Side 2 av 5
Postet: fre sep 04, 2009 11:00 pm
av klang
4Springar skrev:herlig bil!
ser du også har samme Eclipse (toyota) spilleren som meg. du har ikke tilfeldigvis peiling på når kartet ditt ble oppdatert? mitt virket noe gammelt når jeg cruisa rundt i oslo...
Vet ikke når den er oppdatert,har ikke oppdatert den selv-men det tror jeg skal la seg seg gjøre.
Vet ikke om jeg hadde "orket" å kjøre tur retur til oslo med en 60

Eller går det greit,har bare kjørt 60 i 5min.
synest det var langt nok å kjøre en vei med en xl7-men denne er faktisk ikke så mye framskritt fra 60en

Ble ikke lenge jeg hadde denne,se finn kode:16096945 for bilder.
Postet: lør sep 05, 2009 12:10 am
av 4Springar
om det går greit i en 60? ja, det er da helt ok!
verdens lengste reise i guinness rekord bok er jo i en 60! og den reisen har vel allerede vart i 23-24 ÅR, still going...
Så litt mer en 5minutter klarer du nok fint!

Re: klangs 80 garasje
Postet: søn sep 27, 2009 12:57 pm
av klang
Da har jeg fått byttet alle foringene i understellet
Det var mye jobb,2 laaange kvelder.
Kjøpte inn ei kvalitets presse

fra biltema på 5 tonn. Fremgangsmåten var å først presse ut
gummien for så å meisle en kant på hylsa som satt igjenn. Måtte varme i tilleg til pressa.
Men det var verdt jobben,ble mye fastere og mer stabil å kjøre
Har handlet inn allt jeg trenger till overhaling av frammaksel, så det blir forhåbentligvis gjort i helga.
Noen som vet ca hvor lang tid jeg må regne på den jobben?
Re: klangs 80 garasje
Postet: søn sep 27, 2009 1:07 pm
av ildhane
Som nybegynner brukte jeg to fulle dager på full overhaling av begge knokkelhus på min 60. med bytte av simringer, pakinger og bremseklosser. ink fjerning, behandling og prevantiv arbeid med rust på alle deler. ca 80% av tiden gikk med på å grave frem boltene under masse kaking, og få ut de vansklige kon-skivene som var mekka i stykker og rustet fast fra tidligere mekk. ikke vanskelig men tidskrevene og veldig klinete.
Re: klangs 80 garasje
Postet: søn sep 27, 2009 2:01 pm
av klang
ildhane skrev:Som nybegynner brukte jeg to fulle dager på full overhaling av begge knokkelhus på min 60. med bytte av simringer, pakinger og bremseklosser. ink fjerning, behandling og prevantiv arbeid med rust på alle deler. ca 80% av tiden gikk med på å grave frem boltene under masse kaking, og få ut de vansklige kon-skivene som var mekka i stykker og rustet fast fra tidligere mekk. ikke vanskelig men tidskrevene og veldig klinete.
Takker for svar, men hvilke deler rustbehandlet du?
Re: klangs 80 garasje
Postet: søn sep 27, 2009 9:10 pm
av ildhane
alle, hehe. er ikke skråsikker på at det er det samme på 80 serien, men det er noen store støpejernsbiter som var dekt i overflaterust, pluss den tynne plata som sitter på baksiden av bremseskiva var ganske hardt utsatt. På bilen min var simmringene nesten helt borte og det lakk masse diffolje ut og blandet seg med støv og skitt fra veien, og hadde gjort det i årevis så det ut til, så jeg brukte mye tid på bare å rengjøre delene.
Re: klangs 80 garasje
Postet: søn sep 27, 2009 9:16 pm
av 4Springar
bruker å si at verktøyet er halve arbeidet... andre halvparten er rengjøring...
Re: klangs 80 garasje
Postet: fre okt 09, 2009 2:37 pm
av klang

Da var frammaksel overhalt-byttet allt uten hjullagre. deilig å slippe allt bråket
har enda litt slark i drivverket,men det tror jeg forsvinner når flensen i enden av cv-leddet blir bytta,
skulle fått dem i dag,men kommer visst på mandag. Den messingforinga på spindelen ble også byttet-
men kunne ikke måle no slitasje,så om jeg ikke allerede hadde kjøpt dem,hadde de ikke blitt skiftet(kostet ca 1000stk).
bremse skiver/klosser ble også skiftet-gamle var helt utslitt. skiftet også olje på kasser.
Så nå skal 80en være klar for langtur til valdres og 1 uke med harejakt
Kjører sammen med en 120,så håper jeg klarer å holde følge

Re: klangs 80 garasje
Postet: søn okt 11, 2009 12:43 pm
av Motorgarasjen
klang skrev:
Kjører sammen med en 120,så håper jeg klarer å holde følge

Håper at du ikke må vente for mye på 120`n mener du vel
Se opp for grøftejegere med laservåpen.

