isuki's HJ60_BJ42_FJ55_HJ61 og70 GARASJE

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

vegsir
Posts: 437
Joined: Sat Oct 04, 2008 4:11 pm
Location: Ærendal

Re: Motoren sitter i

Post by vegsir »

isuki wrote:Sånn blei det med 12HT motor... Deilig lyd fra motoren 8)

Jeg mangler motorkontroll boks og diverse slanger og ventiler, håper noen har noe sånt liggende å slenge, da hadde jo bilen blitt 60 og 3/4 :shock:
nice, var det en relativt grei jobb eller? planer om å godkjenne det?
HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Re: Motoren sitter i

Post by isuki »

vegsir wrote:
isuki wrote:Sånn blei det med 12HT motor... Deilig lyd fra motoren 8)

Jeg mangler motorkontroll boks og diverse slanger og ventiler, håper noen har noe sånt liggende å slenge, da hadde jo bilen blitt 60 og 3/4 :shock:
nice, var det en relativt grei jobb eller? planer om å godkjenne det?
Jobben var temmelig rett frem, det var bolt on bortsett fra motorfestene. ( min bil er produsert i 1983, så det kan hende at 12H-t festene passer rett på, på nyere 60er) Jeg måtte ihvertfall bruke motor-festene fra 2H motoren.

Jeg har i gjenn å lage til motorkontroll/vakumsystemet, til det mangler jeg div deler.... :?

Godkjenning har jeg ikke tenkt på... kanskje jeg skulle gjøre det? Er det noen som har erfaring med dette?
Attachments
Her er de høyre motorfestene linet opp, det nermeste er fra H2 motoren min.
Her er de høyre motorfestene linet opp, det nermeste er fra H2 motoren min.
Bilde 007.jpg (40.63 KiB) Viewed 5441 times
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
vegsir
Posts: 437
Joined: Sat Oct 04, 2008 4:11 pm
Location: Ærendal

Re: Motoren sitter i

Post by vegsir »

Jobben var temmelig rett frem, det var bolt on bortsett fra motorfestene. ( min bil er produsert i 1983, så det kan hende at 12H-t festene passer rett på, på nyere 60er) Jeg måtte ihvertfall bruke motor-festene fra 2H motoren.

Jeg har i gjenn å lage til motorkontroll/vakumsystemet, til det mangler jeg div deler.... :?

Godkjenning har jeg ikke tenkt på... kanskje jeg skulle gjøre det? Er det noen som har erfaring med dette?[/quote]

virker jo som en rimelig grei jobb det da.

greieste er vel alltid og få det godkjent. :wink:
jeg har papirer fra toyota på at det går. men mener det var noe med dempere eller noe som måtte bygges om til likt som 61. kan sjekke hva det står på de papirene hvis du vil.
HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Post by isuki »

vegsir, det hadde vært supert å få info/papirene på hvordan man får motorbyttet godkjennt :D
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
vegsir
Posts: 437
Joined: Sat Oct 04, 2008 4:11 pm
Location: Ærendal

Post by vegsir »

isuki wrote:vegsir, det hadde vært supert å få info/papirene på hvordan man får motorbyttet godkjennt :D
skal løpe ut å hente de :wink:

Motorbytte toyota landcruiser

Vi bekrefter at toyota turbodieselmotor type 12H-T, kan innmonteres i følgende chassis: og så står rammenr mitt

forutsetning:
at bremser og fjærer, er ombygget til å v re identisk med toyota landcruiser type HJ61LG. (HJ61LG er levert med motortypen 12H-T som standard)

vennlig hilsen toyota osv osv.
HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Post by isuki »

vegsir wrote:
isuki wrote:vegsir, det hadde vært supert å få info/papirene på hvordan man får motorbyttet godkjennt :D
skal løpe ut å hente de :wink:

