Jeg har sett mærker på en diff jeg har hatt, men det må ha skjedd før jeg fikk den. Var det lagrene på pinjongen eller var det lagrene til huset som var slarkete?håvard skrev:Ja, men det kan ikke være den første du har sett? Det er jævlig vanlig på 8" Toy diffene det der gitt!isuki skrev:Har diffen vært så utslitt at pinjongen har tatt bort i huset her (se bilde)
Håvard's 40 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Håvard's 40 garasje
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)

Det var lagra til pinionen som hadde gitt seg, og som følge av det så rasa pinion, så det har vel gått noen runder meg diverse jernspon i grusstørrelse inni derisuki skrev:Jeg har sett mærker på en diff jeg har hatt, men det må ha skjedd før jeg fikk den. Var det lagrene på pinjongen eller var det lagrene til huset som var slarkete?håvard skrev:Ja, men det kan ikke være den første du har sett? Det er jævlig vanlig på 8" Toy diffene det der gitt!isuki skrev:Har diffen vært så utslitt at pinjongen har tatt bort i huset her (se bilde)

PS! Dette er en Gammal Lux diff altså, ikke min.
Da har jeg endelig fått laget utløserlager-adapter. Nå skal alle dimensjoner være slik det "kunne ha vært tenkt" 
Dreiebenken var ganske sleten, så det var litt ekstra spennende å dreie presisjon.. Jeg brukte mye tid på å prøve meg fram på dimmen her. Det skal jo presses på og sitte som F! Selve utløser-holderen er jo av støpejern, så jeg måtte lage en foring som ble presset inn i holderen for i det heletatt å få dreid på originaldelen (der var det meste skeivt).
EDIT: Grunne til at jeg måtte lage denne delen er at 15B clutchen krever større utløserlager- det er seriøst svært gitt! Jeg tror Toyota bestemte seg for å lage et lager som varer i 90 år isteden for 50 år..

IMG_2407 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2408 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2404 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2360 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2361 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2326 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2341 by dieseldragon, on Flickr

Dreiebenken var ganske sleten, så det var litt ekstra spennende å dreie presisjon.. Jeg brukte mye tid på å prøve meg fram på dimmen her. Det skal jo presses på og sitte som F! Selve utløser-holderen er jo av støpejern, så jeg måtte lage en foring som ble presset inn i holderen for i det heletatt å få dreid på originaldelen (der var det meste skeivt).
EDIT: Grunne til at jeg måtte lage denne delen er at 15B clutchen krever større utløserlager- det er seriøst svært gitt! Jeg tror Toyota bestemte seg for å lage et lager som varer i 90 år isteden for 50 år..

IMG_2407 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2408 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2404 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2360 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2361 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2326 by dieseldragon, on Flickr

IMG_2341 by dieseldragon, on Flickr
Superbo Håvard! Du går virkelig i dybden...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
ooh, lekkert! Er sykt spent på resultatet her, gitt! 15b får pulsen min til å stige!
Tja! Da er jeg enda nærmere!
Starta den på lørdag. Har ikke kjørt den denda, og jeg har heller ikke kobla til kjøling, så jeg har ikke rusa den mye eller lenge.
Hvis dere er like overrasket som meg over at den ikke starta på aller første drag på nøkkelen så var det rett og slett at "fuel cut solenoid'en" ikke hadde strøm. Dvs. den hadde for mange volt. Den skal gå på 12 volt og jeg ga den 24. Så fort jeg ga den 12 volt så dro den igang slik en Toy motor skal.
Dette blir morro!!!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dj08D1Zu10E[/youtube]
Starta den på lørdag. Har ikke kjørt den denda, og jeg har heller ikke kobla til kjøling, så jeg har ikke rusa den mye eller lenge.
Hvis dere er like overrasket som meg over at den ikke starta på aller første drag på nøkkelen så var det rett og slett at "fuel cut solenoid'en" ikke hadde strøm. Dvs. den hadde for mange volt. Den skal gå på 12 volt og jeg ga den 24. Så fort jeg ga den 12 volt så dro den igang slik en Toy motor skal.
Dette blir morro!!!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dj08D1Zu10E[/youtube]
Forutsatt at lagerene i dreibenken er dratt til, så er det et fett om chucken kaster, forutsatt at du får tatt alt på en oppspenning.
Stuff this in your big block pipe and smoke it!
Råå motor Håvard! Nå er det jo bare resten igjen 

40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)

JADDA!!!
Åhh..jeg må ned å glane, føler jeg...