Re: klangs 80 garasje
Postet: tir mar 09, 2010 11:17 pm
av klang
Ikke så mye nytt som skjer her,men kjøpte meg nye "vinterdekk"-32-11.5-15 bf mudd-nye typen for ei stund siden. Dette er de verrste dekka jeg har kjørt på vinterføre. Kjøpte dem ferdig seipa-men de var kuttet altfor grunnt. Var og hentet meg båt i porsgrund for ca 1 mnd. siden. Det snødde no helt jævlig og jeg så mørkt på å kjøre hjemmover med båthenger på snøføre. Jeg gikk da innom telemark dekkservice og fikk seipet dekka på nytt,skar dypt og tett-dette hjalp mye! men sidelengs er de like glatte.
Neste vinter blir det skikkelige vinterdekk
Ellers fikk jeg bestillt endel deler i dag hos millner offroad.
Bestillte alle glødeplugger,baklys,termostat,alle styrekuler,bremseskiver/klosser bak.
greit med en bror som studerer i uk og skal hjem til påske

Re: klangs 80 garasje
Postet: tor jul 01, 2010 11:58 pm
av klang
Da var bilen endelig eu godkjent
Skulle vært inne i mars

men glemte det vekk og har hatt litt mye å gjøre i det siste..
Jeg har byttet alt av bremserør bak og et stykke fremmover,rørene var jævlig dårlige,spesielt de som gikk bak med dieseltank.
Strammet et hjullager og strammet håndbrekk.
Var litt skeptisk til avgassen,men det gikk bra 1,66 tror jeg det var-heiv på ei flaske med no dyserens greier
Burde tatt litt lakkrust i løpet av sommeren,men det er ikke helt mi greie..
Det meste av fritid nå om sommeren går med til båtturer

Re: klangs 80 garasje
Postet: fre des 10, 2010 6:24 pm
av klang
Har fått på nye piggdekk i dag,var til evje og kjøpte nokia i 31/10.5-15.
Myyye bedre enn tettseipa bf-mud
Mistet fulle lys her om dagen,tenkte det var releet,men det er det ikke. har testet 2 andre..
Noen som har tips på hva det kan være?
Re: klangs 80 garasje
Postet: tor jan 13, 2011 5:09 pm
av StianHdj80
Re: klangs 80 garasje
Postet: tor jan 13, 2011 7:58 pm
av klang
Langlyset fungerer nå,det var bryteren som sviktet,skrudde av dekselet og smurte så virket den

Re: klangs 80 garasje
Postet: tor jan 13, 2011 8:28 pm
av StianHdj80
hen i Lindesnes æ det du bu
Re: klangs 80 garasje
Postet: tor jan 13, 2011 9:23 pm
av klang
Bor i spangereid. Det er jo ikke så langt fra deg. Hadde vært morro å sett bilen din en dag

Re: klangs 80 garasje
Postet: tor jan 13, 2011 11:42 pm
av StianHdj80
Bare å komme det

Du sto forresten bak mæ i drive in på mcdonalds just, hadde firmabilen da så.. Visst ikke helt hvem sin det var da men ser nå det er samme bilen.. Pleie å legge merke te 80er

Re: klangs 80 garasje
Postet: fre jan 21, 2011 12:12 am
av klang
Har satt inn dobbeltsete,så nå har jeg plass til "hele" familien
Kan være greit nå på vinteren til småturer,istedenfor å kjøre senket a4.
Setet var bedre å sitte i en forventet,men dårlig med sidestøtte
Tenkte å prøve å få det godkjent,så tips og dokumentasjon,reg.nmr. mottas med stoor takk
Var og hentet setet i elverum hos toyole. Gleder meg til bamse kommer ut av "hiet" !
Re: klangs 80 garasje
Postet: man jan 24, 2011 11:01 pm
av klang
Var hos biltilsynet i dag, det gikk ikke veien
Siden bilen ikke var typegodkjent som 3 seter så måtte setet være minimum 85cm bredt,mitt er 75.
Prøvde meg med at dette har blitt godkjent før,men var ikke deres feil at det var blitt gjort feil tidligere..
Jævlig irriterende da f.eks berlingo o.l. som er mindre blir godkjent som 3seter,men de er typegodkjente.
Målte transporter og den er 80cm.

Re: klangs 80 garasje
Postet: man jan 24, 2011 11:17 pm
av Toyole
Ja, jævlig styr å få bilen typegodkjennt påny

. Jeg ga meg der.
Får nok heller smyge deg fram, forhåpentligvis sjelden at du har alle tre i bruk, og sjansen for da å bli stoppa er vel ikke kolosal.
Det er da litt ekstra spenning hverfall
Forresten takk for visitten og testturen, ønsker meg sånn turbotrykk i Bamsen og.