Lys i høstmørtna

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

per_martin

Lys i høstmørtna

Post by per_martin »

Hallo!
En liten solskinnshistorie fra virkeligheten som skulle kunne ha allmen interesse: -Lysene, og da spesielt nærlysene var irriterende dårlige på bilen min, så jeg bestemte meg for å ta fatt i problemet.

Har lest flere tråder om dette og vet det er flere på forumet som har gjort det samme som meg og blitt like fornøyd som jeg ble: Jeg dro til en lokal bilutstyrsforretning og kjøpte 2 stk 7" HELLA 20 LUX lyktinnsatser til hovedlysene på 73-en min. De originale var bare på 12,5 LUX + at de sikkert var litt matte etter snart 20 år.. (LUX-verdien står preget i glasset ved siden av E-merket, Vegard som viste meg dette).

Hver reflektor sitter fast med 3 små skruer, fort gjort, "plug and play". Litt lettere å komme til hvis man skrur av grill og pyntedeksler først.

To stk kostet kr 780.- og tok drøye 1/2 time å montere og resulterte i MYYYE MYYYE MYYYYYYYYE bedre lys. Vanvittig forskjell. (OK -jeg spanderte på meg et par litt hippere pærer også, kr 300.- pr.par/original wattstyrke). Å si at lysene ble dobbelt så bra er ingen overdrivelse. Spesielt på våt og svart asfalt gikk jeg fra "ingen lys" til "masse lys", og det må iflg litt kjapp hoderegning være mye mer enn dobbelt så bra! Nå har jeg et skarpt og fint lys under alle forhold. Artig artig, og dessuten ikke så dumt med tanke på sikkerhet heller.

Løp og kjøp! :D
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
knut eivind

Post by knut eivind »

går det an og bruke de orginale glassene det står 12,5 på på reflektorene som er 20 lux?

lurer på dette ettersom ekstralyktene mine er på 17,5 så at hvis jeg får brukt glass med 12,5 så holder jeg med "lovlig"
lj73jon

Post by lj73jon »

Har du bilder av dette? Vi får forresten 20% rabatt hos Hellanor butikker ved visning av Medlemskort :) :) :)
borvik

Post by borvik »

har vel tenkt tanken jeg også. Da blir det nye lamper i morra! 8)
Dr.P

Post by Dr.P »

Passer innsatsene til HJ 60 også?
per_martin

Post by per_martin »

Hei igjen!

Knut: Innsatsen er ferdig (limt) med glass og reflektor i ett stykke, og om det går å skille disse osv. vet jeg ikke. Er faktisk usikker på hva som er max LUX-grense, ikke sikkert du får for mye likevel? Dessuten måler vel biltisynet lys-styrken med et måle-apparat slik at det ikke hjelper å "jukse" med glassene?-eller tar jeg feil? Jeg har to ganske middelmådige ekstrafjernlys og er langt under tot lux-grense selv med de nye innsatsene. Det var jo først og fremst nærlysene jeg var opptatt av da. :D

lj73jon: Har ikke tatt bilder av lyktene, men de er helt like originalene å se på, bare med mere lys!

borvik: ja som sakt: jeg ble i allefall mer enn fornøyd... blir artig å høre hva du synes, du må poste et innlegg når du har montert! Nærlys og høstmørke er vel egentlig et tema som kanskje fortjener litt oppmerksomhet...

Dr.P: Tror 60-serien har samme lyktene.
mvh Per Martin

Kjetila

Post by Kjetila »

man måler ikke lys styrken men at lyktene er rett justert (ikke blender) lysstyrken leser man av på lampen.
Max lysstyrke = 100 lux så da er det bare å summere lampene. På 90 serie er lampene 20 lux jeg hadde 2x37,5 lux på ekstralysa totalt 115 lux og underkjent på eu kontroll.

Kjetil
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
roye

Post by roye »

Kjetila;

Du har nesten rett; det som står på lykteglassene er % av total luxmengde.

