iKnut's LC80 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Juleferie

Innlegg av iknut »

Har nå byttet olje i akslinger og girkasser etter "Biltema sprøytekanne" metoden. Fy for noe griseri ;-)
Kan vi ikke spleise på ei ordentlig oljepumpe?
Motor fikk også ny olje og filter. Filteret på en 80 står på "hode" ca 40 cm ned i et virvar av rør, slanger og annet sikkert nødvendig rot.
Ikke lett å komme til. Måtte en spesialløsning til (Se bildet).
Diesel- og Luftfilter byttet.
Når jeg var under og smurte opp alle knuter, kryss og splines oppdaget jeg at på fremre mellomakksel var ikke fremre og bakre kryss "linet opp" med hverandre.
Kunne dette forklare en lett iriterende vibrasjon som er mest fremtredende i 80 - 90 km/t?
Demonterte fremre delen og roterte denne ca 150º slik at balanse vektene kom på samme side og kryssene ble linet.
Har nå veldig redusert vibrasjonsnivå. Fra 40 km/t og opp til 140 km/t avtar vibrasjonsnivået (Var på bane å testet...... eller no sånt). Vellykket.
Har også fikset blinklyset forran i fangeren. Pæra var ikke vridd runt i sokkelen... Imponerende.
Ser at det er flere som sliter med den elektriske baksperra. Når det var -15ºC her før Jul fikk jeg også den berømte Vedvarende-blinkende-sperrel-ampa. Tenkte DRITT og leste meg litt opp på temaet. Da jeg krøp under for å se på det oppdager jeg at det var kun den ene pinnen på posisjonsbryteren som var røket. Den knekte pinnen var eiret fast inni pluggen. Pluggen klarte jeg selfølgelig å ødelegge fulstendig i forsøket på å få denne ut. Hva gjør man? Ryggelys bryter fra en HJ60 går rett inn. Bare å lodde ledninger og seale koblingen. Billig fix :-)
Vedlagte filer
Bedre vinkel bak her nå, vekk med skjiten.
<br />Har også fått nye felger til jul. Takk til min søster Line.
Bedre vinkel bak her nå, vekk med skjiten.
Har også fått nye felger til jul. Takk til min søster Line.
Bedre vinkel.jpg (32.5 KiB) Vist 4845 ganger
Dette er største hinderet for fremdrift i skogen?
Dette er største hinderet for fremdrift i skogen?
Hengerfeste.JPG (28.59 KiB) Vist 4845 ganger
Et par rapp med sleggehammer på 4-kant røret og de påsveiste piggene synker inn i byttet. En skiftnøkkel type &quot;stor i kjeften&quot; hjelpet til med å løsne filteret. (Tror folk at hele bilen henger i oljefilteret?).
Et par rapp med sleggehammer på 4-kant røret og de påsveiste piggene synker inn i byttet. En skiftnøkkel type "stor i kjeften" hjelpet til med å løsne filteret. (Tror folk at hele bilen henger i oljefilteret?).
Oljefilterharpun.jpg (15.8 KiB) Vist 4845 ganger
Ikke lett å komme til. Rekker det knapt når jeg står på hode ned i motor rommet.
Ikke lett å komme til. Rekker det knapt når jeg står på hode ned i motor rommet.
Oljefilter.jpg (46.77 KiB) Vist 4845 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5200
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Men om du kjøper deg en sånn avdrager som passer til ditt oljefilter, som kan brukes til 1/2 " skrallesett, så løser du kanskje dette uten enda mer søl..??
Eller fungerte patenten din bra kanskje?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Joda, Dag Einar. Det er jo som regel enklere med de riktige verktøyene.
MEN, er du på landet og Coop'en er stengt, ja da må man inprovisere.
"Survival Of The Fittest", sa Darvin ;-)
Patenten fungerer faktisk bra. Siden filreret sitter som det gjør så renner det ganske fort tomt. Kun tre dråper olje ble sølt.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3709
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Takk for samværet i går Knut.. det var en trivelig, om noe litt glatt og våt dag.. Bilen din er virkelig grom.."sku hatt en slekk en" :lol:
smart at oljefilteret tømmer seg før man skrur det av da!... På 60'n må man balansere over en liter olje på to fingre og forsiktig lirke det ned imellom hjulopphengsdeler (les: plask, søl, :evil: deilig varm olje til albuen) hmm.. kanskje jeg skal slå høl i filteret neste gang!?
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Ja takk for samvært selv Martin.
Det samme til Espen, Jan og Jon Henning.
Det er moro å møte folk fra klubben "Live" også. Må bli mer av det.
Husker at oljefilteret på min 60 også var grisete. Så Martin, det er ikke sikkert det er så dumt å slå et hull i og drenere filteret før demontering.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
Bjerke
Innlegg: 643
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Bjerke »

