Strammehjul viftereim
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
- Lokasjon: Vestlandet
Strammehjul viftereim
Hei Alle
Jeg har fått en hyle lyd (viftereim hyling) , gjerne etter oppstart . Sjekket og strammet dynamo reimene og den andre- multi reima . Denne gang hjalp ikke det. Multi reima er noe slitt , så den er bestilt . Ser likevel ikke at den skulle være problemet. Lurer litt på om et slitt strammehjulet kan forårsake dette. Det er en del slark ved å bikke på den . Den er dyr - Toyota sier det er en viscose kobling på den. Jeg kan ikke helt forstå poenget med viskose kobling på et strammehjul. Er det dette noe andre har oppleved, og kan å få reima til å hyle når slitt ?
Takk for svar!
Jeg har fått en hyle lyd (viftereim hyling) , gjerne etter oppstart . Sjekket og strammet dynamo reimene og den andre- multi reima . Denne gang hjalp ikke det. Multi reima er noe slitt , så den er bestilt . Ser likevel ikke at den skulle være problemet. Lurer litt på om et slitt strammehjulet kan forårsake dette. Det er en del slark ved å bikke på den . Den er dyr - Toyota sier det er en viscose kobling på den. Jeg kan ikke helt forstå poenget med viskose kobling på et strammehjul. Er det dette noe andre har oppleved, og kan å få reima til å hyle når slitt ?
Takk for svar!
- Snekker_Andersen
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Strammehjul viftereim
Jeg fikk hyle-lyder ved oppstart/kaldstart for et par år siden. Det var rett før jeg skulle ha bilen på service, så jeg ba verkstedet om å se på det. De fant en sprekk i multireima og skiftet den. Ingen lyder deretter.
Hilux GR 2024
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Ex. HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Ex. HDJ 100 2006
-
Ok , jeg får vente på reima da. Kjøpte reim + strammehjul på skruvat. Reim er ikke kommet og strammehjulet (kommet) var ikke riktig type. Virker som det er en leik å få returnert ting der !
Takk for svar !
Takk for svar !
- Snekker_Andersen
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Mens du venter kan du sikkert spraye litt rustløsende på bolten til strammehjulet. Verkstedet knakk bolten på min bil og måtte bestille ny.
Hilux GR 2024
RAV4 hybrid 2017
Ex. HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Ex. HDJ 100 2006
Ækkeno viscose kobling på strammehjulet til W-reima. Det er et enkelt kulelager med en ring rundt. Du kan kjøpe nytt kulelager fra kulelagerhuset og presse inn.
Hylingen er mest sannsynlig fra kilereimene til dynamoen. De blir slitt på sidene og blir dermed smalere slik at de bunner i sporet. Da får de for lav friksjon og begynner å glippe og hyle. Noen har gått opp en størrelse i bredde på reimene slik at de sitter litt høyere i sporet og du har litt mer å gå på. Iirc så er det en tråd om det her inne.
En annen sak er at på HDJ100 bruker varmeelementet på inntaket en haug med strøm i 90 sec ved hver start med temp under normal driftstemperatur. Det betyr at dynamoen pumper på maks styrke ved hver oppstart. Varmeelementet er for å redusere forurensing de første sekundene ved kaldstart, og er enkel å koble ut. Bare plugg ut den lille pluggen ved siden av releet oppå høyre innerskjerm, så varer både dynamo, drivreimer og batteri mye lenger.
Hylingen er mest sannsynlig fra kilereimene til dynamoen. De blir slitt på sidene og blir dermed smalere slik at de bunner i sporet. Da får de for lav friksjon og begynner å glippe og hyle. Noen har gått opp en størrelse i bredde på reimene slik at de sitter litt høyere i sporet og du har litt mer å gå på. Iirc så er det en tråd om det her inne.
En annen sak er at på HDJ100 bruker varmeelementet på inntaket en haug med strøm i 90 sec ved hver start med temp under normal driftstemperatur. Det betyr at dynamoen pumper på maks styrke ved hver oppstart. Varmeelementet er for å redusere forurensing de første sekundene ved kaldstart, og er enkel å koble ut. Bare plugg ut den lille pluggen ved siden av releet oppå høyre innerskjerm, så varer både dynamo, drivreimer og batteri mye lenger.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
-
Jeg skiftet reima , det hyller enda ! Og som før, bare etter oppstart og noen minuter. Jeg har skiftet dynamo reimene for ikke så lenge siden , men lenge nok til at jeg ikke husker når det var. De så fine ut og jeg strammet dem , uten at det hjalp. Jeg får skifte dem. Varme elementet i inntaket har jeg ikke hørt om før ! Jeg skal sjekke den . Takk for info!
Hylinga er nok i 90 sekunder etter oppstart pga dynamo jobber hardt for gi strøm til glødeskjermen. Det er vel 40-50 A i 90 sekund.
