Fjærer,papirer.....

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Post Reply
Ellis

Fjærer,papirer.....

Post by Ellis »

Har et sett med Dobinson 2" fjærer, skulle gjerne hatt papirer til de. Noen som har tips om hvem, hva, hvordan. Skulle gjerne fått godkjent det. Skal det være noe form får merke på fjærene?
håvard

Re: Fjærer,papirer.....

Post by håvard »

Hmmm, får man TÜV på Dobinson da?
Ellis

Post by Ellis »

Må det være TUV a? Veit ikke, derfor er jeg desp etter tips/hjelp
håvard

Post by håvard »

For å få godkjent noe som helst, uten å overnaturlige krefeter må du i dag ha f.eks. TÜV papirer eller "bla bla bla - registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium - bla bla bla" (kopiert fra kjøretøyforskriftene : § 1-15. Spesielle unntak for bil).

I praksis så betyr det TÜV papirer.

Du kan ta en telefon til BGNor, de selger Dobinson og høre om de har noen dokumentasjon. Jeg har 4" Dobinson på min LJ73, men den går ikke gjennom EU-kontroll på Filippinene engang :)
Ellis

Post by Ellis »

Takk for svar! Hvordan ser OME papir ut? Går det an å ta en spansk`n :mrgreen: med papir fra OME ved EU kontroll? :shock:
håvard

Post by håvard »

På EU kontrollen så kicker de vel ikke på det? Det har de aldri gjort med mine biler ihvertfall. Det er vel bare hvis du blir stoppa i teknisk kontroll, eller du er så tjukk i huet som meg som oppsøker faren frivillig :)

Kopiere TÜV papirer er jo egentlig dokumentforfalskning. De er dessuten vannmerket. Delenummerene stemmer jo ikke overens med TÜV. Ved en godkjenning går selvsagt ikke det, du må ha originaldokumenter og riktige deler. EU kontroll skal de ikke henge seg opp i sånt da det er veldig moderat heving.
Ellis

Post by Ellis »

Ja enig der, jeg tenkte bare hvis man fikk lånt orginale papirer jeg da. For lappen som er på nye OME fjærer blir jo borte, de er jo bare på limt. Men som du sier så håper jeg de ikke bryr seg på EU, og bare lar det være slik.... :D
håvard

Post by håvard »

Hvis lappen/delenummeret er borte på OME settet så har du faktisk et problem. Helt teit, men hvis de ikke kan identifisere delene så må du dokumentere at det er riktige deler, no som kan bli vanskelig..

Men hvis du tenker på lappen på støtdemperne så er det ikke det som er identifikasjonen. De har et delenr som er preget inn i selve demperen. Hva spiralfjørene har vet jeg ikke, men bladfjørene har nummeret lakkert på (litt teit).

Trur EU skal gå over all forventning jeg, ikke tenk på det.
Post Reply

Return to “Drivverk 7x”