Håvard's 40 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
isuki
Innlegg: 696
Ble med: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Lokasjon: Ål

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av isuki »

håvard skrev:
isuki skrev:Har diffen vært så utslitt at pinjongen har tatt bort i huset her (se bilde) :shock:
Ja, men det kan ikke være den første du har sett? Det er jævlig vanlig på 8" Toy diffene det der gitt!
Jeg har sett mærker på en diff jeg har hatt, men det må ha skjedd før jeg fikk den. Var det lagrene på pinjongen eller var det lagrene til huset som var slarkete?
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

isuki skrev:
håvard skrev:
isuki skrev:Har diffen vært så utslitt at pinjongen har tatt bort i huset her (se bilde) :shock:
Ja, men det kan ikke være den første du har sett? Det er jævlig vanlig på 8" Toy diffene det der gitt!
Jeg har sett mærker på en diff jeg har hatt, men det må ha skjedd før jeg fikk den. Var det lagrene på pinjongen eller var det lagrene til huset som var slarkete?
Det var lagra til pinionen som hadde gitt seg, og som følge av det så rasa pinion, så det har vel gått noen runder meg diverse jernspon i grusstørrelse inni der :)

PS! Dette er en Gammal Lux diff altså, ikke min.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

Da har jeg endelig fått laget utløserlager-adapter. Nå skal alle dimensjoner være slik det "kunne ha vært tenkt" :)

Dreiebenken var ganske sleten, så det var litt ekstra spennende å dreie presisjon.. Jeg brukte mye tid på å prøve meg fram på dimmen her. Det skal jo presses på og sitte som F! Selve utløser-holderen er jo av støpejern, så jeg måtte lage en foring som ble presset inn i holderen for i det heletatt å få dreid på originaldelen (der var det meste skeivt).

EDIT: Grunne til at jeg måtte lage denne delen er at 15B clutchen krever større utløserlager- det er seriøst svært gitt! Jeg tror Toyota bestemte seg for å lage et lager som varer i 90 år isteden for 50 år..



Bilde
IMG_2407 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2408 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2404 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2360 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2361 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2326 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2341 by dieseldragon, on Flickr
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3015
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av Eivind37 »

Superbo Håvard! Du går virkelig i dybden...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3235
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av 4Springar »

ooh, lekkert! Er sykt spent på resultatet her, gitt! 15b får pulsen min til å stige!
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

Tja! Da er jeg enda nærmere!
Starta den på lørdag. Har ikke kjørt den denda, og jeg har heller ikke kobla til kjøling, så jeg har ikke rusa den mye eller lenge.
Hvis dere er like overrasket som meg over at den ikke starta på aller første drag på nøkkelen så var det rett og slett at "fuel cut solenoid'en" ikke hadde strøm. Dvs. den hadde for mange volt. Den skal gå på 12 volt og jeg ga den 24. Så fort jeg ga den 12 volt så dro den igang slik en Toy motor skal.

Dette blir morro!!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dj08D1Zu10E[/youtube]
pistolsen
Innlegg: 141
Ble med: søn jan 31, 2010 11:22 pm
Lokasjon: 1166 Playa Norte

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av pistolsen »

Forutsatt at lagerene i dreibenken er dratt til, så er det et fett om chucken kaster, forutsatt at du får tatt alt på en oppspenning.
Stuff this in your big block pipe and smoke it!
isuki
Innlegg: 696
Ble med: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Lokasjon: Ål

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av isuki »

Råå motor Håvard! Nå er det jo bare resten igjen :wink:
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3015
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av Eivind37 »

JADDA!!! :D Åhh..jeg må ned å glane, føler jeg...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5200
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av Dag Einar »

15 B-F
Og F det står for?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

16 ventiler.
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3235
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av 4Springar »

Lekkert!! Godt å høre den i gang!
Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 754
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av Geir Vangen »

Imponert igjen :D
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av Johnny Fredriksen »

gratulerer . med motor og masse murstein....kuuuuult.
Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av Roall »

Turbo eller ikke, er nok ganske sikker på at du sparer deg en del arbeid med å tilpasse både turbo og ic nå når det fortsatt er enkelt å komme til 8) 1hz er i alle fall dau uten turbo. Du må jo ikke gi max med diesel, og selv med en ganske liten turbo får du en god del ekstra nm.

Uansett så mangler ikke gutten pågangsmot :)
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

Roall skrev:Turbo eller ikke, er nok ganske sikker på at du sparer deg en del arbeid med å tilpasse både turbo og ic nå når det fortsatt er enkelt å komme til 8) 1hz er i alle fall dau uten turbo. Du må jo ikke gi max med diesel, og selv med en ganske liten turbo får du en god del ekstra nm.

Uansett så mangler ikke gutten pågangsmot :)
Har du posta feil?
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

johnfred skrev:gratulerer . med motor og masse murstein....kuuuuult.
Takker! det har blitt noen teglstein ja!
Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av Roall »

Posta feil nei.

Alle "vet" jo at det bare er snakk et tidspørsmål før du peller bilen i biter igjen, fordi noe må forbedres og oppgraderes, og at det som regel skjer innen kort tid. Prøver bare å spare deg for litt arbeid :)
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av offroadguru Solli »

Gleder meg til du får testet motoren. Jeg tror ikke du har behov for turbo til ditt bruk, sikkert killer bunndrag i motoren som den er.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Innlegg av håvard »

Jeg har jo aldri sagt at jeg IKKE skal ha turbo på den!? Jeg har heller ikke sagt at jeg gi den lite diesel, eller vil ha en liten turbo!? :)

Jeg har bygget motorrommet slik at det er latterlig enkelt å skru på den. Det eneste jeg trenger for å montere turbo (plassmessig) er å ta av høyre framskjer. Det er 8 bolter, ei slangeklemme til luftfilteret og to strips som holder det elektriske. Jeg kan faktisk skru mesteparten av denne motoren uten å åpne panseret :) Så jeg sparer ikke stort mer enn 15-20min på å gjøre det nå.

Men viktigst av alt, jeg vil se hvordan denne motoren er uten turbo. Dessuten når jeg skal sette på turbo så blir det mest sannsynlig hjemmelaget manifold ( da den originale har en veldig udda turboflens) og rustfritt eksosanlegg. Det er et rent H... å lage eksosanlegg på en 80-84 40 serie. Dvs. det er jo lett å bare hive opp et rør, men skal du unngå å klyse det hver gang man kjører offroad så er det en tidkrevende prosess.
Svar

Tilbake til «Garasje»