Ja var hyggelig dette gutter, sjøl om det ikke ble så mye kjøring på oss :lol: Men alltid spennende å kjøre litt ta vegen :wink: Å Knut hiv ut noen bilder fra arbe, hvis du har noen bilder a bilene der. Er alltid morro å se.
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

TurboKjell:
Jeg har ikke så mange relevante bilder, men her er det en smakebit.
Dette er fra en tur på vestkysten hvor vi kjører inn til innlandsisen.
Skal ta mere blilder av de litt kuulere bilene etterhvert og legge ut.
Vedlagte filer
Dette er den jeg kjører mest på jobb. Ikke Landcruiser, desverre, men den har en fantastisk fremkommelighet :-)
Dette er den jeg kjører mest på jobb. Ikke Landcruiser, desverre, men den har en fantastisk fremkommelighet :-)
Jobbe bil.jpg (22.36 KiB) Vist 4545 ganger
Disse lokale ekvipasjene skulle til neste bygd med forsyninger. Opp på innlandsisen og 3 dagsmarsjer før de svinger ned fra isen igjen.
Disse lokale ekvipasjene skulle til neste bygd med forsyninger. Opp på innlandsisen og 3 dagsmarsjer før de svinger ned fra isen igjen.
Variant av 4x4.jpg (21.09 KiB) Vist 4545 ganger
Om isen holder den tyngste bilen på turen, bærer den vell også de andre?
Om isen holder den tyngste bilen på turen, bærer den vell også de andre?
Trygg is.jpg (30.15 KiB) Vist 4545 ganger
De fleste bilene er originale. Standard hjul og spærrer.
De fleste bilene er originale. Standard hjul og spærrer.
Hudson's LC60.jpg (62.54 KiB) Vist 4545 ganger
Her er noen av gjengen. Eneste bilen som tilhører jobb her var &quot;min&quot; røde HJ60.
Her er noen av gjengen. Eneste bilen som tilhører jobb her var "min" røde HJ60.
Ut på tur.jpg (40.31 KiB) Vist 4545 ganger
Min røde venn.
Min røde venn.
Morgenstemning.jpg (20.92 KiB) Vist 4545 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
Bjerke
Innlegg: 643
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Bjerke »

morro med bilder, ja fremkomligheten på den siste der skal visst være fenomenal ja :D
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Da har jeg endelig fått til en vellykker "Center dif lock pin7" mod.
Takk til RogerFo for litt mental støtte/motivasjon.
Sist jeg forsøkte tok jeg feil ledning. Da tok jeg blå ledning med sortmarkering, ikke sort ledning i med blå markering som er den riktige.
Nå kan jeg velge lavserie uten senter diff låst :-)
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

På tide med litt oppdatering.
Det manglet noe komfort i de originale frammsetene.
Bestemte meg derfor for å rive de ut og sette inn nye.
De er nå testet på tur til Gærhølet og til Danmark hvor vi besøkte Team Bertelsen og Beach Turen på Løkken.
Må si meg fornøyd med resultatet.
Til dere som nå vill protestere og si at de originale setene er gode nok må jeg innrømme at mitt førersete var knekt/bøyd i ryggen.
Vedlagte filer
Nye seter.jpg
Nye seter.jpg (41.76 KiB) Vist 4351 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Det var noen fine seter, kledde bilen perfekt, er det Recaro ?
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3015
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Fornuftig valg og flotte seter som kledde bilen veldig bra. Man blir fort bortskjemt med Recaroseter.....det er igrunn et "point of no return". Har det i alle bilene mine...og vil helst ha det slik! :D
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Steinar:
Som Eivind skriver er det Recaro.
Finnes ikke riktig understell til 80'n, sier de.
Men skinnene fra en Subaru var enkle å bygge om.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Skulle gjerne hatt meg noen sånne, men regner med at økonomien setter stopper for det, koster vel skjorta ?
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Blir ikke så dyrt med seter.
Fant de på Finn. Dukker stadig opp nye der.
Hadde stått et år i en Legacy.
Luktet nybil av de.
Han som solgte de kjøpte ny bil med Recaro i etter det.
Bra for meg.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Nye dysespisser

