Modell: 2001, D-4D 1KD-FTV, automat
Type: KDJ95L-GKPNYW
Km: 440.000
Hei!
Jeg har fått problem med at bilen min avgir hvinelyd når den ruller. Det har kommet gradvis gjennom høsten og har økt på.
Høyere frekvens jo fortere bilen går og er også tilstede når bilen triller nedover uten gasspådrag. Dvs lyd er tilstede uansett gir, og øker i styrke og frekvens ved høyere rullehastighet.
Mitt inntrykk er at den kommer forfra, men retning på lyd kan være litt lumsk noen ganger.
Ingen varsellamper lyser.
Så langt er det observert (på verksted) grøtete olje på diffen bak.
Men med tanke på lydbildet og min oppfatning av at lyden kommer fra lengre frem har jeg en følelse at det kanskje kunne være noe i tillegg. Lager foran hadde passet bedre, men det skal være ok iflg verkstedet. Skivene foran er rimelig nye.
Er det noen som har noen tanker om hva som kan være sannsynlig her?
Det må nok gjøres noe med kardangen bak i alle fall.
Har sjekket med deler hos Toyota og de hadde 3 kardang alternativer:
-Enkel, 1 mnd levering
-Med RDL (rear diff lock), kan ikke skaffes
-Med LSD (limited slip diff), kan skaffes på noen få dager
Hvilken type som er riktig for min bil er man litt usikre på...
Bilen har vender med Diff Lock slik at det burde stå mellom de to siste?
Er det mulig på en enkel måte å finne ut hvilken type jeg har, evt lar det seg gjøre å bytte type?
Før sommeren fikk bilen skiftet bærekule (venstre foran) på verksted. Etter dette har bilen kommet med en skarp knekkelyd hvis man dreier mye på rattet tilsvarende sving krappere enn 90 grader (høyre eller venstre), i kombinasjon med et visst pådrag eller vridning i bilen (som skjer ved å kjøre litt bratt oppover, over skjevt/humpete underlag eller aksellerere endel). Kun ett knekk, denne lyden oppleves også å komme fra fremre underside av bilen. Verkstedet har feilsøkt flere ganger og ikke funnet årsak, så dette er helt uavklart hva årsaken kan være. Jeg vet derfor ikke om dette problemet etter noen mnd kan ha medført problemet som gir hvinelyden, evt. felles årsak, eller om det er to helt separate problemer.
Stakkars bilen har visst kommet i røyner-på-alderen. Men jeg er veldig glad i bilen, og skulle veldig gjerne fått den i orden (uten økonomisk ruin).
Er det noen som har erfaring med slike problemer (hvinelyd og/eller knekk), og som har tips om hva det kan være? Og tips til hvilken type kardang bilen må/kan ha?
Hvinelyd ved rulling
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Hvinelyd ved rulling
Dette har tidligere vært tema. Mulig løsning, høres kanskje helt teit ut, men har faktisk vært tilfelle en del ganger.
Hadde det selv på min tidligere 2001 D4-d Land Cruiser 90.
Sjekk at luftfilteret ditt sitter fast og at ingenting ligger inntil boksen.
Det som en del ganger har vært tilfelle, kan være ditt problem
Hadde det selv på min tidligere 2001 D4-d Land Cruiser 90.
Sjekk at luftfilteret ditt sitter fast og at ingenting ligger inntil boksen.
Det som en del ganger har vært tilfelle, kan være ditt problem
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Tusen takk for svar og forslag!
Jeg skal få sjekket luftfilteret, får bare ikke prøvd å titte akkurat nå siden den er på verkstedet (tipser dem om å kontrollere dette). Jeg forsøkte først å titte i tidligere tråder etter lignende problemer, men kom ikke over noen som omhandlet løst luftfilter i første omgangen. Har du tilfeldigvis noen tråder å referere til, så kunne jeg sett hva som ble sagt da?
Foreløpig står bilen på verkstedet i påvente at/om man greier å finne en ny kardang til den, siden de mente den uansett måtte byttes pga oljegraut på diffen bak.
Jeg skal få sjekket luftfilteret, får bare ikke prøvd å titte akkurat nå siden den er på verkstedet (tipser dem om å kontrollere dette). Jeg forsøkte først å titte i tidligere tråder etter lignende problemer, men kom ikke over noen som omhandlet løst luftfilter i første omgangen. Har du tilfeldigvis noen tråder å referere til, så kunne jeg sett hva som ble sagt da?
Foreløpig står bilen på verkstedet i påvente at/om man greier å finne en ny kardang til den, siden de mente den uansett måtte byttes pga oljegraut på diffen bak.
viewtopic.php?p=43114&hilit=Ulyd+90#p43114
viewtopic.php?p=109276&hilit=Ulyd+90#p109276
Og kanskje opplagring av girkassen under.
Der finnes en brakett som hviler på traversen.
Denne kan bli slitt og fremkalle lyder.
Lyder forflytter seg ofte litt rundt og gjør at man opplever at lyden kommer fra et spesielt sted, men egentlig kommer fra et annet sted.
viewtopic.php?p=109276&hilit=Ulyd+90#p109276
Og kanskje opplagring av girkassen under.
Der finnes en brakett som hviler på traversen.
Denne kan bli slitt og fremkalle lyder.
Lyder forflytter seg ofte litt rundt og gjør at man opplever at lyden kommer fra et spesielt sted, men egentlig kommer fra et annet sted.
- Vedlagte filer
-
- IMG_2193.png (89.71 KiB) Vist 855 ganger
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982