Motorbytte toyota landcruiser

Vi bekrefter at toyota turbodieselmotor type 12H-T, kan innmonteres i følgende chassis: og så står rammenr mitt

forutsetning:
at bremser og fjærer, er ombygget til å v re identisk med toyota landcruiser type HJ61LG. (HJ61LG er levert med motortypen 12H-T som standard)

vennlig hilsen toyota osv osv.
Skjønner :D Jeg skal kontakte Toyota Norge, kan jeg få problemer med ekstra avgifter ol. på denne gamle bilen? :roll:
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
User avatar
marting
Posts: 3709
Joined: Wed Oct 18, 2006 12:41 pm
Location: Ringerike

Post by marting »

hk-avgift kom vel ikke før 95 eller no sånnt.. så det blir ikke avgifter.



tror jeg :roll:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
User avatar
marting
Posts: 3709
Joined: Wed Oct 18, 2006 12:41 pm
Location: Ringerike

Post by marting »

Ja Gaute! Blir det Russland trophy på deg til høsten eller?
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

russland

Post by isuki »

marting wrote:Ja Gaute! Blir det Russland trophy på deg til høsten eller?
Jeg har meld meg på og det kan vell bare gå bedre enn i fjor :?
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
User avatar
marting
Posts: 3709
Joined: Wed Oct 18, 2006 12:41 pm
Location: Ringerike

Post by marting »

Hehe... Du prøver igjen med 70'n ? Ha med mindre ting på taket denne gangen eller? :wink:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Post by isuki »

marting wrote:Hehe... Du prøver igjen med 70'n ? Ha med mindre ting på taket denne gangen eller? :wink:
Ja skal ha mindre på taket og en feitere sjåfør :D
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

60.5'en blei helt 60 i helga

Post by isuki »

60.5'en blei helt 60 i helga :oops:

I helgen bytta jeg ut den syke 12H-t motoren, med den gamle gode 2H motoren. Det var godt at ingen kjøpte 2H motoren av meg, den var jo til salgs :roll: 12H-T motoren skal dissekeres ASAP.

Deilig å få godbilen på veien igjen, jeg har måttet kjøre rundt i en Golf Country :twisted: Det er jo ikke plass til noe i bilen..........

Samtidig hadde jeg en service på bremsene bak, kjekt med glassblåser og sinkgrunning :D

Fant jammen meg et blåneringsbad på jobben også, så der havna bremsetromlene oppi etter glassbåsing. Det skal bli intresant å se hvor lang tid det tar før tromlene begynner å ruste igjen :?: :twisted:
Attachments
GOLF er smått
GOLF er smått
golf.JPG (25.23 KiB) Viewed 4971 times
Blånert å fin...
Blånert å fin...
Trommel_60_1.JPG (29.24 KiB) Viewed 4969 times
Glassblåst og sprayet med sinkspray
Glassblåst og sprayet med sinkspray
br_sko.JPG (29.06 KiB) Viewed 4969 times
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
User avatar
knixen
Posts: 2219
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:59 am
Location: Tromsø
Contact:

Post by knixen »

golf country er litt kult da...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Post by isuki »

knixen wrote:golf country er litt kult da...
Ja den er litt sær :D
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Jeg har vært flink å stelt litt med LJ70'en også

Post by isuki »

70'en har fått nye hjullager, lakk på bremseskjolene og bremseservice.

Drivakslene er skjekket for sprekker med MPI.

Er det noen som vet hvordan skuen på bildet skal justeres, jeg antar at det har noe med selvjusteringen av bremsene å gjøre.
Attachments
04032009042.jpg
04032009042.jpg (26.6 KiB) Viewed 4912 times
skrue.JPG
skrue.JPG (27.58 KiB) Viewed 4910 times
04032009043.jpg
04032009043.jpg (25.17 KiB) Viewed 4908 times
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
User avatar
rikard
Posts: 613
Joined: Thu May 13, 2004 8:34 am
Location: Melhus, Trøndelag

Re: Jeg har vært flink å stelt litt med LJ70'en også

Post by rikard »

isuki wrote:
Er det noen som vet hvordan skuen på bildet skal justeres, jeg antar at det har noe med selvjusteringen av bremsene å gjøre.
Har ikke lagt merke til noen justering ved virearmen på utsiden. Selvstrammingen sitter jo inne ved tromelen. Ser ut som en ekstra (ettermontert) justeringsmekanisme. Er den slik på begge sider?
User avatar
marting
Posts: 3709
Joined: Wed Oct 18, 2006 12:41 pm
Location: Ringerike

