Per Martins LJ73, (x: LJ70, HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38, LJ70, BJ75)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
Joakim
Ble med: tor okt 21, 2004 7:03 pm
Lokasjon: Vestfold
Kontakt:

Innlegg av Joakim »

Så ut til å være en kjempe tur det der.

Åssen hevesett er det på bilen din? OME? Du har jo noe som ligner på flex, det har ikke jeg :?
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Per Martin har IronMan 2" hevesett. Jeg satt det på for ca 4 år siden. Tror det har blitt noe mykere med åra. Se også bilde her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=188&start=180

Da vi var i Finland nå la jeg merke til at PM kom seg bedre fram i en oppoverbakke med en del ujevnheter og løse partier, enn en 70 på 35" GY Wrangler MTR. PM har 31". Flex og kjøreteknikk teller!
Brukeravatar
per_martin
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Heia folkens! Koselig med mye besøk i garasjen!
Jepp Frode , -kjempetur! Du må prøve å bli med neste gang! Spesielt artig når bilen er så bra. (Har jeg nevnt det før...?) Skal få 'presentert' den litt grundigere utpå sensommeren Joakim. Sjøl takk for fin tur Vegard (og Thomas og Lars og alle de andre)! Ser frem til høsten og ny tur til Mauken, sammen med RR og Mitsubishi og Gelendewagen -gutta. Ikke sikkert at vi er helt enige om hvilke biler som er de beste da veit du, men vi er helt enig om at å dra på tur er helt konge. :D
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Hei!
Kjapp rapport! Sperrer montert og testet. Spesielt når akslingene flekser mye hjelper det virkelig med sperre foran i tillegg til bak. Ble positivt overasket her! Forklaringen er kanskje at med mye fleks har man jo skikkelig tak bare på ett hjul på hver aksling, og da øker jo grepet med 100% når du kobler inn frontsperra!

Monteringen ble gjort hos Bækkens Offroad Service. En hyggelig og dyktig mann som gjør jobben nøye og ordentlig, og attpåtil til en hyggelig pris. Anbefales!

Har også fått nye hjul. Pent brukte Pro Comp X-terrain 33. Felgene er kjøpt på CI-service (dekk-kjede som vi har rabattavtale med). Vet det har vært problematisk å få tak i 10x15 -felg til 70-serien, men CI service har altså denne felgen (med -44 i innpress, går rett på, på håret, OBS! 70 serien må ha felger med stor navåpning også bak, dvs fire stk "front"felger
Vedlagte filer
Litt trangere foran, men det subba ikke noe sted da jeg prøvde bilen. Oppdatert rapport senere utpå høsten.
Litt trangere foran, men det subba ikke noe sted da jeg prøvde bilen. Oppdatert rapport senere utpå høsten.
060805 10x15 med 33x12,5x15 Foran.jpg (36.85 KiB) Vist 9313 ganger
Går fint inn under bak.
Går fint inn under bak.
060805 10x15 med 33x12,5x15 Bak.jpg (34.34 KiB) Vist 9313 ganger
Sånn ser disse felgene ut på bilen.
Sånn ser disse felgene ut på bilen.
Nye hjul.jpg (31.71 KiB) Vist 9313 ganger
Senest rettet af per_martin tor sep 29, 2005 12:59 pm, rettet i alt 1 gang.
mvh Per Martin

Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Aiaiai

Detta blei greier, vettu. Får hjerteklapp her jeg sitter. Gratulerer med en av Tromsø og omegns mest velutstyrte 70' seriebiler :D
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
Steinar
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Får litt hjerteklapp jeg også.... du har gjort dette til en kjempe offroad bil altså :)
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Kult Per Martin!

Nesten så jeg gleder meg til ferien skal ta slutt, så jeg får se bilen i aksjon.
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Takker!
Joda, synes bilen er fin sjøl jeg nå. :) (Noen penere breddere må vel til etterhvert.) Fin å kjøre både på vei og i terrenget. Bedre flyt i terrenget, og på veien oppleves ikke bilen som så lavt giret nå lenger (syntes alltid turtallet ble så høyt når jeg skulle holde tritt med de andre bilene i 90-sonen).

Skal bli spennende å måle forbruket med 33". Med meeget pen kjøring (70-80 km/t) var jeg nede i 0,8 l/mil i sommer med 31" (Hercules M/T) Har dobbeltsjekka mange ganger, kjørt ca 350 mil i sommer, 0,80 - 0,85 er ikke noe problem hvis man kjører rolig. Litt grovere mønster i Pro Comp dekkene ("durer" litt i 30-sonene), men håper å kunne kjøre like billig som med de gamle.

