Side 53 av 83

Postet: fre okt 08, 2010 1:04 am
av folbjo
Ja karnsje det hadde vært noe ?
Du begynner jo å få skikkelig taket på detta her, he he

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: fre okt 08, 2010 11:11 am
av HighwayPatrol
folbjo skrev:Ja karnsje det hadde vært noe ?
Du begynner jo å få skikkelig taket på detta her, he he

Har hatt av og på nokre gangar på min eigen bil. Takk og lov at eg kjøpte d fjørspenner settet... Vurderte for ikkje so lenge sidan å selge verktøyet, men ettersom eg har fått brukt d nokre gangar, både på min eigen bil og for å hjelpe kompis med heving på sin bil, so blir d fjørspenner settet hos meg. Kostar jo berre 2600,- hos BILTEMA. Verksted skal jo ha mykje meir enn det for å skifte fjører for deg :wink:

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: fre okt 08, 2010 2:18 pm
av arcticlc
joda, mangler bare nå et firkant rør ut av fronten, så er den mer eller mindre komplett ;)

Jaaaa, fikk et lite merke med, men aaalt for lite til å kunne pryde vindavviseren til takgrinda. :(

får heller laget meg merker hos de lokale bokstavtrykkeriene :) koster ikke så særlig, men da får jeg det i allefall som jeg vil ha dem :)

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: fre okt 08, 2010 10:22 pm
av Containercruiser
Trur du kan være glad for at du kjøpte det fjærspennsettet når du demonterer og monterer demperane annankvar uke :P Dette er tydeligvis eit av dei bedre verktøyet Biltema selger? Veit iallafall kor eg skal henvende meg for å få tak i verktøy når 70'n skal heves:)

Var den shimsen alt som skulle til for å få bilen rett?

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: fre okt 08, 2010 10:32 pm
av HighwayPatrol
Jepp, geometrien på fjærbein gjer at 5 mm blir 10 mm. So no har eg bilen 2 cm høgare på førarside, og 1 cm på passasjerside, i tillegg til hevinga. No ser eg meg fornøgd, å grisar over d heile med tectyl :mrgreen:

Forresten, du treng ikkje d verktøyet der for å skifte fjører på din 70. Då held d med den type vi brukte på bakfjørene, men de må du passe på, for de er ikkje heilt til å stole på :shock:

SLETTET

Postet: lør okt 09, 2010 6:16 am
av folbjo
:?

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: lør okt 09, 2010 1:27 pm
av HighwayPatrol
folbjo skrev:Jeg ville ventet litt med den tektylen.
Blir bare gris når du skal suplere med større ringer... :wink:

Hehe, trur ikkje eg kan sette på meir no framme på bilen, hvertfall ikkje samme type hylser som du har framme på din (merk deg at eg kaller d for hylser, å ikkje ringar :wink: ). Har no passeleg høgde tilpassa forran og bak. Synd at eg ikkje tok ordentlege mål på hjulbuane forran og bak før jobben.
Snakka med ein som har veldig sægga AT 08 modell. Hans bil var 91 cm framme og 94 bak. Trur min hadde samme høgde som d før eg gjor nåke

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: lør okt 09, 2010 5:39 pm
av sunde
HighwayPatrol skrev:
folbjo skrev:Jeg ville ventet litt med den tektylen.
Blir bare gris når du skal suplere med større ringer... :wink:

Hehe, trur ikkje eg kan sette på meir no framme på bilen, hvertfall ikkje samme type hylser som du har framme på din (merk deg at eg kaller d for hylser, å ikkje ringar :wink: ). Har no passeleg høgde tilpassa forran og bak. Synd at eg ikkje tok ordentlege mål på hjulbuane forran og bak før jobben.
Snakka med ein som har veldig sægga AT 08 modell. Hans bil var 91 cm framme og 94 bak. Trur min hadde samme høgde som d før eg gjor nåke
d var da lavt,min er 101cm frame og 107 bak(når tems står i n) :)

