Framaksel LJ7x

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
mikke
Ble med: man des 06, 2004 10:14 pm
Lokasjon: Trondheim

Framaksel LJ7x

Innlegg av mikke »

Vet dette har vært tema flere ganger, men spør læll....
Har hatt "litt" oljedryping fra begge sider på framakslen. Har nå koblet ut framhjulene i påvente av at jeg skal ta meg på tak å finne fram koppnøklene. (LC uten firehjulstrekk er liksom ikke det samme..)
Regner med at det er simmerringene som er gåen. (Det er vel forsåvidt helt sikkert.. :oops: )
Får tak i MerlinCrawler simmerringer. Hva mer trenger jeg å bytte? Bronsehylsene? Hva med pakninger etc. Ser det finnes komplette kit for overhaling av framaksel, men er ikke det litt overkill for å bytte simmerringer, eller er det like greit å ta alt når man først har tatt på seg undersøkelseshanskene??? Gidder/rekker ikke bytte masse for moro skyld. På den annen side er det jo dumt å pelle i stykker for så å mangle deler for å sette sammen. :?
Mikael
LJ73
Brukeravatar
lcvidar
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Å bytte ringer tar 2 minutter, å demontere/montere/rengjøre tar 1-2 dager. Og messingforingene tar 20 min med presse og meisel. Så saken er enkel, bytt alt når det først er oppe :) For min del vurderer jeg å sette inn ARB i samme farta, må gjøre samme jobben før EU (griser ut bremsene). :lol:
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
Roppestad
Ble med: fre jan 25, 2008 11:50 am
Lokasjon: Larvik, Vestfold
Kontakt:

Innlegg av Roppestad »

Enig med lcvidar... bytt alt. jeg pakket om min aksel, og det var egentlig en grei jobb det. men da lå akslen på benken.
Jeg kjøpte fult sett hos BG nor.
Mvh
Glenn Roppestad
Tlf: 92094112 E-post: glenn@roppestad.no

Roppestad's garage
Brukeravatar
lcvidar
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Roppestad skrev: Jeg kjøpte fult sett hos BG nor.
Samme. Men shims følger ikke med til kingboltlager, mens lagrene følger med. Motsatt i org.pakka, til en tusing ekstra. Følger mer med i bg-pakka av simmerringer til hjullager, samt mer deler til filtpakingen (stålringen og gummi)
Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
mikke
Ble med: man des 06, 2004 10:14 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av mikke »

Den er grei!
Repsett og messinghylser er bestilt hos BG nor. (I tillegg til simmerringer fra Merlin Crawler.)

Takk for vettuge tilbakemeldinger :D
Mikael
LJ73
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Du kan godt bruke 4wd i mellomtiden da... er ikke no farlig det
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Vær veldig forsiktig og nøyaktig når du bytter messinghylsa. Du bør helst bruke presse, jeg har hatt sukkess og fiasko. Det er jævlig kjedelig hvis det der drar seg litt skeivt, da har du en big issue- stikakselen passer ikke. Og det er et rent helvete å få den ut.

Sån generellt sett så er ikke messingen noe jeg skifter ved pakking av akselen med mindre det er tydelige tegn til slitasje.
Brukeravatar
stian f
Ble med: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av stian f »

Hei

Jeg er enig med håvard anngående messingforingen, den trengs nødvendigvis ikke å byttes. De gangene vi har byttet messingringene var når vi hadde klikking i birfield`ene før vi demonterte (RogerFo`s 80 og Frode S`s 60). Man har relativt lite slitasje på disse foringene på parttime 4wd på cruiserne.

//stian f
"Rust never sleeps!"
LA7BRA
82 BJ42
85 LJ70 - Trenger kjærlighet
01 KDJ95 - DD
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm

Innlegg av Frode S »

Stian F skrev:Hei

Jeg er enig med håvard anngående messingforingen, den trengs nødvendigvis ikke å byttes. De gangene vi har byttet messingringene var når vi hadde klikking i birfield`ene før vi demonterte (RogerFo`s 80 og Frode S`s 60). Man har relativt lite slitasje på disse foringene på parttime 4wd på cruiserne.

//stian f
Enig i dette. Hvis du fremdeles kan se grease-kanalene som er frest inn i hylsa, og disse enda har god dybde, ville jeg personlig ikke byttet. Disse slites egentlig ikke med mindre CV'leddet er så slitt at det tar i hylsa når du kjører med 4x4 inne (forutsatt at knokkelhuset er riktig satt opp). Bytte av CV' ledd vil stanse slitasjen, og dersom hylsa er slitt men enda ok har du den i mange år enda.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
lcvidar
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Hadde ulyd med 4x4 innkoblet og pådrag på gamlebilen. Messingen var sikkert slitt 2-3 mm, og var litt spor igjen, men ulyden forsvant helt da de ble byttet. Om Akslingen kommer ut av senter, kommer den også ut av senter i o-ringene, noe de originale ikke er lagd for. Marlin Cr. sine tåler en del mer. Så om du hører at 4x4 er inne under pådrag i høyserien, ville jeg byttet. (Hører lite i lavserien.)
Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
dots and spots
Ble med: søn jul 22, 2007 11:22 am
Lokasjon: skjervøy

Innlegg av dots and spots »

noen som har art.nr. på de simmeringene fra merlincrawler??
Torstein..
Brukeravatar
lcvidar
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

her er vel rette plassen å legge ved et merkelig bilde. fant plasseringen merkelig, noen som klarer å se det samme som meg?