Jeg fjernet den glødeskjermen på min hdft 80 for mange år siden. Ikke merket noe negativt. Men nå er jeg nøye med elektrisk blokkvarmer eller webasto når jeg står uten strøm ved oppstart i kaldt vær. En direkteinsprøytet diesel trenger ikke noe gløding for å få start, men glødeskjermen hjelper til å varme opp sylindrene litt kjappere og dermed bedre avgasser ved oppstart, akkurat som Frode skriver.
Jeg fjernet den glødeskjermen på min hdft 80 for mange år siden. Ikke merket noe negativt. Men nå er jeg nøye med elektrisk blokkvarmer eller webasto når jeg står uten strøm ved oppstart i kaldt vær. En direkteinsprøytet diesel trenger ikke noe gløding for å få start, men glødeskjermen hjelper til å varme opp sylindrene litt kjappere og dermed bedre avgasser ved oppstart, akkurat som Frode skriver.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
-
Jeg skal prøve ut det trikset snarest ! Har latt den stå noen dager nå - jobben tar hele dagen. Det er sikkert problemet. Lurer på hvilken størrelse reim(er) er best å satse på ? Ser noen bruker litt større ,uten problemer - og at de bør kjøpes som par (sett) for å få lik lengde ? Tidligere kjøpt av Toyota uten å tenke noe over det.
Jeg har vel skiftet 10 reimer på min bil.
Men så strammet jeg den så mye at jeg nesten var redd det var for mye, da sluttet det.
På vintertreffet i fjor, kjente Ulv på reimen og hans var like stram, så da må den vel strammes litt hardt da...
Men så strammet jeg den så mye at jeg nesten var redd det var for mye, da sluttet det.
På vintertreffet i fjor, kjente Ulv på reimen og hans var like stram, så da må den vel strammes litt hardt da...

Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
-
Er det denne kontakten som skal kobles fra for å de aktivere varme element ? ( boksen er fra varme element til batteri)
- Vedlagte filer
-
- IMG_4293.JPG (100.61 KiB) Vist 7838 ganger
Slik jeg har forstått det, så er det inne i sikringsboksen at du fjerner en sikring eller noe sånt noe.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
-
Ok , får vente litt. ser ut som den boksen er en slags bryter/rele
Ja, riktig. Det er styrestrømmen til releet til varmeelementet (gløderisten, eller glødenettet, eller Intake Heater PTC Element)cruisera100 skrev: ↑lør jan 25, 2025 4:18 pm Er det denne kontakten som skal kobles fra for å de aktivere varme element ? ( boksen er fra varme element til batteri)
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
-
Gode nyheter ! Koblet fra kontakt til releet. Etter kald start idag (3 C ), peip den litt i 30 sek , og siden har det vært stille på alle start. Ingen forskjell på villigheten til å starte heller . Jeg ser generator reimene sitter dypt i sporene og fremdeles stramme. Så litt bredere reim kan nok være på sin plass. Jeg kan også nevne at jeg har byttet generator (original) 2 ganger i løpet av årene jeg har hatt 100'n. Litt vel ofte ,selv om jeg har hatt den noen år.... Så disse teoriene m overbelasting av el-anlegget eller hva man skal kalle det ,er det nok noe i. Takk for hjelpen.
Bra!
Den glødeskjermen sitter jo 40-50 cm eller så unna selve sylindrene, glødelampa slukker etter et snaut halvsekund ved normale vintertemperaturer (står på lengre ved minus 10 og kaldere mener jeg) og det skal da være klart til å vri nøkkelen videre til start. Det sier seg jo selv at det ikke er noe effekt av gløding ved oppstart ved dette systemet. Men lufta som kommer inn i sylindrene de neste 90 sekundene vil jo bli oppvarmet.
Anderledes på en bil med glødeplugger, de varmer jo opp i sylindrene. En gammeldags forkammerdiesel, altså Z motor (HZJ, KZJ osv) vil ikke starte pent i feks minus fem grader uten varme på glødepluggene.
Den glødeskjermen sitter jo 40-50 cm eller så unna selve sylindrene, glødelampa slukker etter et snaut halvsekund ved normale vintertemperaturer (står på lengre ved minus 10 og kaldere mener jeg) og det skal da være klart til å vri nøkkelen videre til start. Det sier seg jo selv at det ikke er noe effekt av gløding ved oppstart ved dette systemet. Men lufta som kommer inn i sylindrene de neste 90 sekundene vil jo bli oppvarmet.
Anderledes på en bil med glødeplugger, de varmer jo opp i sylindrene. En gammeldags forkammerdiesel, altså Z motor (HZJ, KZJ osv) vil ikke starte pent i feks minus fem grader uten varme på glødepluggene.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul