The Temple of BKG
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
The Temple of BKG
Beduinteltet er byttet ut og pikkpakket er flyttet 350km.
Til (P)Almekysten og Jåbekk industriområde i Mandal.
Tempelet har fått tilnavnet Busted Knuckle Garage.
Det siste året har det vært mange turer opp og ned E18/E39 (det ble kostbart).
Prioriteringer må gjøres men det må nevnes at det og har vert litt tur aktivitet her også.
Har handlet inn litt slitedeler og verktøy:
Komplett fjær og demper pakke til 61´n.
Navigasjons attrapp med iridium.
Taktelt fra TRE, "NORA ALU" solid og fint.
Måtte ha en liten kompressor, og kom over en søt liten sak på Finn på 45 kW.
(kan forsyne hele industriområdet med den, 2000l/min).
Så var jeg i Danmark og loppa Mike for et par akslinger med kabelsperre, for så videre fyke over til Gøteborg og "Rakarør",
Golftralla måtte ha nytt anlegg
Planer:
Nå henter jeg 40 Løpemeter med pallreol som blir deler av Mesaninen i Tempelet og der hvor Alteret skal stå.
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1773
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: The Temple of BKG
Høres veldig bra ut dette Jørn! Greit å bruke litt tid på å planlegge et så stort prosjekt. Virker som du har tenkt på det meste her, så blir gøy å følge videre!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: The Temple of BKG
Kompressoren var nok litt større enn jeg trodde.
Over 6000L/min.
Tror jeg trenger en "liten" Trykktank så vil nok "skruen" få litt mindre å gjøre.
Vil vel tro at en på 3-500L passer bra.
Forøvrig er jeg på jakt etter Rør til luftanlegget, 1/2" er vel en god dimensjon og da i tykkvegget ELZ stål?
Over 6000L/min.
Tror jeg trenger en "liten" Trykktank så vil nok "skruen" få litt mindre å gjøre.
Vil vel tro at en på 3-500L passer bra.
Forøvrig er jeg på jakt etter Rør til luftanlegget, 1/2" er vel en god dimensjon og da i tykkvegget ELZ stål?
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Re: The Temple of BKG
Har sett tempelet på FaceTime og ut fra hva jeg har sett, så har Fiklaren særdeles god plass her om han gjør ting riktig.
En mesanin vil gjøre plassen beboelig faktisk
Gratulere så mye Jørn.
En mesanin vil gjøre plassen beboelig faktisk
Gratulere så mye Jørn.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: The Temple of BKG
Takker for omtale til Kjell og Dag Einar.
dessverre oppdaget jeg nå 1t siden.
at bilen er ute av drift og å tenke på tur til Gol er i det blå.
se bilder
dessverre oppdaget jeg nå 1t siden.
at bilen er ute av drift og å tenke på tur til Gol er i det blå.
se bilder
- Vedlagte filer
-
- IMG_6136.jpeg (123.25 KiB) Vist 2299 ganger
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: The Temple of BKG
Så går vi videre med oppdatering av understell.
Og får rettet på diverse uhumskheter som jeg har oppdaget og erfart i den tiden bilen har vert i mitt eie.
Bakre fjærpakker ikke like (ikke en gang samme fabrikat)
Samtlige fjærer, foringer og dempere blir byttet ut slik at vognkort stemmer med bilen.
Og får rettet på diverse uhumskheter som jeg har oppdaget og erfart i den tiden bilen har vert i mitt eie.
Bakre fjærpakker ikke like (ikke en gang samme fabrikat)
Samtlige fjærer, foringer og dempere blir byttet ut slik at vognkort stemmer med bilen.
- Vedlagte filer
-
- IMG_6143.jpeg (121.4 KiB) Vist 2284 ganger
-
- IMG_6142.jpeg (152.61 KiB) Vist 2284 ganger
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Re: The Temple of BKG
Så da går pilsen ad skogen da eller?
Har du ikke en Golf eller ei Boble du kan fise opp på Golsfjellet med da...
