80 girkasse tråden

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
RmB
Innlegg: 97
Ble med: ons sep 14, 2005 5:16 pm
Lokasjon: Grimstad
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av RmB »

men holder det å bare kjøpe synkroniserings ring som du nevner i første post? klarer ikke finne på delefilmen enkelt nummer på ringene. kun set.
-LC HDJ80 35"
-4Runner 3.0TD, konebilen
Tidligere:
-93 LC FZJ80 -84 LC BJ42 x2
-05 LC 120 Arctic 38" -07 Hilux Arctic 37" x2.
-94 4Runner 3.0TD 35". -82 Hilux Evo 38".

Garasjen
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av Toyole »

Her Rune, skift sett no.1 :

33037B RING SET, SYNCHRONIZER, NO.1
33037-60011 FZJ80, HDJ80..MTM 1 € 155.64

kanskje det er lurt å ta med:
33371 SPRING, SYNCHROMESH SHIFTING KEY, NO.1
33371-60010 FZJ80, HDJ80, HZJ80..MTM 2 € 2.40

og
33365 KEY, SYNCHROMESH SHIFTING, NO.1
33365-60010 FZJ80, HDJ80, HZJ80..MTM 3 € 1.57


Alle disse delene skal være synkroniseringa til første og andregir, med fjærer og skiftenøkkler. Det som heter sett no.2 i delefilmen er synkroniseringa for tredje og fjerdegir, og sett no. 3 er synkronisering for femte.
Etter å ha tråla litt på nettet fant jeg ut dette, da det er samme problemene på alle 80 kasser jorda rundt. Hvertfall både H150 og H151, vi har H151 som er litt høyere gira i de laveste gira, den andre følger HZ motor. Det er også bare første og andregir som har problemene ellers og, har ikke funnet ut om når problemene ga seg, men det er lite stoff om slike problemer på de siste prod.åra.

Kan du fikse dette i helga, om du rekker å få delene da, så er det sikkert noen som melder seg interessert i å få tilsvarende sevice neste helg, i påskeferien. :mrgreen:

Ingen hast for min del, da Bamse virker frisk enda. :wink:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
RmB
Innlegg: 97
Ble med: ons sep 14, 2005 5:16 pm
Lokasjon: Grimstad
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av RmB »

det var nu enda godt vi fikk klart opp i det :) takk!!

bestillte nettopp ny komplett clutch, sync set no1, paknigsett til kassa, alle fjærer, alle "key synchromesh", osv.. ble dyrt dette, men hjelper litt på med rabatter..
-LC HDJ80 35"
-4Runner 3.0TD, konebilen
Tidligere:
-93 LC FZJ80 -84 LC BJ42 x2
-05 LC 120 Arctic 38" -07 Hilux Arctic 37" x2.
-94 4Runner 3.0TD 35". -82 Hilux Evo 38".

Garasjen
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av Toyole »

Endelig noen som gjør noe konkret med dette problemet!

Flott Rune, du er straks en pioner på 80.
Delene ser enkle ut på delefilmen, men jeg hadde ikke turt å starte med en slik jobb. Vanlivis blir det fort mer forvirrende i praksis. Regner med du gikk for Isuzu lastebilclutch, om du hadde planer om senere moods. ?

Så en rettelse fra mitt forrige innlegg: :oops: Sorry, må bare rette opp betegnelsene som er fort gjort å bytte om, H150F er til 1HZ(R151F etter 2000), H151F er til 1HD-T, HD-FT og HD-FTE.
Kassene har mange felles delenr. men synkringa er ikke lik, hvertfall ikke på første-andregir i H150 kassa, der ser det ut til å være enkle synkringer uten de to ekstra "ringene" som i H151 settet.
Senest rettet af Toyole tor apr 14, 2011 1:15 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 326
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av erwin »

Jeg mener da det er dette som er riktig:

80 series:
H150F - FJ80, HZJ80 (4.0P, 4.2D)
H151F - HDJ80, FZJ80 (4.2TD, 4.5P)

100/105 series:
H151F - GXL V8, GXL 4.2TD,
R151F - GXL and Base model 4.2D

78/79 series
R151F: HJ79R, HJ78R
H151F: FZJ79R, HDJ78R (Oct 2002 on)
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
RmB
Innlegg: 97
Ble med: ons sep 14, 2005 5:16 pm
Lokasjon: Grimstad
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av RmB »

det ble ikke isuzu lameller denne gangen, for lang leveringstid. og min clutch er helt ferdig.
er en stor jobb og man må være ryddig. aldri gjort dette før, men man må gjøre alt en første gang. :)

dette blir greit.

