Ladeproblem LJ70

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
bennot
Ble med: man sep 25, 2023 12:18 pm

Ladeproblem LJ70

Innlegg av bennot »

Hei NLCK.

Er helt ny her inne så beklager om jeg måtte rote i forumet og spørre om ting det kanskje finnes svar på andre plasser.

Jeg har en LJ70 fra 85-86 som ikke vil lade. Regulatoren er byttet til en Hüco fra Eurodel som en annen bekjent bruker i sin bil. Batteriene tar til seg strøm og skal være gode. Dynamoen er inne til sjekk men om denne viser seg å være i orden, hva kan det da være? Grunnen til at jeg spør er at forrige eier byttet for en tid tilbake dynamo men ikke regulator og da fungerte den helt fint frem til den plutselig ikke gjorde det lengre. Er det noe hovedsikring eller noe som kan ha røket om gamle regulatoren var dårlig og ikke tålte ny dynamo?
Gir dette mening?

Vh fersk håpefull LJ eier

Sent from my iPhone using Tapatalk
vikingen
Ble med: man mar 11, 2013 7:39 pm
Lokasjon: Trysilskogen

Re: Ladeproblem LJ70

Innlegg av vikingen »

hvis dynamo viser seg ok, så må du begynne og måle. sjekke lednigner til og fra i alle veier.

Min erfaring er at dynamo og regulator har godt av å bli bytta samtidig, men disse regulatorne kan være litt varierende syns jeg.

Jeg har bygd om til dynamo fra nyere hiace på noen av mine lj73 og hiluxer, da får jeg 70 amp og innebygd regulator, kobler bare en "loop" der org regulator sitter, men du må gjøre noe endringer på innfestinger til dynamo, jeg har somoftest bytta til nyere 2,4 motor og gjort dette samtidig.

Men finn ett koblingsskjema, og begynn og mål. Sjekk at ledningene fra dynamo og til + på batteri er bra, Ohm gods både fra - til karosseri og - til motor, dette bør være 0(sjekk med multimeteret bare mot hverandre, noen multimetere viser kanskje 1-2 ohm selvom det er 0.

Så sjekke strøm til laderele og dynamo, dette husker jeg ikke i hue men koblingskjema sier alt :)
Mvh Knut Vikingen
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251

Skrur å mekker på der meste som durer :lol:
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 7x»