Post by marting »

Syns du har vært litt hemmelighetsfull angående 60'n din jeg Gaute :lol:

Er det no flaut eller? :shock: :lol: Den (12ht'n) funka vel fint når du satt den inn? Hva har skjedd egentlig?
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Post by isuki »

marting wrote:Syns du har vært litt hemmelighetsfull angående 60'n din jeg Gaute :lol:

Er det no flaut eller? :shock: :lol: Den (12ht'n) funka vel fint når du satt den inn? Hva har skjedd egentlig?
:oops: :oops: :oops: :oops: JAJA jeg prøver å fortrenge det!!!! :x
Ja :!: Det var en dag jeg ikke skulle ha stått opp....... :cry:

Det var i det herrens år 2008. :twisted: :twisted: :twisted:

Oki her er den triste historien. 12H-T motoren har et litt annet system enn 2H EDIC systemet, 12H-T har et vakuumstyrt shutdown system som skal stoppe motoren ved manglende olje trykk. Til dette systemet mangler jeg noen biter. :roll:

I tillegg går det et utvendig oljerør fra oljefilterholderen til innsprøytningspumpa og fam til registerdekslet. Da jeg hadde satt inn motoren oppdaget jeg at det var rustet hull i dette røret. Dette ble "midlertidig" reparert vad at det ble satt inn en slangebit. Jeg måtte jo ha bilen i drift. :x Nyttt rør ble bestilt hos Toyota i Stavanger. Da jeg var på vei, bort til Toyota for å hente røret skjedde de. Ca 150m fra Toyota hørte jeg lyden av BANK fra motoren :evil: Jeg stoppet motoren og trillet til side, jeg VISTE jo hva som hadde skjedd og det var de..... værste#"¤%&/&%#"" Jeg gikk de 150 metrene til Toyota og betalte litt i underkant av 800 kr for et nytt rør og spaserte hjem, småbannende og forbanna med et helt nytt rør i handa :!: Jeg greide faktisk ikke å gøre noe med 60'en før nå :roll: :roll: 60 har liksom stått i skammekroken, selv om det egentglig var jeg som skulle ha stått der. :oops:


Nå håper jeg bare at jeg slipper unna med å slipe veivakslingen. Jeg skal dissekere 12H-T motoren snart, da skal dere få raport :cry:
Last edited by isuki on Thu Mar 05, 2009 7:49 pm, edited 1 time in total.
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
isuki
Posts: 696
Joined: Sun Sep 16, 2007 7:39 pm
Location: Ål

Re: Jeg har vært flink å stelt litt med LJ70'en også

Post by isuki »

rikard wrote:
isuki wrote:
Er det noen som vet hvordan skuen på bildet skal justeres, jeg antar at det har noe med selvjusteringen av bremsene å gjøre.
Har ikke lagt merke til noen justering ved virearmen på utsiden. Selvstrammingen sitter jo inne ved tromelen. Ser ut som en ekstra (ettermontert) justeringsmekanisme. Er den slik på begge sider?
Den skruren er veldig original. Du har den nokk du også, den er bare litt annonym :D Skruen tar liksom bort slakken til den lille handbrekkswiren inne i trommelen. dvs at skruen påvirker utgangsstillingen til armen som vrir på selvjusteringsskruen inne i trommelen, Jeg lurer bare på hvordan den skal justeres. :?: :?: :?: :D Det er ikke noen big deal, jeg kan jo bare prøve meg fram til jeg ser at selvjusteringen virker, men det er jo lettere/kjappere hvis men feks. hadde et mål på det :roll:
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
User avatar
knut4x4
Posts: 281
Joined: Sun Nov 14, 2004 12:03 am
Location: Elverum

Post by knut4x4 »

Skruen er vel der for å ta bort slakken som er på den armen selv om alt er justert. Når alt er satt på og justert strammer du den armen så den ikke slarker liksom....
ØNSKER BJ 42 deler
Post Reply

Return to “Garasje”