hva er det som står i hdj80? h150f eller 151? mente hdj100 hadde en annen kasse enn hdj80, derav synkproblem som ikke gjelder.
-LC HDJ80 35"
-4Runner 3.0TD, konebilen
Tidligere:
-93 LC FZJ80 -84 LC BJ42 x2
-05 LC 120 Arctic 38" -07 Hilux Arctic 37" x2.
-94 4Runner 3.0TD 35". -82 Hilux Evo 38".

Garasjen
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av StianHdj80 »

Ska du te i helga med dette Rune?
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Brukeravatar
RmB
Innlegg: 97
Ble med: ons sep 14, 2005 5:16 pm
Lokasjon: Grimstad
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av RmB »

ja, må ta det i helgen.. skal også overhale servoen på kona sin merc. blir nok og henge fingra i..
-LC HDJ80 35"
-4Runner 3.0TD, konebilen
Tidligere:
-93 LC FZJ80 -84 LC BJ42 x2
-05 LC 120 Arctic 38" -07 Hilux Arctic 37" x2.
-94 4Runner 3.0TD 35". -82 Hilux Evo 38".

Garasjen
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av StianHdj80 »

ja riktig, hadde vært morro å kikka i kassa om det va mye jobb, men er i Åseral i helga.
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 326
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av erwin »

Jeg så litt på delenummer i ToyoDIY, H151F girkassa:

Delenummer (feks synch ringer) skifter nummer 08-96 (dato)
Ingen forskjell på VX og GX (det hadde da også vært merkelig)
Kan dette være tidspunktet da kassene ble bedre?
Det hadde vært nyttig å vite. Kanskje man kan bytte til de "nye" delene ved overhaling?

H151F for HDJ100 har igjen nye delenummer, men dette kan ha med bytte av modell å gjøre?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1423
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av beaas »

Litt mer tanker her. Jeg har nå min tredje H151F kasse. Utvilsomt den beste girkassen satt på 100'n, den var helt upåklagelig når det gjaldt synkronisering uansett temperatur osv. Selv om kanskje innfestningspunkter til ramme er forskjellig, så skal jo kassene være like. En ide å kjøpe deler fra de dele nr som er i den kassen? Kanskje litt risikabelt men.

I helga byttet jeg girolje på min nåverende 80 til den omtalte Castrol VMX oljen. Men jeg trenger noen minusgrader for å kunne si om det har blitt noen forskjell fra før. Kassen min er egentlig veldig bra, men merker til synk problemer når det er kaldt og den første km eller to. Så selv om den kassen fra 100 var bedre så er denne kassen her mye bedre en min forrige GX 80 kasse. Min 80 er førstegangsregistrert i juni 95 så den har ikke de nye delenrene. Jeg har ikke testet noen biler som jeg vet er nyere en dette heller.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
marfacex
Innlegg: 25
Ble med: søn apr 23, 2017 9:59 pm

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av marfacex »

Jeg har planer om å overhale girboksen på min 80 nå etter hvert.
Usikker på hvor mye aktivitet det er på forumet for tiden, men prøver likevel i tilfelle noen har gjort dette før.

Hele fronten er fullstendig demontert og klart for at motor og gir kommer ut. Blir overhaling av begge deler.

Har sett på forskjellige rebuild kit på nettet man kan kjøpe, men heller mer mot å kjøpe enkeltdeler på partsouq og amayama.

Noen som har overhalt transferkassa?

Tips og forslag til deler og lignende mottas med takk :)
- 96' HDJ80 -
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1423
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av beaas »

Jeg vet ikke om du har sett denne tråden, men Ulv har nylig overhalet ei H151f girkasse, riktignok på en 100 men det er jo i utgangspunkt samme girkasse, men nyere versjon og litt annen sjalterplassering - også erfaring med fordelingskasse:
viewtopic.php?t=9421&start=300
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
marfacex
Innlegg: 25
Ble med: søn apr 23, 2017 9:59 pm

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av marfacex »

Takk for svar! Skal sjekke det ut

Er det H151F i både 1HD-T og 1HD-FT?
Har du problemer med synkronisering på din?


