Side 54 av 65

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: lør des 17, 2011 5:12 pm
av isuki
håvard skrev:
isuki skrev:Har diffen vært så utslitt at pinjongen har tatt bort i huset her (se bilde) :shock:
Ja, men det kan ikke være den første du har sett? Det er jævlig vanlig på 8" Toy diffene det der gitt!
Jeg har sett mærker på en diff jeg har hatt, men det må ha skjedd før jeg fikk den. Var det lagrene på pinjongen eller var det lagrene til huset som var slarkete?

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: lør des 17, 2011 5:14 pm
av håvard
isuki skrev:
håvard skrev:
isuki skrev:Har diffen vært så utslitt at pinjongen har tatt bort i huset her (se bilde) :shock:
Ja, men det kan ikke være den første du har sett? Det er jævlig vanlig på 8" Toy diffene det der gitt!
Jeg har sett mærker på en diff jeg har hatt, men det må ha skjedd før jeg fikk den. Var det lagrene på pinjongen eller var det lagrene til huset som var slarkete?
Det var lagra til pinionen som hadde gitt seg, og som følge av det så rasa pinion, så det har vel gått noen runder meg diverse jernspon i grusstørrelse inni der :)

PS! Dette er en Gammal Lux diff altså, ikke min.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: fre des 30, 2011 4:07 pm
av håvard
Da har jeg endelig fått laget utløserlager-adapter. Nå skal alle dimensjoner være slik det "kunne ha vært tenkt" :)

Dreiebenken var ganske sleten, så det var litt ekstra spennende å dreie presisjon.. Jeg brukte mye tid på å prøve meg fram på dimmen her. Det skal jo presses på og sitte som F! Selve utløser-holderen er jo av støpejern, så jeg måtte lage en foring som ble presset inn i holderen for i det heletatt å få dreid på originaldelen (der var det meste skeivt).

EDIT: Grunne til at jeg måtte lage denne delen er at 15B clutchen krever større utløserlager- det er seriøst svært gitt! Jeg tror Toyota bestemte seg for å lage et lager som varer i 90 år isteden for 50 år..



Bilde
IMG_2407 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2408 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2404 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2360 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2361 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2326 by dieseldragon, on Flickr

Bilde
IMG_2341 by dieseldragon, on Flickr

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: lør des 31, 2011 5:59 pm
av Eivind37
Superbo Håvard! Du går virkelig i dybden...

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: fre jan 13, 2012 11:27 pm
av 4Springar
ooh, lekkert! Er sykt spent på resultatet her, gitt! 15b får pulsen min til å stige!

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: søn feb 05, 2012 9:25 pm
av håvard
Tja! Da er jeg enda nærmere!
Starta den på lørdag. Har ikke kjørt den denda, og jeg har heller ikke kobla til kjøling, så jeg har ikke rusa den mye eller lenge.
Hvis dere er like overrasket som meg over at den ikke starta på aller første drag på nøkkelen så var det rett og slett at "fuel cut solenoid'en" ikke hadde strøm. Dvs. den hadde for mange volt. Den skal gå på 12 volt og jeg ga den 24. Så fort jeg ga den 12 volt så dro den igang slik en Toy motor skal.

Dette blir morro!!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dj08D1Zu10E[/youtube]

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: søn feb 05, 2012 9:36 pm
av pistolsen
Forutsatt at lagerene i dreibenken er dratt til, så er det et fett om chucken kaster, forutsatt at du får tatt alt på en oppspenning.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: søn feb 05, 2012 10:08 pm
av isuki
Råå motor Håvard! Nå er det jo bare resten igjen :wink:

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: søn feb 05, 2012 10:59 pm
av Eivind37
JADDA!!! :D Åhh..jeg må ned å glane, føler jeg...

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: man feb 06, 2012 6:02 am
av Dag Einar
15 B-F
Og F det står for?

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: man feb 06, 2012 8:27 am
av håvard
16 ventiler.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: man feb 06, 2012 11:02 am
av 4Springar
Lekkert!! Godt å høre den i gang!

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: man feb 06, 2012 11:27 am
av Geir Vangen
Imponert igjen :D

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: man feb 06, 2012 7:19 pm
av Johnny Fredriksen
gratulerer . med motor og masse murstein....kuuuuult.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: tir feb 07, 2012 12:06 am
av Roall
Turbo eller ikke, er nok ganske sikker på at du sparer deg en del arbeid med å tilpasse både turbo og ic nå når det fortsatt er enkelt å komme til 8) 1hz er i alle fall dau uten turbo. Du må jo ikke gi max med diesel, og selv med en ganske liten turbo får du en god del ekstra nm.

Uansett så mangler ikke gutten pågangsmot :)

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: tir feb 07, 2012 1:29 am
av håvard
Roall skrev:Turbo eller ikke, er nok ganske sikker på at du sparer deg en del arbeid med å tilpasse både turbo og ic nå når det fortsatt er enkelt å komme til 8) 1hz er i alle fall dau uten turbo. Du må jo ikke gi max med diesel, og selv med en ganske liten turbo får du en god del ekstra nm.

Uansett så mangler ikke gutten pågangsmot :)
Har du posta feil?

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: tir feb 07, 2012 1:35 am
av håvard
johnfred skrev:gratulerer . med motor og masse murstein....kuuuuult.
Takker! det har blitt noen teglstein ja!

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: tir feb 07, 2012 7:52 am
av Roall
Posta feil nei.

Alle "vet" jo at det bare er snakk et tidspørsmål før du peller bilen i biter igjen, fordi noe må forbedres og oppgraderes, og at det som regel skjer innen kort tid. Prøver bare å spare deg for litt arbeid :)

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: tir feb 07, 2012 8:26 am
av offroadguru Solli
Gleder meg til du får testet motoren. Jeg tror ikke du har behov for turbo til ditt bruk, sikkert killer bunndrag i motoren som den er.

Re: Håvard's 40 garasje

Postet: tir feb 07, 2012 8:28 am
av håvard
Jeg har jo aldri sagt at jeg IKKE skal ha turbo på den!? Jeg har heller ikke sagt at jeg gi den lite diesel, eller vil ha en liten turbo!? :)

Jeg har bygget motorrommet slik at det er latterlig enkelt å skru på den. Det eneste jeg trenger for å montere turbo (plassmessig) er å ta av høyre framskjer. Det er 8 bolter, ei slangeklemme til luftfilteret og to strips som holder det elektriske. Jeg kan faktisk skru mesteparten av denne motoren uten å åpne panseret :) Så jeg sparer ikke stort mer enn 15-20min på å gjøre det nå.

Men viktigst av alt, jeg vil se hvordan denne motoren er uten turbo. Dessuten når jeg skal sette på turbo så blir det mest sannsynlig hjemmelaget manifold ( da den originale har en veldig udda turboflens) og rustfritt eksosanlegg. Det er et rent H... å lage eksosanlegg på en 80-84 40 serie. Dvs. det er jo lett å bare hive opp et rør, men skal du unngå å klyse det hver gang man kjører offroad så er det en tidkrevende prosess.