Har du ikke en Golf eller ei Boble du kan fise opp på Golsfjellet med da...
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1773
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: The Temple of BKG
Du rekker å banke inn et rør gjennom ramma og inn i eksisterende, så holder det Gol turen. Litt sveis, så er du på hjul igjen.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: The Temple of BKG
Her kommer oppdatering.
- Vedlagte filer
-
- IMG_6182.jpeg (66.2 KiB) Vist 2146 ganger
-
- IMG_6183.jpeg (110.08 KiB) Vist 2146 ganger
-
- IMG_6184.jpeg (126.84 KiB) Vist 2146 ganger
-
- IMG_6185.jpeg (148.17 KiB) Vist 2146 ganger
-
- IMG_6186.jpeg (112.17 KiB) Vist 2146 ganger
-
- IMG_6187.jpeg (84.59 KiB) Vist 2146 ganger
-
- IMG_6188.jpeg (93.82 KiB) Vist 2146 ganger
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: The Temple of BKG
Har kommet litt videre men det blir nok ikke noe "ut på tur" denne påsken.
Røret til demperfestet er ferdig og nymalt.
Demonterte fjærene og fikk nok en overraskelse.
Fjærfestene var heller ikke like mellom høyre og venstre bakfjær
Fjærfestene var i DÅRLIG stand og måtte rehabiliteres tidligere forsterkning hadde forårsaket skjult rust og svekket begge betydelig.
I tillegg var ikke fjærfestene like, innfesting for støtdemper hadde 3 cm forskjell i horisontal planet(et ene festet er 3cm lengre frem enn det andre.
Putene som ligger i mellom fjærfestet og fjera, var og preget av elde, disse er bestill hos våre nedelandske venner og ankommer på mandag
www.cruiserworld.eu .
Røret til demperfestet er ferdig og nymalt.
Demonterte fjærene og fikk nok en overraskelse.
Fjærfestene var heller ikke like mellom høyre og venstre bakfjær
Fjærfestene var i DÅRLIG stand og måtte rehabiliteres tidligere forsterkning hadde forårsaket skjult rust og svekket begge betydelig.
I tillegg var ikke fjærfestene like, innfesting for støtdemper hadde 3 cm forskjell i horisontal planet(et ene festet er 3cm lengre frem enn det andre.
Putene som ligger i mellom fjærfestet og fjera, var og preget av elde, disse er bestill hos våre nedelandske venner og ankommer på mandag
www.cruiserworld.eu .
- Vedlagte filer
-
- IMG_6225.jpeg (172.17 KiB) Vist 1958 ganger
-
- IMG_6237.jpeg (157.83 KiB) Vist 1958 ganger
-
- IMG_6242.jpeg (180.58 KiB) Vist 1958 ganger
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: The Temple of BKG
The goldnugget (fools gold?).
Så er endelig fjærjobben unnagjort og bilen er ikke lengre låghalt, framakselen var vesentlig mye greiere enn bak.
Så Jeg satt endelig kusen mot Tigerstaden for å få hentet siste rest av flyttelasset.
Underveis stopper jeg på Tangen i Sannidal hos bekjente.
de har en traktor de trenger å få slept hjem noen Kilometer unna.
Vi drar ut og ja riktig her står en herpa Fiat traktor, på grusvei til gården så vi hekter på liket og sleper i vei.
underveis prøver bonden å slepestarte driten.
hvilket medfører at gearkassa på liket låser seg og klutch er ikke i funksjon.
får løsna kassa etter litt rigging og rugging.
sleper videre, så kommer vi til en slak nedoverbakke og alt går feiende flott i bra tempo helt til diffen låser seg og liket er som et esel umulig å få rikket.
vi prøver litt mer rugging men ingen ting skjer.
Sleper videre i 4x4 lav (12HT er sterk) Liket henger på med stive hjul ca 150m så kommer det en motbakke da er det slutt.
