Side 2 av 20

Postet: ons jun 22, 2005 4:41 pm
av Joakim
Så ut til å være en kjempe tur det der.

Åssen hevesett er det på bilen din? OME? Du har jo noe som ligner på flex, det har ikke jeg :?

Postet: ons jun 22, 2005 11:22 pm
av Vegard
Per Martin har IronMan 2" hevesett. Jeg satt det på for ca 4 år siden. Tror det har blitt noe mykere med åra. Se også bilde her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=188&start=180

Da vi var i Finland nå la jeg merke til at PM kom seg bedre fram i en oppoverbakke med en del ujevnheter og løse partier, enn en 70 på 35" GY Wrangler MTR. PM har 31". Flex og kjøreteknikk teller!

Postet: tor jun 23, 2005 11:18 pm
av per_martin
Heia folkens! Koselig med mye besøk i garasjen!
Jepp Frode , -kjempetur! Du må prøve å bli med neste gang! Spesielt artig når bilen er så bra. (Har jeg nevnt det før...?) Skal få 'presentert' den litt grundigere utpå sensommeren Joakim. Sjøl takk for fin tur Vegard (og Thomas og Lars og alle de andre)! Ser frem til høsten og ny tur til Mauken, sammen med RR og Mitsubishi og Gelendewagen -gutta. Ikke sikkert at vi er helt enige om hvilke biler som er de beste da veit du, men vi er helt enig om at å dra på tur er helt konge. :D

Postet: fre aug 05, 2005 12:39 pm
av per_martin
Hei!
Kjapp rapport! Sperrer montert og testet. Spesielt når akslingene flekser mye hjelper det virkelig med sperre foran i tillegg til bak. Ble positivt overasket her! Forklaringen er kanskje at med mye fleks har man jo skikkelig tak bare på ett hjul på hver aksling, og da øker jo grepet med 100% når du kobler inn frontsperra!

Monteringen ble gjort hos Bækkens Offroad Service. En hyggelig og dyktig mann som gjør jobben nøye og ordentlig, og attpåtil til en hyggelig pris. Anbefales!

Har også fått nye hjul. Pent brukte Pro Comp X-terrain 33. Felgene er kjøpt på CI-service (dekk-kjede som vi har rabattavtale med). Vet det har vært problematisk å få tak i 10x15 -felg til 70-serien, men CI service har altså denne felgen (med -44 i innpress, går rett på, på håret, OBS! 70 serien må ha felger med stor navåpning også bak, dvs fire stk "front"felger

Postet: fre aug 05, 2005 2:31 pm
av Frode S
Aiaiai

Detta blei greier, vettu. Får hjerteklapp her jeg sitter. Gratulerer med en av Tromsø og omegns mest velutstyrte 70' seriebiler :D

Postet: fre aug 05, 2005 4:22 pm
av Steinar
Får litt hjerteklapp jeg også.... du har gjort dette til en kjempe offroad bil altså :)

Postet: fre aug 05, 2005 8:34 pm
av Vegard
Kult Per Martin!

Nesten så jeg gleder meg til ferien skal ta slutt, så jeg får se bilen i aksjon.

Postet: man aug 08, 2005 1:13 pm
av per_martin
Takker!
Joda, synes bilen er fin sjøl jeg nå. :) (Noen penere breddere må vel til etterhvert.) Fin å kjøre både på vei og i terrenget. Bedre flyt i terrenget, og på veien oppleves ikke bilen som så lavt giret nå lenger (syntes alltid turtallet ble så høyt når jeg skulle holde tritt med de andre bilene i 90-sonen).

Skal bli spennende å måle forbruket med 33". Med meeget pen kjøring (70-80 km/t) var jeg nede i 0,8 l/mil i sommer med 31" (Hercules M/T) Har dobbeltsjekka mange ganger, kjørt ca 350 mil i sommer, 0,80 - 0,85 er ikke noe problem hvis man kjører rolig. Litt grovere mønster i Pro Comp dekkene ("durer" litt i 30-sonene), men håper å kunne kjøre like billig som med de gamle.

Uuuups! Må redigere litt her: Hadde ikke Vegar minnet meg på det ville jeg glemt å ta det med i beregningen (bokstavelig talt): Med 31" viser speedometeret ikke bare litt for mange km/t (ca 8-9% over det GPSen viste da vi testa i vår) den teller også for mange km på telleverket. Målt i forhold til "virkelige km" var altså forbruket mitt i sommer heller nærmere 0,9. Med 33" blir det lettere, - da skal både nåla og telleren vise ganske nøyaktige hastigheter/avstander (Vegar har hatt 33" på denne bilen før). Takk til Vegar, uten korreksjonen ville jeg jo fått et nokså skuffende resultat med de nye dekkene...

Det kan nok også være andre feilkilder/små avvik inne i bildet, f.eks burde jeg nå teste i hastigheter rundt 60-70 km/t siden dette var den reelle hastigheten med 31" (bilen utmerker seg ikke akkurat med en utpreget aerodynamisk form, og hastighet og forbruk vil derfor i stor grad henge sammen...) Andre ting som terreng, trafikk, veidekke, dekkmønstre, lufttrykk, temperatur etc etc vil også telle, men til vårt formål får si at det nå blir nøyaktig nok likevel. :)

Det jeg egentlig er interessert i er om den nye rullediameteren harmonerer med drivlinja på en måte som gjør det mulig å kjøre sånn ca like økonomisk med sånn ca 33" som med sånn ca originaldimensjon (30-31").
Eller: vil jeg nå lettere holde tritt med trafikken uten at forbruket stiger like dramatisk som før (jmf "høyt turtall" i 90-sonen).

