Bytte av bakre demper Hø side
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
- Lokasjon: Vestlandet
Bytte av bakre demper Hø side
Jeg fikk tak i AHC olje . Men nå siver det ikke lengere , nå drypper det mye. Krabba under og her er mine funn:
Det lekker på/fra under øvere dempefeste og på utsiden av demper mansjett. Gummi under øvere demper feste er nesten gått i oppløsning. På over siden av øvere demper feste, er det helt tørt . Rør og alt . Kan det være O ringen som har gitt seg ?
Demperen skal i allefall skiftes , og da jeg/vi gjorde det på andre siden ,for noen årsiden, var det en helvetes jobb - selv på verksted m bukk og utstyr !
Tenkte å ta stikksaga og lage en luke på oversiden denne gang.
Andre Forslag ?
Det lekker på/fra under øvere dempefeste og på utsiden av demper mansjett. Gummi under øvere demper feste er nesten gått i oppløsning. På over siden av øvere demper feste, er det helt tørt . Rør og alt . Kan det være O ringen som har gitt seg ?
Demperen skal i allefall skiftes , og da jeg/vi gjorde det på andre siden ,for noen årsiden, var det en helvetes jobb - selv på verksted m bukk og utstyr !
Tenkte å ta stikksaga og lage en luke på oversiden denne gang.
Andre Forslag ?
- Vedlagte filer
-
- IMG_4456.jpg (89.47 KiB) Vist 1552 ganger
-
- IMG_4460.JPG (89.81 KiB) Vist 1552 ganger
-
- IMG_4454.JPG (161.5 KiB) Vist 1552 ganger
-
Re: Bytte av bakre demper Hø side
Inn i løvens hule. Brukte Frode's bilder som referanse for bore punkt , og traff godt ,Takk ! Noen som vet om muterne (2 stk) Som holder hydaulikk slangen på plass - er sveiset på bak siden denne skiva "captive nuts"? Lurer på hvor det lekker , det er helt tørt på over siden
- Vedlagte filer
-
- IMG_4472.JPG (140.45 KiB) Vist 1285 ganger
Ja, mutrene er faste.
På min var de små boltene også faste, i mutrene. Måtte bare slipe bort hele hodet på begge boltene.
På min var de små boltene også faste, i mutrene. Måtte bare slipe bort hele hodet på begge boltene.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
-
Takk for info! Sitter de skal, jeg bruke bruke tid ,varme pistol og rustløser og se om jeg kan få dem på gli .
Lurt å ha 1 extra på lager av både O-ring og split-ring til braketten på toppen av demperne. De er ganske ømfintlige.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
-
OK , Hva er splitt ringen og hvor sitter den ? ? jeg har ny O- ring . Har fått løsnet de (2 stk) 8mm boltene. ;Men lokket sitter - Tatt med en tenke pause nå !
-
OK , Hva er splitt ringen og hvor sitter den ? ? jeg har ny O- ring . Har fått løsnet de (2 stk) 8mm boltene. ;Men lokket sitter - Tatt meg en tenke pause nå ! Jeg stappet alu folie rundt "toppen" og har brukt varme pistol , rustløser og banket litt forsiktig på bolt hodene i iblant - i noen dager
- Vedlagte filer
-
- IMG_4479.JPG (153.23 KiB) Vist 972 ganger
-
Split Ring - Kan det være disse ? Fikk dem med en annen forsendelse til inn/ut ratt mekanisme for lenge siden . Aldri skjønt hvor de skulle.
- Vedlagte filer
-
- IMG_4491.JPG (118.69 KiB) Vist 961 ganger
-
Greide å tyde dele nr på pakka, de der er foringer til noen rattstamme boltene
Splitringen sitter i samme sporet som O-ringen, og holder denne på plass. Jeg skjønte først ikke poenget, men når du finner ut hvor vanskelig det er å få O-ringen inn i et lite spor inni et tynt "rør", så skjønner du at det er en god ide med et bredere spor og en splitring som kan "skrues" inn for å holde O-ringen på plass. Splitringen er av noe kunststoff, ikke veldig sterk.
Tror det er disse to numrene, hvis bilen er produsert etter mars 1999:
90562-12003 - Backup ring (Split ring), pressure hose connector, Shock
90301-11022 - O-ring, pressure hose connector, Shock
Tror det er disse to numrene, hvis bilen er produsert etter mars 1999:
90562-12003 - Backup ring (Split ring), pressure hose connector, Shock
90301-11022 - O-ring, pressure hose connector, Shock
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
-
Ok , Mystisk , må innrømme jeg ikke helt forstår det enda. Jeg kan ikke huske disse fra disse fra de andre demperene men men !. Jeg skal få tak i dem . Når hetta er løsnet - de 2 boltene ,skal den kunne dras rett opp og av ? Den sitter ganske fast , så jeg har ikke gjort noe mere. Takk
-
Jeg fant et bilde av splitring og O-ring . Tatt av demper , det var korrodert gjennom nede på toppe av demper, toppen knakk rett av da jeg skulle løse mutteren. Nederste skive på oversiden av feste brakett var neste borte , håper erstatningen min virker !
