erwin wrote:Det er viktig å huske at de fleste piggfrie dekk for SUV'er (Mud/Snow) er komplett ubrukelige på norsk vinterføre. De er laget for et tilfeldig snøfall i USA/mellomeuropa, og har en alt for hard gummiblanding for isete veier. Du må velge moderne piggfrie for skandinaviske forhold, og de er det ikke mange av i vår dimensjon.
Jeg har kjørt en vinter på nevnte Blizzak DMZ3 dekk og er svært fornøyd, bortsatt fra tendensen til å flyte oppå mye løssnø og særlig slaps.
Men dette har nok mer med bredden av dekket å gjøre, enn mønsteret.
Og jeg mener fortsatt at et 265/70 dekk er for bredt forn en LC90 som tross alt veier under 2000 kg.
Husk på at friksjonen er uavhengig av arealet av kontaktflaten dekk/vei. Et bredere dekk "suger" seg ikke bedre fast på is (med mindre det er andre effekter ute og går en friksjon). Men et bredere dekk vil lettere flyte enn et smaelere som raskere graver seg ned til fast grunn.
Det er faktisk litt mer komplisert enn ren friksjon.. jeg lærte litt om dette på bilingeniørsudiet....( Det er lenge siden nå

) it is'nt only only....
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du

(og en RN36, og en RN46)