Uuuups! Må redigere litt her: Hadde ikke Vegar minnet meg på det ville jeg glemt å ta det med i beregningen (bokstavelig talt): Med 31" viser speedometeret ikke bare litt for mange km/t (ca 8-9% over det GPSen viste da vi testa i vår) den teller også for mange km på telleverket. Målt i forhold til "virkelige km" var altså forbruket mitt i sommer heller nærmere 0,9. Med 33" blir det lettere, - da skal både nåla og telleren vise ganske nøyaktige hastigheter/avstander (Vegar har hatt 33" på denne bilen før). Takk til Vegar, uten korreksjonen ville jeg jo fått et nokså skuffende resultat med de nye dekkene...

Det kan nok også være andre feilkilder/små avvik inne i bildet, f.eks burde jeg nå teste i hastigheter rundt 60-70 km/t siden dette var den reelle hastigheten med 31" (bilen utmerker seg ikke akkurat med en utpreget aerodynamisk form, og hastighet og forbruk vil derfor i stor grad henge sammen...) Andre ting som terreng, trafikk, veidekke, dekkmønstre, lufttrykk, temperatur etc etc vil også telle, men til vårt formål får si at det nå blir nøyaktig nok likevel. :)

Det jeg egentlig er interessert i er om den nye rullediameteren harmonerer med drivlinja på en måte som gjør det mulig å kjøre sånn ca like økonomisk med sånn ca 33" som med sånn ca originaldimensjon (30-31").
Eller: vil jeg nå lettere holde tritt med trafikken uten at forbruket stiger like dramatisk som før (jmf "høyt turtall" i 90-sonen).

Puh!

For de som vurderer felgene fra CI-service: En rund og fin kant på høyre foran subber ørlite i gummimansjetten på styrekula (der hvor mansjetten buler ut på midten). For sikkerhets skyld er det nok lurt å klemme den litt sammen med strips el.lign.

Prøvde dette, -det funka! -Hadde ikke lyst å bruke spacer!
mvh Per Martin

Brukeravatar
straight6
Ble med: man mai 23, 2005 10:25 pm
Lokasjon: Sodankylä, Finland
Kontakt:

Innlegg av straight6 »

Hi Per-Martin,

I just found your garage by chance. Nice photos from Mauken and Raajärvi, and I see your 73 is developing nicely... :)

I hope we'll meet when I'm in Tromsø this autumn.

Take care,

Thomas
1979 HJ45LP, 1988 HJ61LG (in pieces, but mostly still around)
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Hi Thomas! Long time!

Your'e coming to Tromsø in the beginning of Septembre wasnt it? Looking foreward to see you! Maybe we can gather some of us, Vegar, Roger, Stian and drive a little in the sand at kattfjordeid for a coupple of hours? :D

See ya soon!
mvh Per Martin

Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Spisepause etter strevsom økt med kjøring. Per Martin sin bil er blitt rå!!!
Vedlagte filer
DSCN6480.JPG
DSCN6480.JPG (56.79 KiB) Vist 9509 ganger
wazzza
Ble med: søn aug 21, 2005 8:02 pm

Innlegg av wazzza »

Hei Per Martin

Ser at du har solgt dekkene og felgene.

Er det større dekk på gang eller?
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Hei!

Ingen konkrete planer om noe større foreløpig! Sysler litt med tanken om 16" felger og litt mer originalt utseende. Hive meg på diskret-modifiserings-trenden!

Likte de hjulene jeg solgte svært godt, ekstreme i terrenget og gode på veien (ingen problemer med "sporing" f.eks), men med 15" x 10" felg i kombinasjon med 70-serie styrekule blir det nødvendigvis veldig bredt! De stikker utenfor selv med VX -breddere.

Vil ha hjulene i kant med skjermen og innenfor reglene, - istedet for utenfor skjermen og på kant med myndighetene..he he.

Setter på VX breddere og måler/pønsker ut/prøver ut litt forskjellig i løpet av vinteren. Gode forslag mottas med takk og entusiasme! :D
mvh Per Martin

Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Pusler stadig litt med bilen: På tide å oppdatere litt i garagen.

EU godkjent frem til Januar 08 (var tidlig ute i år, siste frist Jan neste år).
Måtte skifte bremsebelegg foran, + sette ekstra sikringsholder på ettermontert uorginalt utstyr (ARB kompressor). Begge deler for gjort å fikse, ingen trege bremsekalipperstemple her. Toyotakvalitet vet dere...
Altså "null hull" egentlig! Ikke verst for en snart 20 år gammel bil!

