Er veldig enig i alt det du sier JanP.
Jeg tror grunnarbeid betyr ekstremt mye. Og det kreves det kompetanse og erfaring for å gjøre dette riktig.
Er så heldig å ha blitt godt kjent med en lokal rust doktor, og har skjønt at det ikke finnes noen snarveier for å hanskes med rusta.
Kvalitet koster, kvalitet er tidkrevende og det kreves kunnskap for å vite hvilket produkt som binder rusta best, hvilket produkt som kryper best hvilket produkt som er best tåler mekanisk slitasje og sikkert flere faktorer også.
Det kreves også kunnskap og erfaringer med de forskjellige bilmerkene og deres konstruksjon . Det er ingen snarveier med å demontere plastikk - skjermer, borre hull for tilgang til hulrom og rammedeler for tilgang osv.
Personlig så har jeg hørt skrekkhistorier om "billige og raske" operatører som enten driter i grunnarbeidet, eller ikke har kunnskap nok til å skjønne hvor viktig det er.
Som påpekt her i tråden, så finnes det forskjellige produkter for rustbekjempelser og beskyttelse.
Jeg greier ikke og anbefale det ene produktet foran det andre, men velger og stoler på min lokale spesialist som har drevet i snart 25år.
Har har prøvd mye forskjellig
Når han får en ny/brukt LC så, plukker han av all plastikk, varmeskjold, han steamvasker, sandblåser, syrevasker (tror han kalte det syrevasking) og grunner ramme og karroserideler som har rustangrep, han bruker krypende stoffer, der det er nødvendig, tynnstoff der det er nødvendig, tykkere stoff over alt som har mer mekanisk slitasje.
Jeg kjøpte nylig en 2013 V8 som hadde blitt dårlig fulgt opp med understellsbehandling. Det er helt utrolig at det selges "nyimport" biler av denne typen bil med antirustbehandling som tilvalg ved "nykjøp". Jeg hadde en behov for en prat med han som importerte bilen som ny.
Uten snarveier, ikke behov for rustsveising, så kom jobben på 20 tusen. Og det syns jeg var rimelig.
(Da var det antydning til rust i nedre forkant av nedre bakluke, der vann og sand blir kastet opp på innsiden av bakfangeren)
Han anbefaler så oppfølgingsbehandling hvert 2. år. Det koster 4-6000 avhengig av biltypen.
Her er noen bilder av prosessen:
https://photos.app.goo.gl/WCEVKnsEJVYB6Vzz9
Jeg vet det er folk i mitt nærområdet som også sverger til oljebehandlinga som nevnes mye her i tråden, men jeg har valgt å høre på den lokale erfarne rustkjemperen og går selv for Mercasolbehandling som sluttføringsdekken.
Hva som skjer av detaljbehandling/grunnarbeid før MercasolBehandlingen er blitt ett krav hos de operatørene som er medlem av Norsk Antirustforening.
Personlig med de historer jeg har hørt om snarveier med understellsbehandling så ville jeg ikke turt og gjøre noe behandling enn hos andre enn de som er medlem i Norsk Antirustforening....
Så får tiden vise om jeg skulle gjort ting annerledes