- Vedlagte filer
-
- IMG_4496.JPG (75.78 KiB) Vist 869 ganger
-
- IMG_4494.JPG (93.69 KiB) Vist 869 ganger
-
- IMG_4492.JPG (154.33 KiB) Vist 869 ganger
-
Ferdig ! Virker fint. Big Thumbs up for å bore hull for tilgang For en helvetes møkka jobb, på gårdsplassen i regn og snø fjoner Takk for hjelpen. Mens vi er på emne. Noen som kan anbefale kit for erstatning av AHC i Standard høyde ? Har vært nødt til å tenke litt gjennom dette. Rørene til ahc er 25 år gamle . Bortsett fra sensorer som har tatt kvelden har jeg ikke hatt noe problem med ahc , men hvis en mister hydraulikken langt fra heimen ,er det et mega problem. Ser Milner har standard høyde sett ,dempere og fjærer til rundt 650 pund. Andre forslag ?
Du har mye å velge blant om du skal bytte ut AHC systemet. Men å spørre om råd er særs vanskelig, alle har forskjellig mening om hva som er bra og dårlig, det er forskjellige behov, forskjellig bruk osv. Men noen tanker:
Du kan kjøpe orginale fjærer og torsion. Merk at ifølge toyota så er en AHC bil 3 cm lavere enn en non AHC bil, merkbart at en non AHC bil er høyere bak. Mulig det kan være noe brukt å få tak i, feks via jøkers i Danmark. Dempere kan man kjøpe orginalt, før var det særs billig og tror det fortsatt er OK pris fra feks partsouq. For snart 20 år siden satte jeg på fjærer fra 105 på min 80, Arctic Truck bygde på den tiden om endel 105 til forsvaret. Bakfjæra der er også en mulighet om du ellers kommer over.
Kjører man mye med last og evt henger så finnes det feks standard høyde OME fjær, noe stivere enn orginale. Jeg kjører OME 2861/2862 på min 80 (var 2862 bakfjæra tro?) og med de så blir den 2-3 cm høyere enn med gamle orginale fjærer. En 100 er tyngre så vil nok ligge svært nær orginal høyde, men da antagelig non AHC høyde. OME torsion hever heller ikke mye om du ikke justerer opp, den er også noe tykkere/stivere enn de orginale non AHC torsion. Dempere har jeg siste årene hatt koni 90 serie, fungerer suverent når ferielastet og superstabilt med campingvogn, selv justert mot det mykeste. De koni 30 serie (justert på stiveste) jeg hadde tidligere var betydelig mykere og mer ustabilt med last og spesielt med campingvogn. Har en kompis som nylig har satt på koni 90 serie på sin 100 med OME, virker meget lovende men han har ikke testet allverden ennå.
Hva er bruken og hva vil du bruke? Har ikke kjennskap til milner. Men å bytte dempere gjør kjempeforskjell på opplevelsen, altså om du kjøper noe som blir for stivt (harsh) eller evt for mykt og svaiende.
Du kan kjøpe orginale fjærer og torsion. Merk at ifølge toyota så er en AHC bil 3 cm lavere enn en non AHC bil, merkbart at en non AHC bil er høyere bak. Mulig det kan være noe brukt å få tak i, feks via jøkers i Danmark. Dempere kan man kjøpe orginalt, før var det særs billig og tror det fortsatt er OK pris fra feks partsouq. For snart 20 år siden satte jeg på fjærer fra 105 på min 80, Arctic Truck bygde på den tiden om endel 105 til forsvaret. Bakfjæra der er også en mulighet om du ellers kommer over.
Kjører man mye med last og evt henger så finnes det feks standard høyde OME fjær, noe stivere enn orginale. Jeg kjører OME 2861/2862 på min 80 (var 2862 bakfjæra tro?) og med de så blir den 2-3 cm høyere enn med gamle orginale fjærer. En 100 er tyngre så vil nok ligge svært nær orginal høyde, men da antagelig non AHC høyde. OME torsion hever heller ikke mye om du ikke justerer opp, den er også noe tykkere/stivere enn de orginale non AHC torsion. Dempere har jeg siste årene hatt koni 90 serie, fungerer suverent når ferielastet og superstabilt med campingvogn, selv justert mot det mykeste. De koni 30 serie (justert på stiveste) jeg hadde tidligere var betydelig mykere og mer ustabilt med last og spesielt med campingvogn. Har en kompis som nylig har satt på koni 90 serie på sin 100 med OME, virker meget lovende men han har ikke testet allverden ennå.
Hva er bruken og hva vil du bruke? Har ikke kjennskap til milner. Men å bytte dempere gjør kjempeforskjell på opplevelsen, altså om du kjøper noe som blir for stivt (harsh) eller evt for mykt og svaiende.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX