Kraftig rykk

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
hogneg
Ble med: tir mai 29, 2018 7:15 am

Kraftig rykk

Innlegg av hogneg »

Hei!

Har akkurat gått til innkjøp av en Land Cruiser 100 1HD-FTE. Bilen er en 2000-modell og har rullet litt under 400 000km. Har hatt en 120 før og kjørt både 90 og 150, men dette er noe helt annet :D Da jeg var å prøvekjørte den i forrige uke var alt helt topp, bilen virket tight og fin og motoren gikk som en klokke. Da jeg hadde jomfruturen hjem fra selger på mandag kjørte jeg stort sett på E6 eller andre veier med fartsgrense på rundt 80km/t. Fortsatt var alt helt topp. Dagen etter jeg kom hjem med bilen skulle jeg levere sønnen i barnehagen og det ble dermed litt snirkling i bakgater og veier med lavere fartsgrense. Da merket jeg noe. I lav hastighet (rundt 30km/t eller lavere), enten trillende uten gasspådrag eller ved minimalt med gasspådrag, så kom det et kraftig dunk og et rykk fra bilen. Jeg ble selvfølgelig litt engstelig. Etter at gutten var levert i barnehagen kjørte jeg ut på hovedveien (50-80 km/t). Der var bilen helt normal igjen. Da jeg kjørte inn i en bakgate og kjørte i lavere hastigheter igjen så skjedde det på nytt.

Har brukt bilen etter at dette skjedde og det har skjedd flere ganger, med samme forhold. Jeg får ikke alltid til å "fremprovosere" det da det skjer bare av og til under de forholdene jeg nevnte over. Har selvfølgelig blitt meget var for lyder og rykk etter dette og i går mente jeg at dunket og rykket kom fra bakre halvdel av bilen, men dette blir egentlig bare synsing. Har peilet olje på girkassen og den er det bra nivå på og rød i fargen (til opplysning har gearkassen blitt flushet for noen år siden). Jeg er ikke mekaniker, men har en grunnleggende forståelse på bil og liker å prøve å gjøre ting selv.

Har i flere år fulgt passivt med på forumet og det er tydelig at her sitter det mange med superkunnskaper på disse bilene :) Tips fra noen om ev. hva dette kan være eller om jeg bør ta kontakt med selger mottas med takk.

Runar
- 00 Land Cruiser 100
- 07 Land Cruiser 120 (solgt)
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Kraftig rykk

Innlegg av frode »

Vanskelig å si ut fra beskrivelsen, men noe kan man si ut fra :
1: Fersk eier :?
2: nesten 400 k km 👍

Vanlig nybegynnerfeil er å kjøre med senter-diff.sperre på, f,eks fordi man har kommet borti knappen med høyre kne. Da setter man alle akslinger i spenn inntil et hjul begynner å slippe.

Etter så mange km blir det slakk i differ, slakk i splines i flens på forhjul, slakk i andre splines og kryss. Alt det kan gi litt slakk som må tas opp ved endring av (retningen på) drivkraften.

En annen mulighet er hvis glideleddet (med splines) på bakre mellomaksel er veldig tett, og pumpet fullt av grease, så kan man får overtrykk der som dytter på krysset ved bakakslingen slik at det får litt vinkel. Det kan gi et rykk når man endrer mellom kjøring og (motor)bremsing. For å sjekke det kan man løsne på nippelen og se at det kommer grease ut.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Beinlausen
Ble med: man okt 20, 2008 12:35 am
Lokasjon: Stord

Re: Kraftig rykk

Innlegg av Beinlausen »

Skjer det når bilen girer? Min får av og til eit kraftigt dunk når den girer, og eg kobla ifrå fremre drivaksel for å sjå om det forsvant, det gjorde det ikkje, så er nok slark i girkasse eller bakre diff på min, mistenker pinjongen og kronhjul. Andre plasser har eg sett at det blir peikt eindel på foringer til framdiffen som kilde til dunking.

Om du står på bremsa, og skifter fra D til R eit par gangar, skjer det då så kan det vel være foringar, splines eller medbringer som står utpå hjullageret framme.

Min er trilla rett over 300k, men det er jo ganske logiskt på bilar som er over 20 år at ting blir slarkete når det er konstant firhjulstrekk, ein vil alltid bygge opp litt spenn i drivlinja når ein manøvrerer og svinger.
- 00 HDJ100
- 08 Smart Fortwo (vintervogna)
Svar

Tilbake til «Drivverk 10x»