Turbotype HDJ80

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
OP
Ble med: man des 18, 2006 9:03 am
Lokasjon: Sarpsborg

Turbotype HDJ80

Innlegg av OP »

Hei,
Er det noen som vet hva betegnelsene på turboene til 12 ventilers og 24 ventilers HDJ80-motorene er? (de er visstnok ikke like..)

Mvh
Odd P.
Brukeravatar
stian f
Ble med: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av stian f »

Hei

Både 12 og 24 ventilern har en Toyota CT-26 turbo, men med forskjellig A/R tall, turboen på 24ventilern er større og snurrer opp litt senere enn den på 12 ventileren.

//stian f
"Rust never sleeps!"
LA7BRA
82 BJ42
85 LJ70 - Trenger kjærlighet
01 KDJ95 - DD
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Ja, og turboen til 100 serien er enda en versjon i igjen i tillegg til supra turboen og sikkert adskillig flere.

Den turboen jeg liker minst av disse tre er den til 24V HDJ80, altså 1HD-FT motoren. Den kommer ikke før 2000 omdreininger på en standard motor, da 500 o min senere en 12V, 1HD-T. Turboen til HDJ100, altså 1HD-FTE motoren, har etter hva jeg skal ha hørt samme størrelse på eksosdelen som 1HD-T, 1HD-FT har større, men luft/kompressor delen er større på FTE motoren en de to andre. T og FT motoren skal (etterhva jeg har hørt/lest) har samme størrelse på luft delen.

Dvs at på FTE motoren så begynner turboen å lade merkbart ved 12-14 omdreininger, får fullt trykk ved 1800 ved maks belastning men etter dette kommer mer og mer. Ikke liniær kraft som på T og FT motoren.

Bjørn Erik
OP

Innlegg av OP »

Takk for svar!
Passer 1HD-FTE-turboen på en 1HD-T motor da tru? Jeg har fått anbefalt på sette på en 1HD-FT -turbo på min 1HD-T motor. Jeg har forøvrig optimalisert litt med IC, 3" eksos og justert dieselmengde..
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Jeg vet ikke om den passer bolt on. Men passer FT turboen rett på da? Og er du sikker på at du vil ha en CT-26 turbo på? Det kommer kanskje an på penger og hvor mye du da evt må betale for en sånn turbo, og er det verdt det opp mot hva man får igjen. Men tror at man kan få billigere og bedre, mer effektive turboer billigere.

Vi kan prøve å treffes, så kan du jo se på hvordan FTE turboen ser ut om man ser så mye der nede.

Motorgarasjen og PM her på forumet har jo noen erfaringer med å bytte turbo på HD-T motoren. Du har vel automat? Og jeg vet ikke om de har satt på de optimale turboer for hvordan du vil ha det, om hvor du vil ha mest krefter osv. Men de kan jo komme med sine tanker!

Bjørn Erik
OP

Innlegg av OP »

1HD-FT-turboen skal passe rett på. Noen som har prøvd denne på en 1HD-T motor?
Motorgarasjen
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Innlegg av Motorgarasjen »

Med de modifiseringene du allerede har tatt, ville jeg ha tatt et større turboskifte, når jeg alikevel skal skifte.
Med 3" eksos, IC og påstilt pumpe, fikk 80`n jeg hadde et kraftrykk ved 1800 rpm med orignalturboen, og den føltes å flate ut ved 2200.
Når jeg skiftet til stor kulelagret turbo, Garret 3071, ble jeg advart av flere firma at den ville lade for sent.
Det stemte ikke.
Den ladet gradvis fra 1400 rpm, fullt trykk ved 1900 til 2000 rpm og en kraftreserve som dro helt opp til 4000 rpm.
Den ble faktisk mere kjørevennlig med stor turbo, samt at jeg fikk mye extra krefter oppe i registeret som en bonus.
Lykke til. :)
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

