Øke ladespenning på dynamoen

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
agunders
Ble med: man mai 30, 2022 2:43 pm

Øke ladespenning på dynamoen

Innlegg av agunders »

Hei alle sammen.
Jeg har en Toyota Land Cruiser 150 2017 modell, hvor det er installert to batterier i parallel. I 2023 var begge batteriene dårlige og jeg byttet disse med 2 nye fra Biltema ( type Startbatteri Sølv, 12 V, 95 Ah).

Så til spørsmålet/problemet mitt; jeg får ikke høyere ladespenning enn 13,9-14,0 volt målt over batteripolene under kjøring. Men det varierer mellom 13,5 volt til 14,0 volt. Jeg skulle gjerne a sett at batteriene fikk rundt 14,2 til 14,6 Volt, da de nye batteriene bør ha noe høyere spenning enn Toyota sine orginale batterier.
Tidligere modeller av Land cruiser (produsert før 2017, muligens før 2016) hadde annen type dynamo. Der var det egen sikring merket ALT-S som man kunne sette en diode mellom, og som trigget dynamoen til å øke spenningen tilsvarende spenningstapet over dioden ( typisk 0,6 volt). På biler etter 2016/2017 har dynamoen blitt erstattet med en "smartere" dynamo enn de eldre typene. Det er nå en LIN bus koblet til, og som Kontrolleres av ECU ell.

Jeg har snakket med Toyota om ladespenningen på min bil, og de mener den er innenfor det som er normalt, sånde kan ikke gjøre noe for å øke denne.

Er det noen her som har erfaring med hvordan man kan øke spenningen på de nyere land cruiser'ne?
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 15x»