg klarer, men noe blir nødvendigvis liggende igjen der jeg har problemer med å nå. Men bedre enn slik det er i dag må det jo bli.
Har også troa på at sinksprayen kan gi en fordelaktig galvaniserende effekt. Men det kommer nok til å ruste i stykker bak lenge før fremme uansett.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
LC 90 D4D 2001
Re: Håkons LC95 garasje
Da ble siste hjulbue behandlet, samt påfyllingsrøret endelig montert. Det gikk fint å gjenbruke de gamle gummiovergangene med det nye røret fra Nomax.
Hjulene ble montert på igjen og 3 barneseter ble presset inn før det bar avsted til dyreparken i helga som var.
Det gjenstår fortsatt en del ting å gjøre men bilen er i det minste operativ, noe som betyr en hel del.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
Hjulene ble montert på igjen og 3 barneseter ble presset inn før det bar avsted til dyreparken i helga som var.
Det gjenstår fortsatt en del ting å gjøre men bilen er i det minste operativ, noe som betyr en hel del.
Sent fra min SM-G990B2 via Tapatalk
LC 90 D4D 2001