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: lør okt 09, 2010 8:42 pm
av HighwayPatrol
sunde skrev: d var da lavt,min er 101cm frame og 107 bak(når tems står i n) :)

Døhh!! D der e juks :twisted:

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: lør okt 09, 2010 8:45 pm
av pk
Sikkert dumt spørmål, men hvor er disse målene tatt? Fra navsenter til underkant skjermer? Håper det er det fra bakken :-)

PK

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: lør okt 09, 2010 9:22 pm
av HighwayPatrol
pk skrev:Sikkert dumt spørmål, men hvor er disse målene tatt? Fra navsenter til underkant skjermer? Håper det er det fra bakken :-)

PK

Jepp, sånn som du har målt på din :wink:
Men sidan eg har andre skjermutbyggarar å større dekk, so er ikkje d til å sammenligne med ein standard lc. Sunde sin bil er på 37" å han har 6 cm ekstra på karroseri.

Postet: søn okt 10, 2010 1:10 am
av folbjo
Intressant
Min bil er nå 98cm i front og 102cm bak, på 35"
Tar du bort differansen mellom 35" og 37" (tilsvarer vell ca 5 cm), så er du nede på 96 cm framme og 102 cm bak ?
Jeg har ikke 6 cm karroseri heving i tillegg på min bil.
Mulig det blir feil å regne slik ?

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: søn okt 10, 2010 1:20 am
av HighwayPatrol
folbjo skrev: Intressant
Min bil er nå 98cm i front og 102cm bak, på 35"
Tar du bort differansen mellom 35" og 37" (tilsvarer vell ca 5 cm), så er du nede på 96 cm framme og 102 cm bak ?
Jeg har ikke 6 cm karroseri heving i tillegg på min bil.
Mulig det blir feil å regne slik ?

Våken fortsatt :?: :lol:
Diferansen på 35" å 37" er jo ca 5 cm i diameter, men husk på at d er radiusen som teller, når vi skal måle høgdeforskjel frå bakken å opp til utbygger, som dermed blir 2,5 cm, då hvis sunde setter på 35" på sin bil, så vil din og hans bil ha samme høgde, med andre ord, hvis du er kyndig nok til å flytte bakaksel 2,5 cm so har du plass til 37" dekk :lol:
Vanvittig høgde på den bilen din, folbjo, eg fattar ikkje ka du har gjort for å få den so forbanna høge :mrgreen:

SLETTET

Postet: søn okt 10, 2010 8:52 am
av folbjo
Jeg her kun gjort det du skulle ha gjort fra begynnelsen ( IronMan) :lol:
Er ikke så bevandret i tomme høyder, men i min plutifikasjon blir 2 tommer ca 5 cm.
Jeg tenker som så at det blir en tomme oppe og en tomme nede på dekket og tilsammen 2 ",
tenker jeg feil eller ?

Har vært inne på tanken om å få utført flyttingen av akselen,
slik at jeg står litt friere med tanke på dekk.
Selv om den ikke er drevet om hadde det sikkert gått å ta noen turer på 37" oxo

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: søn okt 10, 2010 11:57 am
av HighwayPatrol
folbjo skrev:

Jeg her kun gjort det du skulle ha gjort fra begynnelsen ( IronMan) :lol:
Er ikke så bevandret i tomme høyder, men i min plutifikasjon blir 2 tommer ca 5 cm.
Jeg tenker som så at det blir en tomme oppe og en tomme nede på dekket og tilsammen 2 ",
tenker jeg feil eller ?

