Antiskrenssystemet berget oss

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Hermann
Ble med: ons mai 03, 2006 8:20 pm
Lokasjon: Vadsø

Antiskrenssystemet berget oss

Innlegg av Hermann »

Hei!
Måtte bare fortelle en historie med en lykkelig slutt. Kjærringa og jeg kom for 14 dager siden kjørende i vår LC 90 i ca 70-80 km i timen da vi rundt en sving ser et digert beist av en elg komme labbende på tvers av veien. Vi var neppe mer enn 60-70 meter unna elgen da vi så den. Dette skjedde forøvrig ca 30 km fra Karasjok mot Kautokeino.

Når jeg så elgen så tenkte jeg "helv... dette går aldri bra" og tenkte både skade på bil og kjærring. Panikkbremset og styrte bilen over i mot venstre for å forsøke å passere bak elgen. Merket at bilen begynte å skulle skrense (og snurre rundt?) da miraklet slo til. Det peip fra dashbordet og det knatra under bilen samtidig som bilen retta seg pent opp. Vi passerte ca 1 meter bak elgen i følge kjærringa. Sjøl så jeg kun etter møtende biler (eller kanskje låkka igjen øya - ka vet jeg?).

Vi var begge, etter hendelsen helt enig om at her var vi redda av teknikken og ikke av min egen kjøreferdighet. Tusen takk Toyota!
vennlig hilsen
Hermann
LC150, 2010 modell
Hunter
Ble med: fre aug 04, 2006 9:36 pm

Innlegg av Hunter »

Har en 2001 mod 90VX med D4D motor, er det antiskrens system på denne også?? er det evt noen varsel lampe for denne?
Hunter
Ble med: fre aug 04, 2006 9:36 pm

Innlegg av Hunter »

Har en 2001 mod 90VX med D4D motor, er det antiskrens system på denne også?? er det evt noen varsel lampe for denne?
Brukeravatar
Hermann
Ble med: ons mai 03, 2006 8:20 pm
Lokasjon: Vadsø

Innlegg av Hermann »

Det er varsellampe samt lydsignal når det slår inn. Lampa ser du også med tenningen på før du starter. Ellers så vil du høre "rabalder" fra bremsene når systemet slår inn.
Vedlagte filer
Varsellampe.jpg
Varsellampe.jpg (25.92 KiB) Vist 2066 ganger
vennlig hilsen
Hermann
LC150, 2010 modell
Rikerud
Ble med: man jan 02, 2006 8:43 am

Innlegg av Rikerud »

Når du kjører på vinterføre skal det blinke og pipe hele tiden. Ellers kjører du alt for passivt 8)

På min 120 GX er det i allefall ingen tvil om når "systemet" er aktivt. Er det litt glatt er det ingen problemer å få det til å blinke og pipe nei :-)

Litt off-topic, men hvordan fungerer 4x4 på 120-serien. Har forstått at det er en torsen-sak hvor effektfordelingen er ca 40 foran og 60 bak. Stemmer dette? Noen som kan greie litt ut for hvordan det fungerer?
Svar

Tilbake til «Generelt»