Side 7 av 7
Re: lj70_eier1
Postet: fre mar 02, 2012 11:15 am
av lj70_eier1
Ja da var det på tide å grave frem bilen fra snøhaugen og gjøre et nytt forsøk på å få den til å fungere som bil igjen.
Etter det uheldige forsøket på å bytte og bygge om motoren fra en 97 modell Hiace i fjord høst som ende litt sørgelig.
Det viste seg at denne motoren jeg hadde kjøpt var noe feil ppå selv om den startet og gikk bra da den først ble satt inn. Nå derimot vil den ikke ha vann og ser ut som den har et rimelig hett temperamang så der trengs det en ny topp.
Ny topp har jeg funnet på Ebay fra england for noen få tusenlapper og jeg håper det skal bli bra.
Jeg vill komme tilbake med oppdateringer under veis som jeg finner feil og får utbedret disse i håp om at jeg lærer noe av det jeg gjør og at dere som har gjort dette før kan gi meg hint og tips om jeg gjør noe galt.
Vi Prøver Igjen!
Jeg skal ha LJ70 på veien jeg, koste hva det koste må!

Re: lj70_eier1
Postet: tor apr 18, 2013 4:23 pm
av lj70_eier1
Se det! Da var enda et år gått og ingen LJ70 var klar for bruk. (har jeg for mange prosjekter tro?)
Bilene har stått innendørs i vinter og har egentlig bare fått tilsyn og lite annet desverre.
Nå håper jeg at jeg klarer å tvinge meg selv til å få 70'n på veien snart.
Hadde jo unektlig vært litt moro å sett hvordan det var å kjøre med en av disse bilene også da. Har jo snart så mange nå at jeg kan holde løp for meg selv!
Skal prøve å oppdatere litt oftere for de som er interesert.
Re: lj70_eier1
Postet: tor apr 18, 2013 4:30 pm
av Containercruiser
Kjør på med oppdateringer her inne. Her er nok av garasjeprosjket på cruiserer nyere enn 1990:p
Re: lj70_eier1
Postet: ons okt 02, 2013 4:56 pm
av lj70_eier1
Så denne på nett her en dag og tenkte at det må jo være en maskin å ha om man skal i krigen!
Re: lj70_eier1
Postet: fre okt 04, 2013 6:43 pm
av benteruden
Må si du har vært uheldig med bilene dine!! Som trøst så har jeg selv en hiace 95 mod motor i min 73 som spruter olje ut åndinga! Har bestilt ny regulator, stempel ringer, regreim, rådelager og fult paknings sett til kr 3600,- på skruvat.no. Meget billig. Så her blir det overhaling når det blir kaldt. Stå på, dette får du til

Re: lj70_eier1
Postet: man okt 07, 2013 2:03 pm
av lj70_eier1
Takk Takk "benteruden", godt med litt støtte!
Ja vi skal nok få den på veien skal du se. Ny Hiace motor er innkjøpt og den skal ha gått 70 - 80.000 km ca så den bør være veldig bra, og da er det jo håp mener jeg.
Re: lj70_eier1
Postet: ons okt 09, 2013 9:25 pm
av vikingen
har du fått bygd glødinga på 2lt2? kan du ta bilde ?=)
Re: lj70_eier1
Postet: ons okt 30, 2013 12:45 pm
av lj70_eier1
Hei alle sammen. Da var det på tide med en oppdatering igjen. Blir lenge mellom hver gang men slik er det når en har mange prosjekter.
I vente av å komme over en ny topp til bilen min har jeg klart å finne en motor som har gått under 90.000Km og den er nå innkjøpt og klar til stripping og montering.
Denne gangen har jeg bestemt meg for å rive motoren helt ned utvendig og ta bort alt av sensorer og målere for å erstatte dem med nye følere og målere før motoren blir satt inn i bilen og bygge bilen om etter hva motoren sier istede for å gjøre motsatt som sist. Dermed kan jeg få full oversikt over alt som skjer og ha full kontroll på hvordan motoren har det.
Intercooler og ny radiator er satt på ønskelisten sammen med et glødesystem fra Hiace eller Hilux som jeg vet virker.
EGR systemet blir tatt bort og vakumstyring blir bygd om. Det blir montert 2 stk dynamo og batterier blir satt bak.
Motor rommet ryddes for alt som ikke har med motor å gjøre og alt av releer å "bokser" blir flyttet inn i bilen.
Siden elektronikk og bilelektro er både yrke og hobby så blir det masse rare duppeditter som blir plasert inn i bilen for å gjøre det hele enklere. alle mekaniske releer blir byttet ut med elektroniske, sikringsboksen byttes med elektronisk boks med LED angivelse på inn og ut. Denne boksen inneholder også blinkrelee(programerbart), bremselys relee(programerbart), Fult/dim relee(programerbart), relee for horn, relee for start puls, alarm(for MC) og litt annet småtteri. Denne boksen er beregnet for motorsykkel men må være brukende for bil også, er jo samme system bare dobbelt av det.
Legger ved en ling til hjemmesiden så kan de som finner det interessant se selv hva det er.
http://motogadget.com/en/electrics/elec ... erung.html
Det blir antagelig vis også en nøkkelløs tenningslås siden det er mulig å koble til disse for en billig penge.
Har fått litt mer blod på tann nå igjen og håper jeg snart kan ta meg en tur med bilen for å se hva den er god for både i og utenfor terrenget. Har en kompis som driver å raser rundt med en slik Jeep ting som trenger å se at det ikke holder mål! hehe
Kommer tilbake med mer info og bilder underveis!
Re: lj70_eier1
Postet: ons okt 30, 2013 4:03 pm
av Pirkka
Nå må dette bli vel bra

Hvor du har garasjen nå gamle ble vel brent ned i sommer

Re: lj70_eier1
Postet: ons okt 30, 2013 4:17 pm
av JanK 55
Interessant prosjekt, håper på masse bilder under veis.

Helt klart at du må parkere den Jeep'n
Tro det er mange som hadde satt veldig pris på om du hadde tatt deg tid til å legge ut bilder og tekst slik at det kunne bli en "How To" tråd

Re: lj70_eier1
Postet: tor okt 31, 2013 8:33 pm
av lj70_eier1
Pirka: garasjen er fortsatt på samme sted.
Skal prøve å se om ikke jeg kan lage en liten "how to(not) do" bildeserie av hva jeg finner på.
Re: lj70_eier1
Postet: tor okt 31, 2013 8:36 pm
av vikingen
morro og se litt action her, og veldig spent på planene dine om ledningsnettet!
har du bygd om til dynamo med regulatorn innebygd?
Re: lj70_eier1
Postet: fre nov 01, 2013 9:43 am
av lj70_eier1
Dynamo med innebygget ladevippe er litt vanskelig å få til om man ikke lar den gamle surre og gå pga. vakum til bremsene.
Har en plan om en løsning men jeg må først finne de riktige delene. Det er jo noe alle dieselbiler sliter med og det finnes mange løsninger.
Re: lj70_eier1
Postet: fre nov 01, 2013 10:25 am
av lj70_eier1