OP: Den CT25 turboen jeg skulle undersøke for deg var til en Supra. Kan det brukes tro?
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Landcruiserman
Ble med: tor jan 24, 2008 9:56 pm
Lokasjon: Gudbrandsdalen

Innlegg av Landcruiserman »

Jeg har akkurat montert en ny orginalturbo. Denne har vært på oppgradering, og fått et litt større turbinhjul og litt makinering. dvs at den gir litt mere luft. Trykket kommer litt senere, men oppe i registre er det stor forskjell. Jeg klarer 0.8-0.9bar ved 1600omdr. Jeg har 1HD-T, dette er en 1993 mod HDJ80VX. Jeg har bygd 3" eksos og skrudd opp pumpa. Skal snart montere IC. Denne turboen har nr. 17201-17010. Tror turbo'en til 1HD-FT heter 17201-17030.
Brukeravatar
iknut
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Jeg tror at de negative mytene rundt 1HD-FT motorn's turbo kun dreier seg om dens dårlige arbeidsforhold.
Om noen har studert originale eksosanlegget på min så ville de forstå.
Det er langt under 2" i flere av rørbøyene, har 3 potter og enormt mottrykk.
Det er ikke noe støy bak, kun et intenst "hves" når eksosen forsøker å komme ut.
Skikkelig eksos og stor IC så kommer det seg, trur eg.
Litt lesestoff om 1HD-FT:
http://www.airpowersystems.com/safari/r ... /rev1.html
Her kommer litt mere kalde fakta om systemet, må bare nevne at det også er montert 3" eksos for å få disse tallene, ikke bare IC:
http://www.airpowersystems.com/safari/t ... ooler.html
Er det noen andre der ute som også har lyst på et slik system fra APS, ta kontakt. Det står et sted på min ønskeliste.
EDIT:
Ok, ser jeg var litt offtopic her og at forige innlegg svarte på spørsmålet. Måtte bare si det :wink:
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
jørgen
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Innlegg av jørgen »

Hei
Litt utenfor temaet, men da jeg skulle ha pris på turbo og intercoolersett på min hzj 80 fant jeg det veldig dyrt. Om jeg husker riktig var prisen 17000 for intercoolersett. Riktignokk plugg and play men alikeveld da. I ettertid hadde sikkert resultatet blitt penere en hva jeg har fått. men huff for en pris. Turboen var vel noe billigere men godt over 10000. Neowolf kjøpte vel greiene og han var vel rimelig fornøgd. Se hans garage (hzj 80)
Jørgen
PM2
Ble med: tir mar 01, 2005 11:55 am
Lokasjon: ringerike

Innlegg av PM2 »

Motorgarasjen skrev:Med de modifiseringene du allerede har tatt, ville jeg ha tatt et større turboskifte, når jeg alikevel skal skifte.
Med 3" eksos, IC og påstilt pumpe, fikk 80`n jeg hadde et kraftrykk ved 1800 rpm med orignalturboen, og den føltes å flate ut ved 2200.
Når jeg skiftet til stor kulelagret turbo, Garret 3071, ble jeg advart av flere firma at den ville lade for sent.
Det stemte ikke.
Den ladet gradvis fra 1400 rpm, fullt trykk ved 1900 til 2000 rpm og en kraftreserve som dro helt opp til 4000 rpm.
Den ble faktisk mere kjørevennlig med stor turbo, samt at jeg fikk mye extra krefter oppe i registeret som en bonus.
Ser at jeg var nevnt her av Bjørn Erik, ang. turboskifte. Har ikke kommet i gang ennå men ny turbo er kjøpt inn og videre planer er klare, dvs. ny eksos, IC, ombygging av pumpe, ikke mer å justere på utvendig enn det som er gjort. Ny klutsj må til, og kommer nok til å bygge om til ny eksosmanifold, med 6 like lange rør. Tilbake til turbon jeg kjøpte, så ble det en GT3071, men min er med separat wastgate, Motorgarasjen sin er vel integrert.

