måske kan jeg, men ved ikke lige hvordan de ser ud og er samlet med karrosseriet! Men intet er umuligt... næsten!offroadguru Solli skrev:Kan du gjøre det? Jeg kan sveise resten selv men kan ikke lage slikt.jespervangfalkenberg skrev:jeg ville nok vælge at lave nogle nye skærmkanter
Offroadguruen BJ45 (45 &60)
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 729
- Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
- Lokasjon: Danmark
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
For meg er det godt nok om de ser nesten like ut. Man kan ta mal av hjulbuene fremme for å få riktig profil.jespervangfalkenberg skrev:måske kan jeg, men ved ikke lige hvordan de ser ud og er samlet med karrosseriet! Men intet er umuligt... næsten!offroadguru Solli skrev:Kan du gjøre det? Jeg kan sveise resten selv men kan ikke lage slikt.jespervangfalkenberg skrev:jeg ville nok vælge at lave nogle nye skærmkanter
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Ja slik er det. Tror aldri mere det dukker opp en slik til den prisen.OJM skrev:Gratulere med Jerngris,eg prøvde og kjøpe den igår men du var kjappere på avtrekkern![]()
FJ 55 og Offroadguruen må bli som hand i hanske![]()
Stå på Solli
-
- Innlegg: 122
- Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
- Lokasjon: Midt-Telemark
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Til samanlikning låg HJ45 til 110.000 på siste halvdel av 70-talet 
Edit: Vågar meg på ein ambivalent gratulasjon her. Gratulerer so mykje med ein grusomt tøff bil Guruen

Edit: Vågar meg på ein ambivalent gratulasjon her. Gratulerer so mykje med ein grusomt tøff bil Guruen

- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Da var alt av oljer byttet. Motor, gir og kraftuttak pluss akslinger. Mye olje + filter. Og smøring av alle kryss og styrekuler. 2100kr med arbeide.
Men jeg synes ikke motoren sviver pent. Litt hard lyd.
Men jeg synes ikke motoren sviver pent. Litt hard lyd.
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Gratulerer med Jerngris Jan Terje.
Du er nok rette mann til å ha en sånn bil.
Du er nok rette mann til å ha en sånn bil.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Det spørs hva folket sier om jeg gjør som planlagt med bilenDag Einar skrev:Gratulerer med Jerngris Jan Terje.
Du er nok rette mann til å ha en sånn bil.

Men først må 45en bort så det blir litt kapital til investeringer.
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
HVIS jeg går i gang med bilen, blir det selvsagt etter eget hode og heeeeeeeeeeeeelt uten tanke på at denne bilen er drit sjelden og unik.
Det første må selvsagt bli å ta litt rust. I motsetning til andre Landcruisere ser det ut til at en 55 ruster
Det må inkludere fjerning av arbeidslys bak og noen hjulbuer som minner om originalen.
Så litt farge, en 55 MÅ være 2 farget. Får man matt sort i 2 farger?
Teknisk må den oppgraderes med BJ 7 Serie akslinger med 3.70 fra HJ60 og servo.
Den må opp 2 tommer, her finnes det intet av fjærer å finne. Får lage noen.
Og så må jeg finne en diesel motor. Norske oppkjøpere har dessverre tømt DK for 14B så det får bli noe annet.
Og, originale felger med 235x85x16.
Og tak stativ i full lengde.
Da bør det bli en grei bil etter min mening.
Men vi får se.
Ett stort pluss med 55 er at den har en ordentlig ramme og ikke en klinket som 4 Serie. Den ser meget bra ut.
Liker stilen på denne 60en;
Det første må selvsagt bli å ta litt rust. I motsetning til andre Landcruisere ser det ut til at en 55 ruster

