Finansministeren bekrefter påbud om partikkelfilter

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

lj73jon

Finansministeren bekrefter påbud om partikkelfilter

Post by lj73jon »

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... icle_title

det måtte vel komme... Får håpe de tar samfunnsansvar og sponser ettermontering slik at det ikke koster mer enn maks 5000kr!!
kristian

Post by kristian »

Om ikke annet, så kan man jo mores over ironien i at det er finansministeren som bekrefter dette....
kristian
BJ42, strødd utover....
marting

Post by marting »

jah! det er dårlig miljøpolitikk hvis man må betale masse moms og avgifter for dette filteret...
bildilla

Post by bildilla »

Dette vil vel ikke gjelde på eldre biler da :wink:
Toyota Sportsbil Club Norge
www.tscn.no
Vegard

Post by Vegard »

Interessant utsagn hentet fra den artikkelen...
Tidligere har regjeringen senket avgiften på dieselbiler fordi de ikke slipper ut CO2.
bildilla

Post by bildilla »

Vegard wrote:Interessant utsagn hentet fra den artikkelen...
Tidligere har regjeringen senket avgiften på dieselbiler fordi de ikke slipper ut CO2.
Husk at de også sa at de tenkte på å diffrensiere avgiften for bruk av bil, i forlhold til utslipp.. Da også partikkel utslipp :wink:
De har jo egentlig alt sakt at de ville komme tilbake med høyere veiavgifter for dieselbiler da :wink:
Toyota Sportsbil Club Norge
www.tscn.no
TLC-fan

Post by TLC-fan »

Jeg har selv kranglet med Finansdepartementet om dette her, og skrevet masse om det.

Fra 1. januar 07 ble komponentet for slagvolum byttet med CO2-utslipp på bensinbiler. Fra 1. januar 08 kommer differensiert årsavgift på dieselbiler for å straffe NOx.

Fra 2009 trer Euro5-kravene inn på nye biler. For at nye biler i det hele tatt skal klare utslippskravene Euro5 stiller, så må enhver ny dieselbil ha et originalmontert partikkelfilter. Finansdepartementet uttalte til meg at de ikke så på ettermonterte filtre som en interessant løsning, fordi deres tekniske rådgivere påstod at dette ikke hadde noen effekt i særlig grad.
For å gjøre en lang historie kort.... Jeg skrev saken, la til erfaringer fra Tyskland og andre steder, og vinklet det som om FD ikke var interessert i miljøet, men kun i pengene den differensierte årsavgiften ville innbringe. Det ble et jævla liv, med masse skriving frem og tilbake, hvorpå det endte med at FD trakk alle tidligere utsagn, og skulle se på saken videre.

Et krav om ettermonterte filtre har jeg ingen tro på, men at vi får en kompensasjon for å ettermontere på eldre biler, slik det er i Tyskland, det tror jeg vil komme.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
kymy

Post by kymy »

Bra jobba!

Flott at noen har vilje til å diskutere med de allvitende...
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.
borvik

Post by borvik »

Det ble jo satt ned en "komite" her i klubben som skulle forfatte et skriv, eller ihvertfall diskutere om det var noe vi som klubb kunne bidra med i debatten. Har denne saken kommet videre?
Bare nyskjerrig :wink:
Dr.P

Post by Dr.P »

Bra innsats, TLC fan !

Har du noen formening om hvor stor avgiftsøkningen vil bli, og om det blir reduksjon i avgiften dersom man ettermonterer et partikkelfilter?

Hei Borvik!

Eivind 37 og undertegnede forfattet et skriv, som en slags skisse, vi har ikke foretatt oss noe mer. Det vi burde gjøre var å komme sammen så mange som mulig, og diskutere dette.

Slik det ser ut nå har TLC fan gjort mer enn hva jeg hadde forventet var mulig!
TLC-fan

Post by TLC-fan »

Dr.P wrote:Bra innsats, TLC fan !

