Toyota Land Cruiser 250 - varebil
Vi ved Telemark Salmakerverksted har nå mottatt informasjon på de forskjellige variantene av Land Cruiser 250 som vil komme til Norge, og ser at det er noen utstyrsforskjeller på personbilen som blir bygget om til varebil i Norge og varebilen som kommer fra fabrikken. Vi ønsker bare å påpeke disse, og si litt om noen av dem. Vi er selvsagt litt inhabile her, men vi mener bestemt at annenhåndsverdien på bilene vil være vesentlig høyere på de bilene som bestilles som personbil og bygges om til varebil her i Norge enn den varebilen som kommer fra fabrikken. Når vi videre i artikkelen henviser til personbilen, så er det denne bilen som blir bygget om i Norge til varebil.
Det er viktig at det er mulig å bygge om disse bilene til personbil, da dette blir gjort med de aller fleste bilene på ett eller annet tidspunkt. Erfaringsmessig kan være vanskelig å se hvordan annenhåndsmarkedet vil reagere i slike tilfeller som dette, men vi og flere med oss er sikre på at det vil være et begrenset antall kunder på brukte Land Cruiser varebil som aldri kan bli en personbil igjen. Man vil uansett være mye mer fleksibel dersom man i annenhåndsmarkedet også kan tilby bilene som personbil.
Vi har en lang erfaring med å bygge om biler til varebil, men vi har også lang erfaring med å bygge varebiler fra samtlige leverandører om til personbil. Kostnadsmessig er det store forskjeller å bygge om en bil til personbil, avhengig av hvem som har bygget den om i utgangspunktet. Vi gjør alltid vårt ytterste for at denne kostnaden skal være lavest mulig, og har mange referanser på dette.
• Den viktigste forskjellen er at bilene som er bygget om til varebil i Norge kan bygges tilbake til personbil på et hvilket som helst tidspunkt, mens varebilen fra fabrikken aldri vil kunne bli personbil. Vi har sagt litt om dette tidligere, og vi har hatt mange henvendelser fra forhandlere
og ikke minste kunder som ønsker å kjøpe disse bilene. Samtlige kunder ønsker seg muligheten til å bygge om bilene til personbil på et senere tidspunkt.
• Plassen til fører er også veldig viktig, og vi er sikre på at vi også på denne bilmodellen vil kunne tilby bedre plass enn den varebilen som
kommer fra fabrikken. På Land Cruiser 150 hadde vi 5cm bedre plass, og ser ingen grunn til at vi ikke skal klare dette på Land Cruiser 250
også.
• Varebilen fra fabrikken leveres med syntetisk skinnseter(skai), mens personbilen levere med ekte skinnseter. Det er ingen tvil om at ekte
skinnseter har en holdbarhet som overgår skaiseter mange ganger, likevel er det mange bilmodeller som nå leveres med slike seter da dette
skal være mer miljøvennlig. Dette har vi vanskeligheter med å forstå da produksjon av skai er laget av petroleumsbasert plast og andre
kjemikalier, så vi mener det må være etiske grunner og/eller pris som er grunnen til dette valget. På grunn av dette har vi de siste årene hatt
en meget stor økning i reparasjon av slike seter, da kvaliteten rett og slett er for dårlig til dette bruket. De fleste bilmodellene som har
skaiseter har ofte alcantara/tekstil i midten av setene noe som gjør at komforten i det minste blir mye bedre, da skai puster dårlig og fører til
økt svetting. I Land Cruiser 250 varebil fra fabrikken vil setene ha 100% skai på setene foran.
• I tillegg til dette så er det en del annet utstyr som skiller disse bilene, og som det er viktig å merke seg.
20” aluminiums felger leveres på personbilen mot 18” aluminiums felger på varebilen
Takrails leveres kun på personbilen, men det er mulig å ettermontere disse på varebilen
Mulighet for å koble ut stabilisatorstag foran, leveres kun på personbilen
Audio JBL med 14 høyttalere, leveres kun på personbilen
3 soners klimaanlegg, leveres kun på personbilen
Begge setene foran har minnefunksjon på personbilen
Head up display, leveres kun på personbilen
Kjøleboks mellom setene foran, leveres kun på personbilen
Varme i baksetene, leveres kun på personbilen
Vi regner med at disse forskjellene selvsagt vil gjøre utslag på prisen på bilene, da baksetene alene vil stå for en god del her. Erfaringsmessig så har biler med vår ombygging hatt en annenhåndsverdi som har vært 50.000 kroner høyere enn biler med andre ombygninger, og dette er da på biler der samtlige kan bygges tilbake til personbil. Vi mener derfor at annenhåndsverdien i dette tilfellet vil være godt over 100.000 kroner høyere på de bilene som kan bygges tilbake til personbil.
For øvrig se mitt tidligere innlegg Land Cruiser 250 - varebil.
Håper dette var av interesse for Dere, og skulle det være noe mer Dere lurer på så vennligst ta kontakt.
Med vennlig hilsen
Jan Børre Sigurdsen
post@salmaker.as
Mobil 915 67 363
Land Cruiser 250 - varebil - utstyrforskjeller
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Gå til
- Marked - Kjøpes - Selges (NB! alle annonser slettes automatisk etter 2 måneder)
- ↳ Land Cruiser selges
- ↳ Deler selges
- ↳ Land Cruiser kjøpes
- ↳ Deler kjøpes
- ↳ Til salgs
- ↳ Diverse Til Salgs
- 40 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 4x
- ↳ Drivverk 4x
- ↳ Motor 4x
- ↳ Generelt 4x
- 50 serie Land Cruiser
- ↳ Teknisk
- ↳ Generelt
- 60 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 6x
- ↳ Drivverk 6x
- ↳ Motor 6x
- ↳ Generelt 6x
- 70 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 7x
- ↳ Drivverk 7x
- ↳ Motor 7x
- ↳ Generelt 7x
- 80 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 8x
- ↳ Drivverk 8x
- ↳ Motor 8x
- ↳ Generelt 8x
- 90 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 9x
- ↳ Drivverk 9x
- ↳ Motor 9x
- ↳ Generelt 9x
- 100 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 10x
- ↳ Drivverk 10x
- ↳ Motor 10x
- ↳ Generelt 10x
- 120 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 12x
- ↳ Drivverk 12x
- ↳ Motor 12x
- ↳ Generelt 12x
- 200 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 20x
- ↳ Drivverk 20x
- ↳ Motor 20x
- ↳ Generelt 20x
- 150 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 15x
- ↳ Drivverk 15x
- ↳ Motor 15x
- ↳ Generelt 15x
- ALLE SERIER Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk
- ↳ Drivverk
- ↳ Motor
- ↳ Generelt
- Arctic Trucks
- ↳ Drivverk Arctic Trucks
- ↳ Karroseri Arctic Trucks
- ↳ Generelt Arctic Trucks
- Diverse
- ↳ Garasje
- ↳ Generelt
- ↳ Hjul og felger
- ↳ Rust og lakk
- ↳ Forumet - Annonseringer - Ris ros forslag
- ↳ Off Topic
- ↳ Test forum
- ↳ slettet
- Møter - Treff - Kjøreområder - Turer
- ↳ Møter
- ↳ Treff - Kjøreområder
- ↳ Turer og ekspedisjoner i inn- og utland