Dette ble meget bra Håvard!! Gleder med til å se versjon 2 av BJ42!
Ikke for å være pirkete, men det er vel ikke camber vinkel på 42`n vel. Den har vel fremdeles styrekule og øvre og nedre opplagring på knokkelhuset. Camber er vel vinkel diagonalt på hjulstilling....og det kan vel ikke reguleres på 40 serien. Caster vinkel er vinkelen fra rattstamme mot forstilling.
Regner med det er spissingen på forhjulstillingen du trenger å justere. Spissing jsteres på styreledd som er skrudd...og justeres mot toe in eller toe out. Hvis spissings justeringen er feil, og bilen tenderer til toe out vil dekka søke mot alt mulig som ikke er rett frem...og den blir nervøs på styringen og "stikker". Kombinasjonen: for bratt caster vinkel og forstilling i toe out gjør vel at bilen må gjetes og er nervøs å kjøre.
Løsningen er vel kanskje å sette på caster kiler under fjærpakka (mener du får 4 og 6 grade caster-correction), samt å justere forstilling. Mener toyota har et referansespekter på toleranse på spissing. Hadde stilt spissingn mest mulig toe in innenfor toleransegrensen. Da vil forhjulene gå å "klype" litt og dekkene søke mot senter av bilen. Holder du deg innenfor toleranseregisteret, så skjevsliter du ikke dekka. Gjorde det på Hj60`n...og den er veldig retningsstabil og fin å kjøre...sporer ikke...og den skjevsliter ikke dekka.
(Nå håper jeg virkelig at jeg har sånn nokenlunde rett.....hvis ikke blir det vel både egg og tomater i råtten tilstand!)
Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil! Er jo ikke fagmann...kun hobbymekaniker!!