Bilde
Evol
Ble med: tor aug 23, 2007 7:11 pm
Lokasjon: Harstad

Re: Framaksel LJ7x

Innlegg av Evol »

heill på med den jobben no, færdig med venstre sia, riv på høyre. Det tar litt tid, men blir vel bra:) Lurte på hvilken olje og fett som skal på når detta er gjort, noen som vet? (fant ikkje nåkka i brukerhåndboka)
Brukeravatar
Frode S

Innlegg av Frode S »

Evol skrev:heill på med den jobben no, færdig med venstre sia, riv på høyre. Det tar litt tid, men blir vel bra:) Lurte på hvilken olje og fett som skal på når detta er gjort, noen som vet? (fant ikkje nåkka i brukerhåndboka)
Olje på akslingen skal være gearolje av god kvalitet, gjerne med LSD-tilsetning (ikke at det betyr noe fremme, der har du ikke differensialbrems) Felleskjøpets gearolje er gulle god.

I knokkelhuset og i lagrene bruker du polymolybden- disulfid grease (skrev jeg det rett?) for eksempel biltema nr 36-412. Bensinstasjoner og andre rekvisittasjapper har også dette. Kjøp så du har, det går fort 1 1/2 tube på hver side når man skal fylle fra tomt.

OBS:
Har du montert uten å fylle i CV-leddet og pakke lagrene med fett? Da må du i tilfellet opp med hele greia igjen. Lagrene må smøres når de monteres, knokkelhuset skal også fylles ved montering og CV-leddet må også pakkes med fett, ellers kommer du ikke langt. Hullet i knokkelhuset er til etterfylling ca to ganger i året. Nevner dette fordi spørsmålet ditt kan leses som om du har montert sammen uten å smøre...
Frode S

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Evol
Ble med: tor aug 23, 2007 7:11 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av Evol »

har smurt inn lagerene me fett, men skal d fett eller olje i knokkelhusan og og i cv-leddet? Bilde og illustrasjon?? :shock:
kan det ikkje fylles når alt e satt ihop?
Moose
Ble med: fre jan 23, 2009 11:09 pm
Lokasjon: Moelv

Re:

Innlegg av Moose »

4Springar skrev:her er vel rette plassen å legge ved et merkelig bilde. fant plasseringen merkelig, noen som klarer å se det samme som meg?

Bilde
Har hatt samme opplevelsen selv. Messingforingen skar seg på akslingen, heldigvis på lav hastighet. Hadde nettop byttet foring og den måtte ha blitt satt inn skeivt så den var for trang. Dobbelt så dyrt, dobbelt så mye jobb, men lærerikt :mrgreen:
Brukeravatar
Frode S

Innlegg av Frode S »

Evol skrev:har smurt inn lagerene me fett, men skal d fett eller olje i knokkelhusan og og i cv-leddet? Bilde og illustrasjon?? :shock:
kan det ikkje fylles når alt e satt ihop?
Det skal fett inn i knokkelhuset og CV-leddene. Særlig er det viktig at CV-leddet blir stappet godt fullt med fett under monteringen, ellers varer leddet ikke lenge. Du klarer ikke å fylle opp knokkelhuset, og særlig ikke CV-leddet gjennom etterfyllingshullet. Hullet er bare for etterfylling.

På medlemsdelen av forumet ligger en link til klubbens server. Der ligger verkstedboken med beskrivelse og illustrasjoner.
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

spindelen skal fylles med en del fett. det er greiest å gjøre før en setter inn lagerskålene.
Skal man skifte fettet i cv-leddet er det absolutt best å demontere det fra stikkakselen.
Demonterer du det, er nøkkelen å ha ny clip til innvendig i leddet. Ikke spør om jeg hadde det.
For på best mulig måte være sikker på at drivknuten er pakket skikkelig, er det lurt å fylle inni stikkaksel-hullet, for så å stappe inn stikkakselen og på den måten presse fettet ut gjennom kulene. da kommer også gammelt fett ut om det er et gammelt ledd.
Dette gjentas mens leddet vris i alle stillinger, og du tar ut litt av fettet som er i leddet før du setter låseringen på stikkakselen og moser den inn.
Tror det står i manualen at det skal være ca 3-4 desiliter fett i knokkelhuset totalt, og de fleste patroner er vel på 3dl.

Ang den messingforingen, så var den klin umulig å ta av leddet uten å kutte den.
Den var uansett ødelagt, ettersom den hadde rotert i spindelen og blitt mindre i diameter. spindelen er seff mer solid en messing, så den var ok.
Ny messingforing skal monteres med de innvendige sporene ned.
Svar

Tilbake til «Drivverk 7x»