Side 2 av 18
Juleferie
Postet: fre des 28, 2007 11:00 pm
av iknut
Har nå byttet olje i akslinger og girkasser etter "Biltema sprøytekanne" metoden. Fy for noe griseri

Kan vi ikke spleise på ei ordentlig oljepumpe?
Motor fikk også ny olje og filter. Filteret på en 80 står på "hode" ca 40 cm ned i et virvar av rør, slanger og annet sikkert nødvendig rot.
Ikke lett å komme til. Måtte en spesialløsning til (Se bildet).
Diesel- og Luftfilter byttet.
Når jeg var under og smurte opp alle knuter, kryss og splines oppdaget jeg at på fremre mellomakksel var ikke fremre og bakre kryss "linet opp" med hverandre.
Kunne dette forklare en lett iriterende vibrasjon som er mest fremtredende i 80 - 90 km/t?
Demonterte fremre delen og roterte denne ca 150º slik at balanse vektene kom på samme side og kryssene ble linet.
Har nå veldig redusert vibrasjonsnivå. Fra 40 km/t og opp til 140 km/t avtar vibrasjonsnivået (Var på bane å testet...... eller no sånt). Vellykket.
Har også fikset blinklyset forran i fangeren. Pæra var ikke vridd runt i sokkelen... Imponerende.
Ser at det er flere som sliter med den elektriske baksperra. Når det var -15ºC her før Jul fikk jeg også den berømte Vedvarende-blinkende-sperrel-ampa. Tenkte DRITT og leste meg litt opp på temaet. Da jeg krøp under for å se på det oppdager jeg at det var kun den ene pinnen på posisjonsbryteren som var røket. Den knekte pinnen var eiret fast inni pluggen. Pluggen klarte jeg selfølgelig å ødelegge fulstendig i forsøket på å få denne ut. Hva gjør man? Ryggelys bryter fra en HJ60 går rett inn. Bare å lodde ledninger og seale koblingen. Billig fix

Postet: lør des 29, 2007 1:31 am
av Dag Einar
Men om du kjøper deg en sånn avdrager som passer til ditt oljefilter, som kan brukes til 1/2 " skrallesett, så løser du kanskje dette uten enda mer søl..??
Eller fungerte patenten din bra kanskje?
Postet: lør des 29, 2007 8:54 pm
av iknut
Joda, Dag Einar. Det er jo som regel enklere med de riktige verktøyene.
MEN, er du på landet og Coop'en er stengt, ja da må man inprovisere.
"Survival Of The Fittest", sa Darvin

Patenten fungerer faktisk bra. Siden filreret sitter som det gjør så renner det ganske fort tomt. Kun tre dråper olje ble sølt.
Postet: søn des 30, 2007 10:45 am
av marting
Takk for samværet i går Knut.. det var en trivelig, om noe litt glatt og våt dag.. Bilen din er virkelig grom.."sku hatt en slekk en"
smart at oljefilteret tømmer seg før man skrur det av da!... På 60'n må man balansere over en liter olje på to fingre og forsiktig lirke det ned imellom hjulopphengsdeler (les: plask, søl,

deilig varm olje til albuen) hmm.. kanskje jeg skal slå høl i filteret neste gang!?
Postet: søn des 30, 2007 4:41 pm
av iknut
Ja takk for samvært selv Martin.
Det samme til Espen, Jan og Jon Henning.
Det er moro å møte folk fra klubben "Live" også. Må bli mer av det.
Husker at oljefilteret på min 60 også var grisete. Så Martin, det er ikke sikkert det er så dumt å slå et hull i og drenere filteret før demontering.
Postet: søn des 30, 2007 9:44 pm
av Bjerke
Ja var hyggelig dette gutter, sjøl om det ikke ble så mye kjøring på oss

Men alltid spennende å kjøre litt ta vegen

Å Knut hiv ut noen bilder fra arbe, hvis du har noen bilder a bilene der. Er alltid morro å se.
Postet: man des 31, 2007 3:10 am
av iknut
TurboKjell:
Jeg har ikke så mange relevante bilder, men her er det en smakebit.
Dette er fra en tur på vestkysten hvor vi kjører inn til innlandsisen.
Skal ta mere blilder av de litt kuulere bilene etterhvert og legge ut.
Postet: tir jan 01, 2008 3:18 pm
av Bjerke
morro med bilder, ja fremkomligheten på den siste der skal visst være fenomenal ja

Postet: tir jan 01, 2008 3:35 pm
av iknut
Da har jeg endelig fått til en vellykker "Center dif lock pin7" mod.
Takk til RogerFo for litt mental støtte/motivasjon.
Sist jeg forsøkte tok jeg feil ledning. Da tok jeg blå ledning med sortmarkering, ikke sort ledning i med blå markering som er den riktige.
Nå kan jeg velge lavserie uten senter diff låst