Treffes som regel på 930 82 756
15 B-F
Og F det står for?
Og F det står for?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Lekkert!! Godt å høre den i gang!
- Geir Vangen
- Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
- Lokasjon: Sarpsborg
- Johnny Fredriksen
- Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm
gratulerer . med motor og masse murstein....kuuuuult.
Turbo eller ikke, er nok ganske sikker på at du sparer deg en del arbeid med å tilpasse både turbo og ic nå når det fortsatt er enkelt å komme til
1hz er i alle fall dau uten turbo. Du må jo ikke gi max med diesel, og selv med en ganske liten turbo får du en god del ekstra nm.
Uansett så mangler ikke gutten pågangsmot

LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Har du posta feil?Roall skrev:Turbo eller ikke, er nok ganske sikker på at du sparer deg en del arbeid med å tilpasse både turbo og ic nå når det fortsatt er enkelt å komme til1hz er i alle fall dau uten turbo. Du må jo ikke gi max med diesel, og selv med en ganske liten turbo får du en god del ekstra nm.
Takker! det har blitt noen teglstein ja!johnfred skrev:gratulerer . med motor og masse murstein....kuuuuult.
Posta feil nei.
Alle "vet" jo at det bare er snakk et tidspørsmål før du peller bilen i biter igjen, fordi noe må forbedres og oppgraderes, og at det som regel skjer innen kort tid. Prøver bare å spare deg for litt arbeid
Alle "vet" jo at det bare er snakk et tidspørsmål før du peller bilen i biter igjen, fordi noe må forbedres og oppgraderes, og at det som regel skjer innen kort tid. Prøver bare å spare deg for litt arbeid

LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
- offroadguru Solli
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Gleder meg til du får testet motoren. Jeg tror ikke du har behov for turbo til ditt bruk, sikkert killer bunndrag i motoren som den er.
Jeg har jo aldri sagt at jeg IKKE skal ha turbo på den!? Jeg har heller ikke sagt at jeg gi den lite diesel, eller vil ha en liten turbo!? 
Jeg har bygget motorrommet slik at det er latterlig enkelt å skru på den. Det eneste jeg trenger for å montere turbo (plassmessig) er å ta av høyre framskjer. Det er 8 bolter, ei slangeklemme til luftfilteret og to strips som holder det elektriske. Jeg kan faktisk skru mesteparten av denne motoren uten å åpne panseret
Så jeg sparer ikke stort mer enn 15-20min på å gjøre det nå.
Men viktigst av alt, jeg vil se hvordan denne motoren er uten turbo. Dessuten når jeg skal sette på turbo så blir det mest sannsynlig hjemmelaget manifold ( da den originale har en veldig udda turboflens) og rustfritt eksosanlegg. Det er et rent H... å lage eksosanlegg på en 80-84 40 serie. Dvs. det er jo lett å bare hive opp et rør, men skal du unngå å klyse det hver gang man kjører offroad så er det en tidkrevende prosess.

Jeg har bygget motorrommet slik at det er latterlig enkelt å skru på den. Det eneste jeg trenger for å montere turbo (plassmessig) er å ta av høyre framskjer. Det er 8 bolter, ei slangeklemme til luftfilteret og to strips som holder det elektriske. Jeg kan faktisk skru mesteparten av denne motoren uten å åpne panseret

Men viktigst av alt, jeg vil se hvordan denne motoren er uten turbo. Dessuten når jeg skal sette på turbo så blir det mest sannsynlig hjemmelaget manifold ( da den originale har en veldig udda turboflens) og rustfritt eksosanlegg. Det er et rent H... å lage eksosanlegg på en 80-84 40 serie. Dvs. det er jo lett å bare hive opp et rør, men skal du unngå å klyse det hver gang man kjører offroad så er det en tidkrevende prosess.