Varmeapparat virker dårlig :-(

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Kjetila
Ble med: ons mai 12, 2004 9:41 pm
Lokasjon: Oppegård

Innlegg av Kjetila »

Og Jeg har fått tilbake varmen... :?:
Jeg har ikke hatt lekasjer alle spjeld og kraner er ok.

Uansett nå er det nesten så jeg brenner meg på fingrene når varmen står på fullt. :lol:
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
tarantino
Ble med: tor jan 04, 2007 1:45 pm
Lokasjon: Sunnmøre

Innlegg av tarantino »

Heisann, og takk for flott forum! Jeg har en LC 90 - 98mod.
Første innlegg på forumet dette! Heller ikke mitt varmeapparat virker. Bak-varmeapparatet gir full effekt!
Hvilket magisk triks var det du gjorde Kjetila?

Litt historie: Hadde en del strupe/kaviteringslyder fra varmeapparatet i sommer. Nå "kvittrer" det litt i vifta av og til - men noen varme er det ikke!
MVH Torgrim, Sunnmøre
Kjetila

Innlegg av Kjetila »

Vel Jeg må inrømme at jeg fortsatt har problemer med varmeapparatet. Har brukt mye tid på å finne ut av dette, i jula fant jeg feilen.
En akseltapp som holder en arm som aktiverer et spjeld er røket tvers av.

Spjellet sitter rett til høyre for midkonsollet under dashbordet. Akseltappen som har røket sitter under dashbordet forran midkonsollet.(trangt) Tror jeg må ha ut hele dashbordet for å få fikset dette :-(

Ellers så er jo lufting og nok vann det som bør sjekkes først.
/Kjetil
Nå GX150 (2019)
tarantino
Ble med: tor jan 04, 2007 1:45 pm
Lokasjon: Sunnmøre

Innlegg av tarantino »

Mener det kan være samme feil hos meg, Kjetila. Verksmester Lillevik på Brages Bil snakket om at dette mest sansynlig var en spjeldfeil siden både treveisventilen på torpedoveggen og bak-varmeapparatet er varmt. Hele framre varmeapparatunit med spjeld, kanaler og vifte-varme-spjeld kontrollene er ikke så dyr helller. Originalt 16-1700 kroner + mva. Men det koster sikkert en del om den skal byttes på verksted? Timene går fort når en skal til med dashbord/interiør-jobber vil jeg tippe?

Noen som tør tippe hvor lang tid et merkeverksted bruker på å skifte varmeapparat-uniten?

Det luktet litt kjølevæske i sommer da jeg hadde de strupe/kaviterings-lydene, så det er mulig jeg bestiller kjølevæskebytte på neste service (150.000). Mener den var skiftet på 90.000. Koster vel ikke så masse allikevel?

Er det behov for / mulig å skjerme rørene som går bakover til det bakerste varmeapparatet?
Kjetila

Innlegg av Kjetila »

Vekker denne til live, spjellhuset mitt var gåent, etter en vinter med tidvis meget dårlig varme i bilen, og en sommer med dårlig kjøling fra AC var det ingen vei utenom. Fikk kjøpt brukt hus for en drøy tusing (Nypris 6000,- +)
Bildet sier vel det som er nødvendig angående jobben... Brukt drøyt 5 timer inkludert lunch.
Vedlagte filer
IMG_2272[1].jpg
IMG_2272[1].jpg (50.18 KiB) Vist 3808 ganger
Tomt i front
Tomt i front
IMG_2271[1].jpg (41.63 KiB) Vist 3808 ganger
/Kjetil
Nå GX150 (2019)
Brukeravatar
blåmann
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

skjer dette på min bytter jeg bil!! :lol:
Brukeravatar
blåmann

Innlegg av blåmann »

:( Har det samme på min :( :( En aksel rett foran mindtkonsollen er så rusta at den ikke beveger seg når jeg justerer på reguleringsrattet til varmeapparatet. Er det virkelig MULIG at jeg må ut med hele dashbordet?? (har ikke lyst til å bytte bil heller..)
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

blåmann skrev:skjer dette på min bytter jeg bil!! :lol:

:lol: :lol: Må ikke selge skinnet før bjørnen er skutt!

Sorry.. hehe :oops:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
blåmann

Innlegg av blåmann »

:oops: Joda, var LITT tøff i trynet der!! Jeg ANGRER :!: :!: :cry: Er nå nesten ute med dashbordet, men hvordan får jeg løsna de klipsa som sitter langs ruta? Er det røsk å riv metoden som funker her tro? :shock:
Brukeravatar
blåmann

Innlegg av blåmann »

Røsk å riv funka det. Nå er alle delene på plass igjen, og det uten så mye som en skrue til overs! :D
Hallgeir
Ble med: søn feb 17, 2008 9:39 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av Hallgeir »

Jeg og sliter også med dårlig effekt på varmeanlegget i min VX 96'-mod. Begynte med å bytte termostat. Hjalp ca. nada. Parkerte dyret i bratt bakke, for å lufte ut event. luftlommer. Hjalp like nada... Spjell og ventil ser ut til å funke bra, så jeg stanger hodet mot veggen... Termostaten er en std 82 grader kjøpt på hell bil. Samme som sto i fra før. Trangt og jæv... å skifte men greit likevel.Brukte en time +. Kjølevesken er rød og ellers helt ren. Nivå er på max. Doningen har AC.

Tips?
Endeli årntli bil... :)
Brukeravatar
blåmann

Innlegg av blåmann »

Foran,øverst på torpedoveggen sitter krana til varmeapp. Er det full gjennomstrømming der? Like varmt i slangen ut som inn? Hvis det er det så er det vel bare luftblandespjeldet igjen da? Sitter på høyre side nede på kardangtunnellen foran midtkonsollen. Lys med ei lykt under huset og du ser om spjeldakslingene beveger seg når du vrir på reguleringene inne i bilen. Det var denne som hadde rusta fast på min..
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Skal si du ikke er skvetten når du går på en slik jobb.... :shock:
Tror jeg hadde overlatt en slik jobb til en annen ja.... :oops:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
blåmann

Innlegg av blåmann »

Dag Einar skrev:Skal si du ikke er skvetten når du går på en slik jobb.... :shock:
Tror jeg hadde overlatt en slik jobb til en annen ja.... :oops:
Var ca 5 timer effektiv skruing, bare det er vel bortimot 5000 kr på verksted, også hadde sikkert ikke ett merkeverksted åpnet selve huset for å reparere problemet, men bare byttet enheten, og den koster vel ca 6000 (så jeg lenger opp i tråden), så da har du ei grei gulrot å strekke deg etter! :D Har brukt bilen i to måneder nå, og i temperaturer ned mot 25 minus, og det varmer fantastisk godt! :D
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»