Hovedlykter: 20%(x2)= 40%
Ekstralys 17,5%(X2)= 35%
Totalt 75%. godkjent

Event ekstralys med 37,5%(X2)= 75% + hovedlykter(40%)= 115% ikke godkjent.
Jeg vil, jeg vil..........
borvik

Post by borvik »

trodde det var vanlig å skru av ekstralys før eu kontroll :D :lol: :wink:

har kjøt lamper. Monterer snart!! :idea:
arn_hat

Delenr?

Post by arn_hat »

Du har ikkje delenr på dei lyktena?
Treng eit par eg òg.
Kjetila

Post by Kjetila »

RoyLJ73 wrote:Kjetila;

Du har nesten rett; det som står på lykteglassene er % av total luxmengde.
:oops:
Jeg sjekket lovdata:
Den samlede lysstyrke for fjernlyslykter som kan lyse samtidig må være mindre enn 225.000 candela (tilsvarende 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten).
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
per_martin

Post by per_martin »

Glimmers Kjetila! Nettopp! Godt jobba! Når jeg tenker meg om var det vel det han sa han på butikken, -tallet på lykta er % av tot tillatt lux.

Putta de gamle reflektorene i de ny tom-eskene, skal sjekke om det står delenr på dem................
mvh Per Martin

arn_hat

Post by arn_hat »

Ok. Hadde våre flott om du fann dele nr.
Då går eg berre på delelageret å bestille direkte. :)

Har nettopp anskaffa meg ein LJ 73 '88. Mykje plana :wink:
Last edited by arn_hat on Tue Oct 24, 2006 6:05 pm, edited 1 time in total.
knut eivind

Post by knut eivind »

off topic, men er du arn-hat også omc medlem, er vertfall en på oms forumet som kaller seg arn-hat
frodelambi

Lys

Post by frodelambi »

Hvorfor bruke så masse tid på dette??? Er det ikke bare å klaske fronten full av lys etter som du selv vil? Også tar du de av når du skal på kontroll??? Hvis man skal kjøre etter Norske-idiot regler så må vi jo alle mann invistere i natt briller.
Konklusjonen er: Gi faen i lover å regler om lys å monter det som passer dere best.
Steinar

Post by Steinar »

Noe av poenget her var vel at man for mye bedre nærlys.........
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
arn_hat

Post by arn_hat »

knut e wrote:off topic, men er du arn-hat også omc medlem, er vertfall en på oms forumet som kaller seg arn-hat
Ja, da stemme bra. :wink:
2005 Landcruiser 100
frodelambi

Post by frodelambi »

Da er det jo bare montere Xenon. Jeg gjorde det på gamle 70en å det ble helt knall. Monterte xenon linselykter som nesten ikke vistes i det hele tatt. Kun to små blanke ringer som man må bøye seg ned for å se. Planen er å gjøre det samme på bilen jeg har nå. Har du i tillegg xenon på lang lysene så er dette helt topp. Nesten som å kjøre i dagslys hele døgnet synes nå jeg.
arn_hat

Post by arn_hat »

frodelambi wrote:Da er det jo bare montere Xenon. Jeg gjorde det på gamle 70en å det ble helt knall. Monterte xenon linselykter som nesten ikke vistes i det hele tatt. Kun to små blanke ringer som man må bøye seg ned for å se. Planen er å gjøre det samme på bilen jeg har nå. Har du i tillegg xenon på lang lysene så er dette helt topp. Nesten som å kjøre i dagslys hele døgnet synes nå jeg.
Ka linser brukte du?
Eg laga på ein Opel Omega A eg hadde ein gong. då brukte eg linser frå Volvo FH/FM versjon 2. Satte xenon sats i dei. Hadde ein plan om å gjera da på 73'en òg, men usikker på kva linser eg skal bruka. Har tenkt litt på dei i frå BMW e34.

Omega'n:

Image

Image

Image

Image
2005 Landcruiser 100
frodelambi

Post by frodelambi »

Jeg brukte de fra FH jeg også. Jobbet for Volvo tidligere å der byttet vi ofte ut komplette satser når de kom med xenon. Er bare å få på en omformer til 24 volt så du får de til å tenne. Fungerer helt kjempe. Dessuten er det jo gratis så lenge man er litt nevenyttig, å vet forskjell på pluss og minus.
Post Reply

Return to “Generelt”