Puh!


For de som vurderer felgene fra CI-service: En rund og fin kant på høyre foran subber ørlite i gummimansjetten på styrekula (der hvor mansjetten buler ut på midten). For sikkerhets skyld er det nok lurt å klemme den litt sammen med strips el.lign.

Prøvde dette, -det funka! -Hadde ikke lyst å bruke spacer!

Postet: tor aug 11, 2005 9:31 pm
av straight6
Hi Per-Martin,

I just found your garage by chance. Nice photos from Mauken and Raajärvi, and I see your 73 is developing nicely... :)

I hope we'll meet when I'm in Tromsø this autumn.

Take care,

Thomas

Postet: fre aug 12, 2005 1:10 pm
av per_martin
Hi Thomas! Long time!

Your'e coming to Tromsø in the beginning of Septembre wasnt it? Looking foreward to see you! Maybe we can gather some of us, Vegar, Roger, Stian and drive a little in the sand at kattfjordeid for a coupple of hours? :D

See ya soon!

Postet: søn aug 21, 2005 4:04 am
av Vegard
Spisepause etter strevsom økt med kjøring. Per Martin sin bil er blitt rå!!!

Postet: fre sep 30, 2005 3:38 pm
av wazzza
Hei Per Martin

Ser at du har solgt dekkene og felgene.

Er det større dekk på gang eller?

Postet: man okt 03, 2005 2:42 pm
av per_martin
Hei!

Ingen konkrete planer om noe større foreløpig! Sysler litt med tanken om 16" felger og litt mer originalt utseende. Hive meg på diskret-modifiserings-trenden!

Likte de hjulene jeg solgte svært godt, ekstreme i terrenget og gode på veien (ingen problemer med "sporing" f.eks), men med 15" x 10" felg i kombinasjon med 70-serie styrekule blir det nødvendigvis veldig bredt! De stikker utenfor selv med VX -breddere.

Vil ha hjulene i kant med skjermen og innenfor reglene, - istedet for utenfor skjermen og på kant med myndighetene..he he.

Setter på VX breddere og måler/pønsker ut/prøver ut litt forskjellig i løpet av vinteren. Gode forslag mottas med takk og entusiasme! :D

Postet: tor okt 20, 2005 3:50 pm
av per_martin
Pusler stadig litt med bilen: På tide å oppdatere litt i garagen.

EU godkjent frem til Januar 08 (var tidlig ute i år, siste frist Jan neste år).
Måtte skifte bremsebelegg foran, + sette ekstra sikringsholder på ettermontert uorginalt utstyr (ARB kompressor). Begge deler for gjort å fikse, ingen trege bremsekalipperstemple her. Toyotakvalitet vet dere...
Altså "null hull" egentlig! Ikke verst for en snart 20 år gammel bil!

Fikk skrevet inn alternativ dekkdim. i vognkortet samme uka:

Postet: tor okt 20, 2005 8:09 pm
av dracan
Flotte moddinger....
Gir en annen en en god del inspirasjon... :lol:

Postet: søn okt 23, 2005 2:39 pm
av per_martin
Takker! Artig med positive kommentarer! Det er jo mange her på forumet som gjør større og mer avanserte modifikasjoner (og jeg tar av meg hatten for deres tiltakslyst, mot, kunnskap, og evne til å skape dialog med BT etc).

Men jeg er enig med deg, detaljene er også artige å jobbe med.

Det er trivelig bare å stelle pent med bilen, -og det er da rom for det i en klubb som denne får vi tro!

Postet: søn okt 23, 2005 4:51 pm
av Vegard
Per Martin skrev: Det er trivelig bare å stelle pent med bilen, -og det er da rom for det i en klubb som denne får vi tro!
Åja! Det må det da absolutt være! Klubben er ment for alle LC-interesserte. Om du har en original bil eller modifisert spiller da ingen rolle.

Prates!

Postet: man nov 07, 2005 1:19 am
av andpe
Fin garasje du har her...

Vet du om det blir noe kjøring i løpet av høsten/vinteren?
Kunne godt tenkt meg å være med, omså bare sitte på og absorbere
litt kjøreteknikk + annen kunnskap som måtte komme ut...

Her er bilde av akslingen med sperra som jeg kjøpte av deg i :D
Fin, ikke sant?

-Andreas

Postet: man nov 07, 2005 10:54 am
av per_martin
Hallo Andreas!
Takker!
Ser veldig lekkert ut med nyoverhalt aksling! Gleder meg til å se hele bilen.
Er litt stille på kjøresida akkurat nå. Skal ta kontakt om det skjer noe! Sneen har jo ikke lagt seg riktig enda. :D

Postet: tir nov 08, 2005 12:26 am
av andpe
Ok - trenger noen pointers!

Demonterte frmakslingen idag - der blir det også ALT NYTT!
Skiltene får bare vente - gidder ikke å gå for noen halvløsninger...

Du får høre av deg.. :D

Snakkes

-A