Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

ja, trur vi bynne å bli enige om nå...
Noen som vet om nå spes jeg må holde øye med under utskifting av pumpa? har muligens fått fatt i ei... ;)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Steinar skrev:Det må jo være noe feil med pumpa.... det ryker ikke svart av den selv hvor mye en provoserte den, og justeringsskruen var i bånn. Pumpa var jo bra blaut av diesel da...... ikke godt å si.... Jeg syns den tok seg godt frem med de hjula... og satsa bra, det gjorde du :lol:
Ja, holder med deg ang pumpe, dekk og satsinga, er bare synd siste to rundene i skogen ikke ble dokumentert, kjørte helt villmann og slapp alt som var i 60en løs! Rukus var vel eneste vitne gjennom hele rabalderet!

Pumpa som da hadde mer diesel på utsia en innsia plukka vi litt på og fikk tett tidligere på dagen.
Manglet pakning på manuelle fødepumpa, messingringer som var skjevklemt når de ble satt på en gang i tiden, og en bolt som trengte litt silikonpakning. ble tett da, men gjorde ingen forskjel...

Takk for bilde, Steinar! Glømte heelt av å ta bilder den helga...
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Har ikke prøvd... men du må jo såklart ta hensyn til registeret..(timingen) Det er vel ikke bare å få den på riktig tann, men den må også havne i en nøyaktig vinkel tror jeg..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Da er jeg et stykke på vei i oppryddingen av el-ræl på bilen, men det er mye å kose seg med.
Har hatt god hjelp av Øystein, greit med litt faghjelp!
Bestilt omformer på 65amp, og legger opp til at alt av 12v kan gå via denne.
Tanken var først ekstra batteri med egen dynamo, men det får komme etterhvert.

Fikk også lagt opp tempstyringen av vifta, selv om den fremdeles drives på feil-viset. Vifta skal også gå via omformeren, da den bare trekker 13-17ampere. Er i leit etter ei 24v vifte som kan ta over jobben, ser liksom ikke at radiatoren vil dekkes helt fint størrelsesmessig med 2 stk 12v vifter heller. Vifta jeg har fungerer forresten kjempefint, den slår inn på 82grader og kjøler kjapt ned til en mer gunstig temp.

Skiftet litt kjøleslanger i samme farta, mens jeg skulle hatt noen andre komponenter til innsetninga av temp-sensoren. Litt vulktape gjorde susen, og alt virker tett og fint. Kjører rundt med slangen fra forrige oppsett i bilen, så det ikke er noe problem om noe skulle skje, mot formodning.

Det som legges av kabler nå i motorrommet legges i sort flexirør, og kablene loddes eller klemmes med smeltekontakter med lim på. Blir tett og varer lenge. Er også enkelt å fikse/trekke nye kabler når røra er lagt.
Eneste jeg er betenkt med i forhold til de flexirøra, er om de byrde hatt et par hull for drenering, ettersom det garantert kommer fukt inn i enden, og der det blir vannlås vil jo vannet bli liggende. Tips?

edit, hadde kalt Øystein for Øyvind...
Senest rettet af 4Springar fre mar 13, 2009 9:30 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

4Springar skrev: Er i leit etter ei 24v vifte som kan ta over jobben,
og da er jeg intr i 12v vifta di!!! :P
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

knixen skrev:
4Springar skrev: Er i leit etter ei 24v vifte som kan ta over jobben,
og da er jeg intr i 12v vifta di!!! :P
ja, men kommer egentlig bare an på pris på den nye 24v om jeg kommer til å bytte. men skal ha det i tankan.
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Mulig du har nevnt det, eller jeg kanskje har spurt før, men hvorfor gidder du å kåle med elektrisk vifte? Hva er galt med den orginale vifta? Funker alltid, og gjør jobben den!

Det fins vel ikke tall på hvor mange biler som har kokt pga feil med elektriske vifter... virker lite pålitelig i forhold til mekanisk opplegg
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

marting skrev:Mulig du har nevnt det, eller jeg kanskje har spurt før, men hvorfor gidder du å kåle med elektrisk vifte? Hva er galt med den orginale vifta? Funker alltid, og gjør jobben den!

Det fins vel ikke tall på hvor mange biler som har kokt pga feil med elektriske vifter... virker lite pålitelig i forhold til mekanisk opplegg
Helt ærlig så skulle jeg nesten ønske det var org vifte..
Men nå er det sånn at den stoore IC'n tar litt plass, den stoore alu-radiatoren er noe lengere bak en orginalt, for å gi plass til IC'n...
Så er rett å slett ikke plass til org-vifta...
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Kontakt:

Innlegg av knixen »

marting skrev:Mulig du har nevnt det, eller jeg kanskje har spurt før, men hvorfor gidder du å kåle med elektrisk vifte? Hva er galt med den orginale vifta? Funker alltid, og gjør jobben den!