Fordelen med separat wastegate er en finere utgang på eksosdelen etter turbin, siden det ikke er noe wastegate der. Målet for modifiseringen er godt over 250hk, kansje 300hk., og da må pumpe åpnes og gjøres noe med. utvendig justering gir ikke nok, ca 1 og en 1/2 omdr. på justr. skruen har jeg nå og det må en god del til for å komme opp mot 300hk.

Bør vel gjøre noe med innsug også. Tenkte kanskje slik som er gjort på min Patrol, vist med disse bildene. Det er ett ca 4,5liters plenumskammer, med innvendig trakter, en for hver cylinder.
Vedlagte filer
DSCN0490.JPG
DSCN0490.JPG (41.64 KiB) Vist 9778 ganger
DSCN0489.JPG
DSCN0489.JPG (42.65 KiB) Vist 9778 ganger
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Fyttirakkern Per...ja...sånn skal et motorrom se ut!! :D
Man blir virkleig i godt humør når man lukker opp panseret på en slik bil....
Rått med plenumskammer på en diesel!!!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
PM2

Innlegg av PM2 »

Eivind37 skrev:Fyttirakkern Per...ja...sånn skal et motorrom se ut!! :D
Man blir virkleig i godt humør når man lukker opp panseret på en slik bil....
Rått med plenumskammer på en diesel!!!
Derfor er jeg alltid blid :) :)
Hvis man skal hente ut bra med krefter så er det viktig med detaljer tror jeg.I og med bytte til en mye større turbo(GT2871R.86AR), så måtte det gjøres noe med innsug, og da ble det ordnet slik :)

Når det gjelder eksosmanifold, så er Patrolen ikke cross-flowmotor, så derfor ble det ikke gjort noe med den, er ikke plass til noe annet enn std. Dette gjør at videre trimming ikke er noe vits. Men fornøyd jeg da, ca dobbel effekt av std. :) :)

På LC80 derimont er det cross-flow så da får vi ordne til noe med bra flow. Er AC på den da , men det går vel det
OP

Innlegg av OP »

Motorgarasjen skrev:Med de modifiseringene du allerede har tatt, ville jeg ha tatt et større turboskifte, når jeg alikevel skal skifte.
Det stemte ikke.
Hei igjen;
Denne Garret 3071-turboen, -passer den uten videre ombygginger? Hvor kjøpte du den? Ca. pris?

Jeg er ikke ute etter voldsom effektøkning, -med Safari IC og 3" eksos som jeg nå har, går det egentlig ganske så bra, men når jeg nå først må bytte turbo, så er det jo greit å finne en som passer, og som kan gi noe mer effekt enn den originale..

Takk for alle svar :D
PM2

Innlegg av PM2 »

Svarer ang. pris jeg, ny GT3071 koster nok rundt 12000-13000kr. Skal du gjøre montering på den enkleste måten trenger du å lage en overgang mellom std. flens på org. eksosmanifold, og som passer til den nye GT3071.

HVis du ikke er ute etter mye hester er det vel bortkastede penger. Siden du må bygge om pumpe for å få full utnyttelse av den større turbon, ombygging koster fort, 8000-10000. Eneste dieselverkstedet som kan slikt på østlandet er Oppegård diesel elektro. Mulig det finnes noen flere, men jeg ringte rundt til mange, når jeg drev med min Patrol, og felles for de andre verstedene var at de ikke hadde nok peil :roll:
klang
Ble med: man aug 20, 2007 11:03 pm
Lokasjon: lindesnes

Innlegg av klang »

Kan bekrefte det det motorgarasjen skriver,er meg som er den lykkelige eier av denne bilen. Det er morsomt mye kraft :D og et fornuftig forbruk!
Var til stord og hentet en a4 på tralle etter 80en. Jeg smilte godt når jeg kjørte i tunnelene med 8%stigning på flere km. Lå da i under 80km i bunnen og godt over 100 på toppen uten å gire. lå i 4gir
Svar

Tilbake til «Motor 8x»