Har du noen formening om hvor stor avgiftsøkningen vil bli, og om det blir reduksjon i avgiften dersom man ettermonterer et partikkelfilter?
Den nye differensierte årsavgiften er litt komplisert, og de har ennå ikke gått ut med noen hint om størrelser. Derimot har de delvis fortalt meg hvordan det skal beregnes.
Den totale inntekten (provenyet) fra årsavgiften skal ikke økes. Med andre ord. De skal ikke hanke inn mer penger etter at årsavgiften er differensiert. Dette innebærer at de som har eldre biler får en høyere avgift, men ikke så mye som en dobling. La oss tippe at vi maksimalt får en økning på 1500 kroner da, for de eldste bilene. Dette betyr at de som sitter med nyere biler, særlig med originalmontert partikkelfilter, vil få en LAVERE årsavgift enn i dag. Dette bekreftet de.
Den eneste måten, slik jeg ser det, som de kan splitte dette på er på Euro-kravene. Med andre ord, de som ikke tilfredsstiller noen Euro-krav vil få høyest avgift. Euro1 vil noe rimeligere enn ingen Euro, Euro2 ennå litt billigerre, og så videre. Når man kommer opp i Euro4 og nyere, så kanskje det faktisk blir billigere enn det er i dag.
Dette var bare noe de skisserte, men det er som sagt ikke vedtatt. En utredning skal være gjort og legges frem i oktober. Først da får vi en god indikasjon på hva det endelige vil bli.

Når det gjelder reduksjon ved ettermontering av fiteret, så er dette en engangstøtte ved montering, på samme måte som man fikk ved å montere pelletsovner en tid. Det er fortsatt usikkert om det blir en slik støtte, og ennå mer usikkert hva støtten vil bli.
Det finnes et lass med nettsteder fra Tyskland som forteller eksempler på hvordan det er der. Jeg har ingen for hånden i øyeblikket.

Jeg kan jo legge til at det jeg har gjort er i forbindelse med jobben. Ikke privat regi.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Eivind37

Post by Eivind37 »

Etter dette med differensiert årsaqvgift dukket opp var intensjonen å protestere på dette da det rammer våre kjære biler på en utrolig frekk og svindelaktig måte.
Dette er imidlertid ikke lagt dødt fra vår side. Grunnen til at det ikke har skjedd så mye er at det har vært endringer hele tiden...og ikke noe fastlagt som går an å forholde seg til.
Jeg må bare oppdatere meg på hva som har skjedd og se om forslaget er det endelige som vil bli lagt frem for finansdept.
lj73jon

Post by lj73jon »

Egentlig så burde en jo få fradrag hvis en kjører bilene lite, men det sier de vel er priset inn i drivstoffavgiften. Jeg kjører uansett mye, men det burde da være mulig å ha et par entusiastbiler på låven uten å bli ruinert av årsavgiften....
Dr.P

Post by Dr.P »

Takk for svar!

Det ser ut som om det kan bli et system det går an å leve med. Når alt er på plass får vi sette sammen et eller annet og få det godkjent i klubben.
Gjør mange nok klubber det samme vil vi kanskje klare å påvirke litt.

Forsvaret betalte 35.000,- kroner i klimakvoter etter flyoppvisningen på Rygge flyplass i Østfold. Jeg er helt sikker på at denne handlingen vil bidra til et bedre miljø!!!!

Det er fullstendig skakkjørt, når de samme politikerne som pålegger oss disse avgiftene, tar privatfly til de møtene hvor avgjørelsene om avgiftene blir tatt. Det har ingenting med miljøvern å gjøre, men handler om helt andre ting.

Hadde alle tatt godt vare på sine gamle biler, istedet for å hele tiden kjøpe ny, ville reduksjonen av CO2 utslipp gått kraftig ned.

Uansett, 60`en er , etter iherdig innsats, "nesten rustfri", og i bedre stand enn på mange, mange år. Jeg gleder meg over hver kjøretur!

TLC-fan, om det du har gjort er i privat regi eller ei spiller ingen rolle,de som tar opp kampen med "systemet" fortjener all den ros de kan få!
borvik

Post by borvik »

Kanskje vi skulle tatt et klimamøte på Lierkroa? :)
Dr.P

Post by Dr.P »

Det er en god ide, vi må sørge for å komme opp med fakta, slik at det blir seriøse argumenter vi legger frem.