Fikk skrevet inn alternativ dekkdim. i vognkortet samme uka:
Vedlagte filer
Hadde noen skarpe kanter på fangeren som nå er skjult bak runde plast-hjørner. Gjør bilen vennligere overfor fotgjengere og syklister.
Hadde noen skarpe kanter på fangeren som nå er skjult bak runde plast-hjørner. Gjør bilen vennligere overfor fotgjengere og syklister.
Bilde007.jpg (29.33 KiB) Vist 9272 ganger
Kan nå kjøre vinsj innenfra! Sikkerhetsbryter + inn/ut fjærbelastet bryter. Det tomme panelet ved siden av nødblink-lampa nesten "bad om" å bli brukt til noe! Nå slipper jeg å dra inn den møkkete kabelen hver gang jeg må sitte inne å holde på bremsen.
Kan nå kjøre vinsj innenfra! Sikkerhetsbryter + inn/ut fjærbelastet bryter. Det tomme panelet ved siden av nødblink-lampa nesten "bad om" å bli brukt til noe! Nå slipper jeg å dra inn den møkkete kabelen hver gang jeg må sitte inne å holde på bremsen.
Bilde004.jpg (33.49 KiB) Vist 9272 ganger
Hadde liggende et lite ryggelys. Original kabelgjennomføring (til hengerkontakt) nede ved jekkholderen på innersiden av baksjermen. Eksosklemme brukt som beskyttelses("velte") bøyle. Hjelper godt på sene høstkvelder. Større lys på taket kommer senere.
Hadde liggende et lite ryggelys. Original kabelgjennomføring (til hengerkontakt) nede ved jekkholderen på innersiden av baksjermen. Eksosklemme brukt som beskyttelses("velte") bøyle. Hjelper godt på sene høstkvelder. Større lys på taket kommer senere.
Ryggelys II.JPG (39.63 KiB) Vist 9272 ganger
Fikk tak i dette multi-instrumentet også fra Danmark (Jøkers Auto Ophug) (Sørens kjipe mobil-kamera!)
Fikk tak i dette multi-instrumentet også fra Danmark (Jøkers Auto Ophug) (Sørens kjipe mobil-kamera!)
Multiinstrument.jpg (45.6 KiB) Vist 9272 ganger
Breddere kreves ved godkjenning av hjulene. Går akkurat kant i kant foran (8" felg). Kjøpt fra Danmark. Italienske "VX -look-alikes". Hele hjulet skal være innafor (-unntatt "bulen" man får nederst ved lavt lufttrykk).
Breddere kreves ved godkjenning av hjulene. Går akkurat kant i kant foran (8" felg). Kjøpt fra Danmark. Italienske "VX -look-alikes". Hele hjulet skal være innafor (-unntatt "bulen" man får nederst ved lavt lufttrykk).
H 05 Breddere 2.jpg (28.65 KiB) Vist 9272 ganger
Litt dårlig oppløsning på bildet(#*&^¨%¤fille kamera)..., - med dokumentasjon fra Toyota får man altså 31"x10.5x15 godkjent (på 7-9" felgbredde).
Litt dårlig oppløsning på bildet(#*&^¨%¤fille kamera)..., - med dokumentasjon fra Toyota får man altså 31"x10.5x15 godkjent (på 7-9" felgbredde).
Alt. dekkdim.jpg (21.08 KiB) Vist 9272 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Innlegg av dracan »

Flotte moddinger....
Gir en annen en en god del inspirasjon... :lol:
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Takker! Artig med positive kommentarer! Det er jo mange her på forumet som gjør større og mer avanserte modifikasjoner (og jeg tar av meg hatten for deres tiltakslyst, mot, kunnskap, og evne til å skape dialog med BT etc).

Men jeg er enig med deg, detaljene er også artige å jobbe med.

Det er trivelig bare å stelle pent med bilen, -og det er da rom for det i en klubb som denne får vi tro!
mvh Per Martin

Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Per Martin skrev: Det er trivelig bare å stelle pent med bilen, -og det er da rom for det i en klubb som denne får vi tro!
Åja! Det må det da absolutt være! Klubben er ment for alle LC-interesserte. Om du har en original bil eller modifisert spiller da ingen rolle.

Prates!
andpe
Ble med: ons okt 12, 2005 11:59 pm

Innlegg av andpe »

Fin garasje du har her...

Vet du om det blir noe kjøring i løpet av høsten/vinteren?
Kunne godt tenkt meg å være med, omså bare sitte på og absorbere
litt kjøreteknikk + annen kunnskap som måtte komme ut...

Her er bilde av akslingen med sperra som jeg kjøpte av deg i :D
Fin, ikke sant?

-Andreas
Vedlagte filer
07.11 002.jpg
07.11 002.jpg (29.96 KiB) Vist 9115 ganger
Tromsø
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Hallo Andreas!
Takker!
Ser veldig lekkert ut med nyoverhalt aksling! Gleder meg til å se hele bilen.
Er litt stille på kjøresida akkurat nå. Skal ta kontakt om det skjer noe! Sneen har jo ikke lagt seg riktig enda. :D
mvh Per Martin

andpe
Ble med: ons okt 12, 2005 11:59 pm

Innlegg av andpe »

Ok - trenger noen pointers!

Demonterte frmakslingen idag - der blir det også ALT NYTT!
Skiltene får bare vente - gidder ikke å gå for noen halvløsninger...

Du får høre av deg.. :D

Snakkes

-A
Tromsø
Svar

Tilbake til «Garasje»