Har vært inne på tanken om å få utført flyttingen av akselen,
slik at jeg står litt friere med tanke på dekk.
Selv om den ikke er drevet om hadde det sikkert gått å ta noen turer på 37" oxo



Hehe, var faktisk i samtale med Roger ang IronMan, men d e aldri for seint.. Du veit jo ka vi betalte for desse kvalitetssetta, sant? Bytter jammen meg eindel fjører for den prisen :lol:

Men ang din og sundes biler å geometri, så er ikkje sunde sin bil 5 cm høgare frå navet og ned til bakken. Da ville han hatt 39" dekk :shock:
Oppfatta d sånn at du tok med heile 5 cm i regnestykket då du skulle finne ut høgdeforskjelen i heving på din og sunde sin bil, men sunde har ikkje meir enn 2,5 cm høgare bakkeklaring enn din har :wink:

Hadde ikkje vore so dumt å flytte bakaksel. For syns skyld skulld d vært gjort på 35" sjølv om d ikkje e nødvendig, men da ville dekket vore meir sentrert til hjulhus bak. Trur ikkje d hadde vært noke problem med større dekk enn 35" om man hadde gjort d. Korr stort inngrepet er for å flytte bakaksel 2,5 cm anar eg ikkje, men eg tippar på at d er andre enn AT som får til d :wink:
Korr godt d er for converter utan å dreve om bilen er ein annan sak...

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: søn okt 10, 2010 3:10 pm
av OJM
Hadde du sett på HT fjerer hadde du sleppt og lage skims og demontere dette så mange ganger :mrgreen:
Eller Iroman :mrgreen:

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: søn okt 10, 2010 9:33 pm
av HighwayPatrol
OJM skrev:Hadde du sett på HT fjerer hadde du sleppt og lage skims og demontere dette så mange ganger :mrgreen:
Eller Iroman :mrgreen:

Du kan å tøyse og tulle du Oddny :wink:
Hadde d ikkje vore for at eg er litt sånn.........ka var ordet att........perfeksjonist?..... da hadde eg vel nøyd meg med at bilen var 1 cm skakk framme. Fjørene er ikkje heilt lik, å d gjelder vel vekta på bilen også. Da eg satte på fjørene var d lik høgde rundt, men den har siget 1 cm på førarside. Shimsa har eg kjøpt/fått å er originale OME shims. Bak har eg ingen shims, sidan belgene har utligna høgden bak.
Syns dessutan at d er kjekt å halde på. Hadde ikkje hatt muligheita til å gjere dette om eg ikkje hadde verktøyet for å gjere jobben :wink:

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: søn okt 10, 2010 11:44 pm
av SverreS
Eller kjøpt en bil med TEMS.Da har du også sluppet å holdt på sånn...........humre mumle..

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: man okt 11, 2010 5:29 pm
av sunde
det som utjør forsjellen på min 37" og andres 35" i høgden er temsen og 6 cm heving på kareseri.dei 2,5 cm på dekket utjør ikkje alverdens ska eg sei.men klart det når en tenker totalt 8,5 cm mer heving eller en 35" pluss ht i front og tems bak.så blir bilen høg.en bil med tems,er vist "noe høger orginal" har eg hørt.men kor mye veit eg ikkje.

Re: HighwayPatrols Land Cruiser 120 AT35

Postet: man okt 11, 2010 11:22 pm
av HighwayPatrol
Fekk pakke i posten frå Niklas idag. Ein aldri so liten rørfangar bak. Sjølvsagt måtte jo den monterast øyeblikkeleg :wink:
Hilift/lys/strømuttak bjelken under bilen som eg lagde i vinter må nok gje tapt for denne fangaren, sidan eg treng festa til å skru fast fangaren.
Sidan eg ikkje har hilift, å aldri ska ha d faenskapet der i hus fleir gonga, så tek eg ikkje dette so tungt. De har vore grei til beskyttelse under bilen, å eg ser at de har gjort nytta si til dette, men d vil nok fangaren gjere like godt :)

Etter å ha montert fangaren innser eg d at spoiler på bakluke trengs for at dette ska verte fullkommen :)

Tok nokre bilda. strømmen til vinsjen å arbeidslyset er midlertidig stripsa under til eg finner på ein beidre løysning på den biten

Bjelken veit eg enno ikkje ka eg ska gjere med, so eg kan jo like godt prøve å selge den (for fin og god til å kaste :) ) Dette er altså heimelaga å tilpassa 120 enten original eller AT på 35". Man kan ikkje ha reservehjulet under bilen når denne bjelken e der