Det må inkludere fjerning av arbeidslys bak og noen hjulbuer som minner om originalen.
Så litt farge, en 55 MÅ være 2 farget. Får man matt sort i 2 farger?
Teknisk må den oppgraderes med BJ 7 Serie akslinger med 3.70 fra HJ60 og servo.
Den må opp 2 tommer, her finnes det intet av fjærer å finne. Får lage noen.
Og så må jeg finne en diesel motor. Norske oppkjøpere har dessverre tømt DK for 14B så det får bli noe annet.
Og, originale felger med 235x85x16.
Og tak stativ i full lengde.
Da bør det bli en grei bil etter min mening.
Men vi får se.
Ett stort pluss med 55 er at den har en ordentlig ramme og ikke en klinket som 4 Serie. Den ser meget bra ut.
Liker stilen på denne 60en;
- Vedlagte filer
-
- 521413_155523167937739_291785228_n.jpg (76.2 KiB) Vist 3344 ganger
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Da er det vel bedre å kjøpe den?
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
???lj73jon skrev:Da er det vel bedre å kjøpe den?
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Sånn 14B motor er til salgs i Danmark for 15000,-
Senest rettet af Dag Einar fre feb 22, 2013 8:36 am, rettet i alt 2 gange.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Gratulere med sjelden , tøff og spesiell utgave av LAND CRUISER . Se bare hva de forlanger uti verden for slike når de en sjelden gang er til salgs , her er det muligheter enten du velger å beholde den eller selge .
Bård - Tlf.97618988
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Hadde vært fett med 1HD-T, siden du ikke får fatt i en 14B
Koster kansje litt, men nå er jo alle de eldre diselmotorene til Toyota blitt veldig vanskelig å få tak i til en hyggelig pris.

Classic LC FRELST
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Det er jo utrolig at ikke folk kastet seg over denne til denne prisen.baardlie skrev:Gratulere med sjelden , tøff og spesiell utgave av LAND CRUISER . Se bare hva de forlanger uti verden for slike når de en sjelden gang er til salgs , her er det muligheter enten du velger å beholde den eller selge .
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Så kult at den ble din:)
http://www.vintageoffroad.com/viewvehicle.cfm?id=445
Kan bli en tøff turvogn;)
http://www.vintageoffroad.com/viewvehicle.cfm?id=445
Kan bli en tøff turvogn;)
- knut eivind
- Innlegg: 1818
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Enig i det meste du vil gjøre med bilen, og jeg driter i om den er sjelden eller ikke sånnsett, men tror du den vil kle svart? Klarer ikke helt og se for meg andre farger enn rød på en 55.
Enig i at den må være tofarvet. Hadde ikke en 12ht eller 2h med turbo vært noe for denne bilen? Ang fører tenker jeg at det må da være og få satt på noe fra enn annen gammal cruiser evt med flytting av noen innfestinger. Eller evt og bruke hjelpefjører.
Enig i at den må være tofarvet. Hadde ikke en 12ht eller 2h med turbo vært noe for denne bilen? Ang fører tenker jeg at det må da være og få satt på noe fra enn annen gammal cruiser evt med flytting av noen innfestinger. Eller evt og bruke hjelpefjører.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Svart var en spøk.
Ser Terrain Tamer har fjer sett. Ellers passer vist 75 med flytting av braketter. 2H er nok det beste valget. Det er, om den er aldri så trøtt, en skudd sikker motor. Og andre alternativer er for dyre. Men det er jo ikke bare å putte i en diesel. Tanken blir feil og det er bare 12 volt. Vi får se.
Ser Terrain Tamer har fjer sett. Ellers passer vist 75 med flytting av braketter. 2H er nok det beste valget. Det er, om den er aldri så trøtt, en skudd sikker motor. Og andre alternativer er for dyre. Men det er jo ikke bare å putte i en diesel. Tanken blir feil og det er bare 12 volt. Vi får se.
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Trur disse gutta kan hjelpe deg med dempere og fjærer.
http://www.cruiseroutfitters.com/sus_55 ... dakar.html
http://www.cruiseroutfitters.com/sus_55 ... dakar.html
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
De er til 75. OME har ikke til 55. De skriver at sjakkelfester må flyttes.pilten skrev:Trur disse gutta kan hjelpe deg med dempere og fjærer.
http://www.cruiseroutfitters.com/sus_55 ... dakar.html
-
- Innlegg: 440
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: Offroadguruens RAT 45 & HJ60, samt Arctics HiLuxer
Gratulerer med unik bil.
Eneste logiske motorvalg ved konvertering til diesel er for meg 1hd-t.
For en eventyrer som deg, se på ebay.co.uk , der selges høyrestyrte 80`er så billig,
at du kan hente hjem en bil, selge interiør og karosseri deler, og sitte igjen med meget billig drivverk.
1hd-t kan jo også forkles som HZ motor ved demontering av turbo,
noe som kanskje kan gjøre en evt. godkjenning litt enklere.

Eneste logiske motorvalg ved konvertering til diesel er for meg 1hd-t.
For en eventyrer som deg, se på ebay.co.uk , der selges høyrestyrte 80`er så billig,
at du kan hente hjem en bil, selge interiør og karosseri deler, og sitte igjen med meget billig drivverk.
1hd-t kan jo også forkles som HZ motor ved demontering av turbo,
noe som kanskje kan gjøre en evt. godkjenning litt enklere.