Postet: man mar 10, 2008 11:54 am
av iknut
På tide med litt oppdatering.
Det manglet noe komfort i de originale frammsetene.
Bestemte meg derfor for å rive de ut og sette inn nye.
De er nå testet på tur til Gærhølet og til Danmark hvor vi besøkte Team Bertelsen og Beach Turen på Løkken.
Må si meg fornøyd med resultatet.
Til dere som nå vill protestere og si at de originale setene er gode nok må jeg innrømme at mitt førersete var knekt/bøyd i ryggen.
Postet: man mar 10, 2008 1:59 pm
av Steinar
Det var noen fine seter, kledde bilen perfekt, er det Recaro ?
Postet: man mar 10, 2008 3:27 pm
av Eivind37
Fornuftig valg og flotte seter som kledde bilen veldig bra. Man blir fort bortskjemt med Recaroseter.....det er igrunn et "point of no return". Har det i alle bilene mine...og vil helst ha det slik!

Postet: man mar 10, 2008 3:36 pm
av iknut
Steinar:
Som Eivind skriver er det Recaro.
Finnes ikke riktig understell til 80'n, sier de.
Men skinnene fra en Subaru var enkle å bygge om.
Postet: man mar 10, 2008 7:05 pm
av Steinar
Skulle gjerne hatt meg noen sånne, men regner med at økonomien setter stopper for det, koster vel skjorta ?
Postet: man mar 10, 2008 9:39 pm
av iknut
Blir ikke så dyrt med seter.
Fant de på Finn. Dukker stadig opp nye der.
Hadde stått et år i en Legacy.
Luktet nybil av de.
Han som solgte de kjøpte ny bil med Recaro i etter det.
Bra for meg.
Nye dysespisser
Postet: fre mar 14, 2008 12:06 am
av iknut
Har foresten mere nytt å fortelle.
Bilen var inne for full gjennomgang av dyser og dieselpumpe.
Da den har gått ca 320k var det sikkert på sin plass, tenkte jeg.
Det viste seg at dysene åpnet på ca 150 bar, mot normalt som skal være 180 - 190 bar. Spredningen var også dårlig.
Det var derfor med store forventninger jeg hentet bilen fra verksted.
Førsteintrykket var litt nedslående.
Den gikk jo merkbart dårligere enn før??
Men svartrøyken er nå fraværende og en del tanker med diesel igjennom de nye dysespissene viser lavere forbruk. 0,95 l/mil på fin kjøring lar seg høre.
På tur til Løkken med Cruice speed ca 120 (målt med GPS) og litt kjøring på stranden og i et grustak viste i overkant av 1,1 l/mil.
Tror nok justering av timing og "normal" dieselmengde av dieselpumpa spiller inn like mye som de nye dysespissene.
Det vil tiden vise.
Jeg behøver forøvrig råd og tips om hvordan jeg får tilbake litt mere krefter i motoren, og da mener jeg fra dere som har gjort dette selv på tilsvarende motorer.
Den har en liten intercooler fra GIK og turbotrykket er ca 0,85.
Originalt eksosannlegg som er nesten nytt. Blir ikke byttet enda.
Rena i Pinsen.
Postet: man mai 12, 2008 3:19 pm
av iknut
Var en snartur på Wolfroad's Pinsetreff på Rena på søndag.
Første gang jeg var der, og jeg må si det ga mersmak. Et kjempefint område. Løypene var godt merket i Grønn, Gul og Rød. Allt etter vanskelighetsgrad. Grønn løype var lett, Gul var tidvis utfordrende og Rød var ikke helt for min bil og mine ferdigheter. Det kommer vell godt frem på bildene

Løype 9 (Rød) hjalp meg med å fjerne mye av den plasten som ikke hører hjemme på en tereng bil....
Har også fått nye stigtrin fra ARB. De gjorde jobben med å beskytte kanaler mot stein og betalte seg mange ganger på en dag.
Ny takgrind fra ARB er også montert.
For ordensskyld vill jeg si at Rena er et fantastisk område for ALLE biler, uansett modifikasjon. Man skal bare kjenne bilens og ens egen begrensninger og velge løype etter det.
Postet: man mai 12, 2008 3:52 pm
av Eivind37
Ooops! Morsomt å se at du virkelig bruker bilen Knut! Plastdeler på Rena har en tendens til å falle av ja. Kult at prøvde rød løype...tøff den! Har vært innom den en tur selv.
Bilen din har fått er knall-stuk...en virkelig flott 80!
Postet: man mai 12, 2008 5:03 pm
av knixen
Ja, virkelig tøff bil!!!
Godt å se den i bruk, har noen slee spiraler til 80 serie til overs straks... kun til bak da hvis det er av interesse

Postet: man mai 12, 2008 10:47 pm
av iknut
Takk for hyggelige komentarer.
Det er jo en terengbil, og de skal brukes
Eivind:
Takk for kaffen, det ble vist plutselig din tur til å betale....
Hyggelig å møtes og "juge"- litt.
Knixen:
Du har jo ikke så aller værst tøff bil selv, leste reportasjen om den i 4WD.
Garasjen din er full av spennende lesning og gir motivasjon for andre.