Innlegg av iknut »

Har foresten mere nytt å fortelle.
Bilen var inne for full gjennomgang av dyser og dieselpumpe.
Da den har gått ca 320k var det sikkert på sin plass, tenkte jeg.
Det viste seg at dysene åpnet på ca 150 bar, mot normalt som skal være 180 - 190 bar. Spredningen var også dårlig.
Det var derfor med store forventninger jeg hentet bilen fra verksted.
Førsteintrykket var litt nedslående.
Den gikk jo merkbart dårligere enn før??
Men svartrøyken er nå fraværende og en del tanker med diesel igjennom de nye dysespissene viser lavere forbruk. 0,95 l/mil på fin kjøring lar seg høre.
På tur til Løkken med Cruice speed ca 120 (målt med GPS) og litt kjøring på stranden og i et grustak viste i overkant av 1,1 l/mil.
Tror nok justering av timing og "normal" dieselmengde av dieselpumpa spiller inn like mye som de nye dysespissene.
Det vil tiden vise.
Jeg behøver forøvrig råd og tips om hvordan jeg får tilbake litt mere krefter i motoren, og da mener jeg fra dere som har gjort dette selv på tilsvarende motorer.
Den har en liten intercooler fra GIK og turbotrykket er ca 0,85.
Originalt eksosannlegg som er nesten nytt. Blir ikke byttet enda.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Rena i Pinsen.

Innlegg av iknut »

Var en snartur på Wolfroad's Pinsetreff på Rena på søndag.
Første gang jeg var der, og jeg må si det ga mersmak. Et kjempefint område. Løypene var godt merket i Grønn, Gul og Rød. Allt etter vanskelighetsgrad. Grønn løype var lett, Gul var tidvis utfordrende og Rød var ikke helt for min bil og mine ferdigheter. Det kommer vell godt frem på bildene :oops:
Løype 9 (Rød) hjalp meg med å fjerne mye av den plasten som ikke hører hjemme på en tereng bil....
Har også fått nye stigtrin fra ARB. De gjorde jobben med å beskytte kanaler mot stein og betalte seg mange ganger på en dag.
Ny takgrind fra ARB er også montert.

For ordensskyld vill jeg si at Rena er et fantastisk område for ALLE biler, uansett modifikasjon. Man skal bare kjenne bilens og ens egen begrensninger og velge løype etter det.
Vedlagte filer
Ikke alle kunne krype opp. Skal ikke nevne navn eller vise bilde. (Neste gang er det meg :-)
Ikke alle kunne krype opp. Skal ikke nevne navn eller vise bilde. (Neste gang er det meg :-)
Skrytebilde.jpg (52.65 KiB) Vist 4106 ganger
Bratt men vi kunne krype oss opp.
Bratt men vi kunne krype oss opp.
Bratt nok i Gul løype.jpg (53.49 KiB) Vist 4106 ganger
Nytt armeringsjern og takgrind fra ARB..jpg
Nytt armeringsjern og takgrind fra ARB..jpg (45.76 KiB) Vist 4106 ganger
Say no more.
Say no more.
Der det er plast finnes det rust..jpg (42.62 KiB) Vist 4106 ganger
Passer bra med ny bakfanger fra Slee her.
Passer bra med ny bakfanger fra Slee her.
Mangler noe plast sjit her ja...jpg (45.77 KiB) Vist 4106 ganger
Dette er hva som kom av etter en runde på Rena i Rød løype.
Dette er hva som kom av etter en runde på Rena i Rød løype.
Plastic Fantastic.jpg (51.78 KiB) Vist 4106 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3015
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Ooops! Morsomt å se at du virkelig bruker bilen Knut! Plastdeler på Rena har en tendens til å falle av ja. Kult at prøvde rød løype...tøff den! Har vært innom den en tur selv.
Bilen din har fått er knall-stuk...en virkelig flott 80!
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Ja, virkelig tøff bil!!!

Godt å se den i bruk, har noen slee spiraler til 80 serie til overs straks... kun til bak da hvis det er av interesse :)
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Takk for hyggelige komentarer.
Det er jo en terengbil, og de skal brukes :D
Eivind:
Takk for kaffen, det ble vist plutselig din tur til å betale....
Hyggelig å møtes og "juge"- litt.
Knixen:
Du har jo ikke så aller værst tøff bil selv, leste reportasjen om den i 4WD.
Garasjen din er full av spennende lesning og gir motivasjon for andre.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Svar

Tilbake til «Garasje»