Sent from my iPhone using Tapatalk
- 96' HDJ80 -
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1423
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av beaas »

H151F i alle 4,2 turbomotorer ja, 80, 100, 7x, FZJ og sikkert mer. Og den girkassa leveres vel ny på enkelte modeller idag også.

Men betyr ikke at de er identiske. Det er har nok som på alt annet toyota har levert vært oppgraderinger opp i gjennom. Hadde manuell 100 også og den girkassa var meget grei. På min hdft så er girkassen bra men er litt vanskelig fra 3 til 2 når kald i kaldt vær. Den hdt'n jeg hadde for lenge siden var bra ei stund men ble plutselig dårlig på rundt 140 000 km. Ble aldri gjort noe med den, men når man skulle fra 3 til 2 så måtte man føre girspaken mot første før den ville inn i 2. Jeg solgte den på 250 000 km og siste jeg hørte fra den var på 370, da var nok kassa enda værre enn når jeg solgte.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1423
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av beaas »

marfacex skrev: man feb 24, 2025 9:38 pm Takk for svar! Skal sjekke det ut Bilde

Er det H151F i både 1HD-T og 1HD-FT?
Har du problemer med synkronisering på din?
Jeg ser anbefalt at man også i utlandet anbefaler å kjøpe ny kasse istedenfor å overhale, ihvertfall om man ikke gjør jobben selv.

H152F kasse er verdt å vurdere om man skal bytte eller oppgradere, som Ulv sier i sin garasjetråd så ca 300 rpm lavere i cruisehastighet, når det på en 80 viser 2000 rpm med speedometer på 90 km/t så vil det bli ca 1700 rpm med ny kasse. Ift H151F kassa er førstegiret lavere, samme som H150F kassa. 2 giret er også det samme som H150 kassa.

Kjøper man ei ny H152 kasse må man bytte input shaft, greit å kjøpe det nytt også. Så man må åpne opp den kassa også. Ser at det merkelig nok er grei pris i USA på ei slik kasse. Men frakt og moms tilkommer selvsagt. Ellers får man vanlig H151 kasse ny også, vet all american import (Nederland) hadde slike til under 2500 euro for noen år siden, sikker dyrere idag og uansett frakt og moms i tillegg.

Jeg vurderte ei H152 kasse sterkt en periode. Men når jeg kjøpte campingvogn for 4-5 år siden lot jeg det være.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
marfacex
Innlegg: 25
Ble med: søn apr 23, 2017 9:59 pm

Re: 80 girkasse tråden

Innlegg av marfacex »

beaas skrev:
marfacex skrev: man feb 24, 2025 9:38 pm Takk for svar! Skal sjekke det ut Bilde

Er det H151F i både 1HD-T og 1HD-FT?
Har du problemer med synkronisering på din?
Jeg ser anbefalt at man også i utlandet anbefaler å kjøpe ny kasse istedenfor å overhale, ihvertfall om man ikke gjør jobben selv.

H152F kasse er verdt å vurdere om man skal bytte eller oppgradere, som Ulv sier i sin garasjetråd så ca 300 rpm lavere i cruisehastighet, når det på en 80 viser 2000 rpm med speedometer på 90 km/t så vil det bli ca 1700 rpm med ny kasse. Ift H151F kassa er førstegiret lavere, samme som H150F kassa. 2 giret er også det samme som H150 kassa.

Kjøper man ei ny H152 kasse må man bytte input shaft, greit å kjøpe det nytt også. Så man må åpne opp den kassa også. Ser at det merkelig nok er grei pris i USA på ei slik kasse. Men frakt og moms tilkommer selvsagt. Ellers får man vanlig H151 kasse ny også, vet all american import (Nederland) hadde slike til under 2500 euro for noen år siden, sikker dyrere idag og uansett frakt og moms i tillegg.

Jeg vurderte ei H152 kasse sterkt en periode. Men når jeg kjøpte campingvogn for 4-5 år siden lot jeg det være.
Takk for godt svar og gode tips.
Grunnet skyhøye priser på alt så blir det kun innkjøpt nødvendige deler, men har lyst på annen utveksling på 5 gir så vi får se.

Motor og kasse er straks ut av bilen. Tenkte også å gå over fordelingskassen med det samme.


Sent from my iPhone using Tapatalk
- 96' HDJ80 -
Svar

Tilbake til «Drivverk 8x»