(Slepte med Flex tau 14T rating).
ser så at tverrbjelken og hengerfestet er ca 25,4 mm lengre bak enn før slepet.
HELVETE TIL Rustfri bil.
så nå må jeg bruke tiden til å bygge ny bakfanger også.
og ca 35 mil fra verkstedet jess. den så jeg ikke komme.
Så er endelig fjærjobben unnagjort og bilen er ikke lengre låghalt, framakselen var vesentlig mye greiere enn bak.
Så Jeg satt endelig kusen mot Tigerstaden for å få hentet siste rest av flyttelasset.
Underveis stopper jeg på Tangen i Sannidal hos bekjente.
de har en traktor de trenger å få slept hjem noen Kilometer unna.
Vi drar ut og ja riktig her står en herpa Fiat traktor, på grusvei til gården så vi hekter på liket og sleper i vei.
underveis prøver bonden å slepestarte driten.
hvilket medfører at gearkassa på liket låser seg og klutch er ikke i funksjon.
får løsna kassa etter litt rigging og rugging.
sleper videre, så kommer vi til en slak nedoverbakke og alt går feiende flott i bra tempo helt til diffen låser seg og liket er som et esel umulig å få rikket.
vi prøver litt mer rugging men ingen ting skjer.
Sleper videre i 4x4 lav (12HT er sterk) Liket henger på med stive hjul ca 150m så kommer det en motbakke da er det slutt.
(Slepte med Flex tau 14T rating).
ser så at tverrbjelken og hengerfestet er ca 25,4 mm lengre bak enn før slepet.
HELVETE TIL Rustfri bil.
så nå må jeg bruke tiden til å bygge ny bakfanger også.
og ca 35 mil fra verkstedet jess. den så jeg ikke komme.
- Vedlagte filer
-
- IMG_6301.jpeg (89.94 KiB) Vist 1629 ganger
-
- IMG_6302.jpeg (139.65 KiB) Vist 1629 ganger
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
- hj6_fiklern
- Innlegg: 113
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: The Temple of BKG
Nå etter en lang VÅT sommer har jeg endelig fått satt meg ned og skrevet litt.
Sves24 treffet i Stockholm er forbi dog ikke uten hendelser
Dette ble jo behørlig foreviget av Sandra Tjørn
Måtte tusle meg hjem i sneglefart fordi jeg fikk voldsomme vibrasjoner i bilen ved fart over 80km/t
Prøvde å finne feilen under treffet men var vel litt sliten og overså en enkel ting: Mellomakselkrysset til bakakselen, det oppdaget jeg ikke før jeg lå under bilen på gårdsplassen til Xen.
Det gikk en helg og mandagen etter ringte jeg UniCardan på Karihaugen og gjett om! de hadde på lager!!!
Fikk lånt verksted pressa hos en venn som driver verksted og bilen var fixa i løpet av 30 min.
Så dukker futen opp,
NAV vår alles beste venn har ikke klart å trekke riktig beløp i skatt
Da ble det ikke noe mer Toyota på meg denne sesongen.
Skal få litt mer bilder i fremtiden
Sves24 treffet i Stockholm er forbi dog ikke uten hendelser
Dette ble jo behørlig foreviget av Sandra Tjørn
Måtte tusle meg hjem i sneglefart fordi jeg fikk voldsomme vibrasjoner i bilen ved fart over 80km/t
Prøvde å finne feilen under treffet men var vel litt sliten og overså en enkel ting: Mellomakselkrysset til bakakselen, det oppdaget jeg ikke før jeg lå under bilen på gårdsplassen til Xen.
Det gikk en helg og mandagen etter ringte jeg UniCardan på Karihaugen og gjett om! de hadde på lager!!!
Fikk lånt verksted pressa hos en venn som driver verksted og bilen var fixa i løpet av 30 min.
Så dukker futen opp,
NAV vår alles beste venn har ikke klart å trekke riktig beløp i skatt
Da ble det ikke noe mer Toyota på meg denne sesongen.
Skal få litt mer bilder i fremtiden
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!