Jeg vil ha det pga mulighet til å stoppe vifta ved vading i spesielt myrvann... samt høyere effekt...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Så du har IC'en inni motorrommet, altså bak frontplata, og radiatoren flyttet bakover?
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

marting skrev:Så du har IC'en inni motorrommet, altså bak frontplata, og radiatoren flyttet bakover?
nei, icen står rett under tverrbjelken , så er det noen cm bak til raddisen.
Har du mulighet til å ta bilde av din raddis i "tverrsnitt" og måle hvor mye plass en org. vifte tar?
Bare så jeg blir sikker...
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Syns vel litt her.. .. kan måle litt i morra sikkert. Jeg har radiator med 4 "lag" fra bil med automat.
Vedlagte filer
IMG_1224.jpg
IMG_1224.jpg (39.7 KiB) Vist 4944 ganger
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

hmm...var det jeg tenkte meg ja...trangt...
ser vel litt på dette bildet hvor mye plass det er nå på min... er for lite tror jeg.
Er bilde av opplegget med temp-sensor i slangen.

Bare for å tenke høyt: om jeg setter den sensoren i overkant av radiatoren, på inn-siden, da vil vel vifta starte ganske snart og kjøle så snart det åpnes av termostaten. syntes nemlig det tar litt lang tid før vifta kobles inn, tar jo en stund før sensoren varmes opp til 82 grader.
Da vil vel tempen ligge på normalt hele tiden, det meste styres av termostaten...
Trenger tilbakemeldinger på dette!

Og lurer litt på når radiator-cap'en skal åpne av trykket i radiatoren for å sleppe veska videre til ekspansjonstanken? i dag testet jeg litt varmkjøring, men da spratt en av de nye koblingene av i stedet for at cap'en åpna og slapp ut trykk der.

Nivåmerkingen på ekspansjonstanken er vel litt avhengig av høydeplasseringen av radiatoren?
Og når jeg gir guffe på motoren et par sekunder synker nivået noen cm på radiatoren, men stiger igjen når jeg slipper turtallet.
Har egentlig aldri lagt merke til det i noen tilfeller før, men sånn er det nå hos meg.
Vedlagte filer
12032009684.jpg
12032009684.jpg (49.12 KiB) Vist 4936 ganger
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

synspunkter anyone?
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

Synspunkter? Tja.... hadde det vært min bil så hadde jeg kasta ut radiatoren og byttet tilbake til orginalt opplegg, evnt. med tjukkere register i radiatoren.. hehe... Klarer liksom ikke å stole på elektriske dingser til en så viktig oppgave.
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Skiftet gassdempere, ca 500,- på Bilxtra.
Her er bilde av demperene.
Nesten beste upgrade til nå!
Dieselpumpe underveis, ettersom delebilkjøpet mitt gikk i dass.
Satser på at det gjør susen, så er det dyser på neste utgiftspost, om ikke pumpa gjør meg heelt gla! ;)
Vedlagte filer
16032009686.jpg
16032009686.jpg (37.5 KiB) Vist 4784 ganger
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm

Innlegg av Frode S »

Ser ut som de har til Octavia på Biltema også, delenummer 68-214. Litt over to hundre spenn stykket.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

siste dagene og netterne har gått med til opprydding av el-ræl og gremlins. Er fremdeles noe krypestrøm i forhold til DEFA sentrallåsen, men det finner jeg ut av i morra.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9425
Kobla opp et varsellys så når ut-tempen på radiatoren er 82 grader vet jeg det må mer kjøling til, eller at det er for lite veske.
.
Dette som en sikkerhet for om ikke vifta skulle slå inn på sensoren som står før radiatoeren. Den starter vifta på 82 grader, men kan slåes av ved elvesituasjoner.

Fått kobla opp et oljetrykk gauge, så jeg vet hva den holder på med.
Satt samtidig inn et amp- meter, men den skal vel lese mellom dynamoen og batteriet, så hadde ikke nok kabel til dette.
Noen som har antydning på hvor tykk kabel jeg bør bruke?

Neste er å hente en del pakker på posten nå, mye som skal gjøres.
Skifte diesel-pumpe i helga.
Legge alt som går på 12v via omformer på 65amp, dvs at ingenting lenger trekker på et batteri.
Skal også monteres linser som ryggelys/arblys, DC lykter på taket.
Midtkonsollen skal bygges om og gi plass til omformer, sikringsskap for 12v og et bryterpanel for lys og div.

CBen skal også i midtkonsollen, om eg ikkje finn en rå måte å montere den i taket på.
Har ikke danitaen her så eg lure: har 640en høyttaleren på oversiden eller undersiden?
muli jeg må legge opp ekstern høyttaler om den havner i midtkonsollen...
Roger, e du parat for ei swr testing i helga?
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Er ingen ekspert på bil-el (hater det egentlig!) men på generell basis er faktum at ved 24v system så kan du halvere kvadratet på ledningene i forhold til et 12v system på samme ampere styrke.
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
RogerFo
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am

Innlegg av RogerFo »

Jeg er klar med SWR-meteret :-)

Jeg tror ganske sikkert at Danita har høyttaler under kassen.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Svar

Tilbake til «Garasje»