Det gjelder å skaffe frem opplysninger om hvor mye våre biler faktisk bidrar til når det gjelder utslipp, om det er mulig å redusere dette ved hjelp av partikkelfilter, om det i det hele tatt går å montere partikkelfilter, o.s.v., o.s.v.

Slik jeg har forstått det er det i første rekke store, bensinslukende biler som skal "blø" mest. Forbruket på LC`ene med diesel er vel 0.9-1.2 liter pr. mil, og dermed ikke blant "verstingene".

Er det mulig å redusere dieselforbruket, og hva kan isåfall gjøres?

Hvor mye biodiesel kan man blande inn uten å ødelegge motoren?

Det er mange spørsmål, og sikkert minst like mange svar, så desto flere som engasjerer seg, desto bedre :D
rogerbrekke

filter

Post by rogerbrekke »

jeg mener nå de bør kreve dette partikkel filter i første omgang på alle traktorer og agregater samt anlegsmaskiner. samt alle disel drevene maskiner i landbruket. da ville det bli liv i sakene :idea:
Dr.P

Post by Dr.P »

Helt enig, men det kommer aldri til å skje!

Myndighetene går kun på den delen av samfunnet som stilltiende betaler.

Miljøet vet ikke forskjell på utslipp fra landbruksmaskiner,tungtrafikk eller min HJ 60.

Det er heller ikke miljøet det handler om, men hvordan å utnytte den situasjonen som har oppstått med hensyn til klimaforandringer til å mele sin egen kake. Alle utnytter dette problemet, enten det gjelder politikk, salg av nye biler, kjøleskap, hus, o.s.v., o.s.v.

Samtidig som det er fokus på utslipp som skader miljøet planlegges det romturisme, flytrafikken bare øker på, vi handler så mye så transportnettet forlengs er sprengt.

Alle disse problemene forsvinner når årsavgiften på gamle biler øker i Norge.

At det kun er mennesker med allerede presset økonomi som rammes, og selvfølgelig noen "tullinger" som oss, spiller ingen rolle. her skal det handles!
rogerbrekke

snitt

Post by rogerbrekke »

Så må man jo tenke på det grusomme forbruket, tipper de fleste jeg kjenner bruker max ca 4-10 l pr døgn.
for mange av oss er jo ikke dette biler som engang blir brukt hver dag, kansje ikke hver uke engang.

kan vi ikke få dette partikel filtere for vår innbetalte vegavgift, da ville jo disse pengene gå til noe bra :idea:
veier skal de ikke brukes til uansett.
Eivind37

Post by Eivind37 »

Mange gode argumenter her!. FLott med kreative innspill. Sleng der på folkens med argumenter og synspunkter på dette. Vi kommer til å samenfatte dette i et protestbrev fra NLCK.
Å gi en stilltiende aksept til noe så tullete som dette er uakseptabelt.

Et godt argument her fra Roger er om dette vil gjelde anleggsmaskiner og traktorer med store dieselmotorer. Tror noen Bondelaget vil finne seg i noe slikt?? Ikke jeg...
Hvor mange er det som kjører gamle dieselbiler utenom særinger som oss som har dette som hobby? Er det noen i det hele tatt som kjører en gammel dieselbil frivillig...og hvem er det i tilfelle?? Jo..det er småbarnsforeldre med presset økonomi som bor i grisgrente strøk...fordi økonomien ikke tilsier en annen geografisk plassering. I vårt langstrakte land med spredt befolkning...og vår topografi generelt....da er jo bil ikke akkurat et unødvendig onde....det er en nødvendighet for vår eksistens!
Våre kollektivtilbud i de overnevnte områder er ikke akkurat å rope hurra for. Da er det annet alternativ enn nettopp bil for å foreta de daglige nødvendige gjøremål.
Virkelig distrikspolitikk og familiepolitikk dette......... :shock:
Post Reply

Return to “Off Topic”